کاهش نرخ مالیات واحدهای تولیدی

به گزارش مجله هدیه، رپرتاژآگهی - ریسک مالی فراوری در شرایط تورمی توأم با رکود و از طرفی رقابت با کالای مقرون به صرفه قیمت وارداتی در بازار و از طرفی هزینه بالای تعمیر و نگهداری ماشین آلات و وسائط نقلیه، بعلاوه افزایش حقوق بی سابقه کارگران که در سال 1401 به آن اضافه شده، منجر به تعطیلی کسب و کار فعالان یا مولدین مالی شده است. البته در این میان شاهد هستیم که بعضی از کارفرمایان بر اساس یک مسئولیت اجتماعی، کارگاه یا کارخانه خود را علی رغم تمام فشارهای مالی حفظ نموده اند. در این بین عوامل قانون گذار نیز با مواردی همانند نگهداشت اعتبار ارزش افزوده پرداختی و عدم استرداد آن مگر به شرط آنالیز های میدانی، این فشار مالی را دوچندان نموده اند. ما در این نوشتار سعی داریم با یاری مشاورین موسسه مالیاتی دادیس، علاوه بر تشریح اقداماتی که باعث پرداخت مالیاتی عادلانه می گردد، آخرین معافیت های اعلام شده در قانون را که باعث کاهش نرخ مالیات واحد های فراوریی می گردد، تشریح کنیم.

کاهش نرخ مالیات واحدهای تولیدی

اقتصادیات سود سپرده های بانکی و راه چاره پیش رو

قابل توجه اشخاص حقوقی یا شرکت ها، سود یا جوایز متعلق به حساب های پس انداز و سپرده های مختلف نزد بانک های ایرانی یا موسسات اعتباری غیربانکی مجاز که تا سال 1400 معاف از اقتصادیات بوده اند، در عملکرد سال 1401 طبق قانون بودجه مصوب که لازم الاجرا و جزء دسته قوانین مؤخر قرار گرفته است، حذف شده است. ضمناً، سود دریافتی به وسیله اشخاص حقوقی مشمول اقتصادیات 25%ی شده است تا پوششی بر زیان های وارده یا هزینه های چشمگیر اشخاص حقوقی در گزارشگری اقتصادیاتی باشد. بر همین اساس، طبق پیش بینی مجلس شورای اسلامی، دولت مبلغی حدود 50 هزار میلیارد تومان از محل سود سپرده بانکی دریافت خواهد نمود. البته طبق قانون بودجه، صندوق توسعه ملی، صندوق نوآوری و شکوفایی، بیمه مرکزی ایران، شرکت بیمه های بازرگانی، صندوق های بیمه ای حوادث طبیعی ساختمان، صندوق بیمه محصولات کشاورزی، صندوق های بازنشستگی و صندوق تأمین خسارت بدنی مشمول این قانون نمی باشند. بعلاوه شایان ذکر است، سازمان امور اقتصادیاتی در مورد معافیت سپرده گذاری اشخاص حقوقی، اعلام نموده است، سود سپرده بانکی صندوق های سرمایه گذاری مشمول اقتصادیات نخواهد شد. البته این موضوع سابق بر این هم وجود داشت، اما سازمان امور اقتصادیاتی در پی این پاسخ به ابهام موجود در قانون بودجه، به نوعی عنوان نمود که شرکت های حقوقی سپرده های خود را از بانک ها خارج و به منظور بهره مندی از معافیت اقتصادیاتی به صندوق های سرمایه گذاری منتقل نمایند تا از پرداخت اقتصادیات در این خصوص به دور باشند. در نتیجه، برآورد دولت برای تأمین نقدینگی از محل حذف معافیت سود سپرده های بانکی با پاسخ سازمان امور اقتصادیاتی منتفی شد.

تکالیف اقتصادیاتی واحد های فراوریی

از مهم ترین موضوعاتی که باعث می گردد کارفرما اقتصادیات کمتری پرداخت کند، آشنایی با تکالیف اقتصادیاتی واحد های فراوریی است که باعث می گردد واحد های فراوریی بتوانند علی رغم پرداخت اقتصادیات کمتر از جریمه های سنگین اقتصادیاتی و خروج سرمایه از چرخه اقتصادی کسب و کارشان نیز در امان بمانند. از جمله این وظایف در صورتی که مشاغل گروه اول محسوب شوند، این است که تا 4 ماه بعد از آغاز فعالیت اقدام به تشکیل پرونده اقتصادیاتی نمایند تا مشمول معافیت های اقتصادیاتی بشوند و اگر شخصی حقیقی یا حقوقی هستند، نسبت به اخذ دفاتر قانونی پلمپ، ارائه اظهارنامه ارزش افزوده تا یک ماه بعد از سرانجام هر فصل، ارائه اظهارنامه صورت معاملات فصلی تا 45 روز بعد از سرانجام هر فصل، اظهارنامه اقتصادیات حقوق تا سرانجام ماه بعد، پرداخت فیش اقتصادیات اجاره محل فعالیت، ارائه اظهارنامه عملکرد تا سرانجام خرداد ماه (حقیقی) و تا سرانجام تیر ماه سال بعد (اشخاص حقوقی) اقدام نمایند. برای برخورداری از کاهش نرخ اقتصادیات، از جمله 5% کاهش نرخ اقتصادیاتی بر اساس حمایت از فراوری یا استفاده از دیگر معافیت ها، احتیاج است که از قانون بودجه مصوب سالیانه، قانون برطرف موانع فراوری، قوانین مصوب هیات وزیران و سایر قوانین آگاه باشند. توصیه ما به شما این است، برای استفاده از معافیت های اقتصادیاتی با مشاور اقتصادیاتی در ارتباط باشید که ما دریافت کارشناس یا یک مشاور اقتصادیاتی خبره از موسسه دادیس dadis.ir را به شما پیشنهاد می کنیم.

کاهش نرخ 5% اقتصادیات واحد های فراوریی

یکی از فرصت های مناسب برای کارفرمایان، کاهش نرخ 5% اقتصادیات واحد های فراوریی مصوب قانون بودجه 1401 است. در دوران همه گیری بیماری کرونا به پیشنهاد ستاد مبارزه با کرونا در قانون مصوب شد که واحد های فراوریی اشخاص حقیقی یا مشاغل نوپا که اقتصادیات آنها در سال 1400 کمتر از 100 میلیون تومان باشد، از 5% تخفیف اقتصادیاتی به واسطه آسیبی که بر آنها وارد شده است، برخوردار شوند. بعلاوه مصوب شد که به علت حمایت از واحد های فراوریی، طبق ماده 105 (صرفاً اشخاص حقوقی)، مشمولین اقتصادیات بر عایدی که دارای پروانه بهره برداری از وزارت خانه های مربوطه هستند، علاوه بر سایر بخگرددگی ها، مثل تبصره 7 ماده 105 قانون م م، از بابت این مصوبه به وسیله مجلس شورای اسلامی، 5% از اقتصادیات آنها برای رسیدگی در سال 1400 نیز کاهش پیدا کند. به عبارتی رسیدگی و ضریب تشخیص اقتصادیات واحد های فراوریی از 25% به 20% کاهش پیدا کرد. مجموع این تخفیفات می تواند باعث ترمیم بخشی از خسارت های وارده به شما باشد. اما در نظر داشته باشید بهره مندی از تمام تکالیف منوط به انجام تکالیف قانونی شما است که با توجه به محدودیت این نوشتار، به بخشی از آنها اشاره می کنیم. البته طبق قانون، شما به غیر از این سه مورد، در صورت خوش حسابی و عدم مراجعه به هیات های حل اختلاف اقتصادیاتی طی سه سال متوالی از 5% معافیت اقتصادیاتی دیگر نیز برخوردار هستید که این معافیت منفک از سایر معافیت های شماست. برای اطلاع بیشتر از این معافیت ها توصیه می کنیم به صورت پیوسته با موسسه اقتصادیاتی دادیس در ارتباط باشید.

دفاتر قانونی پلمپ واحد های فراوریی

تمام واحد های فراوریی، چه حقیقی و چه حقوقی (اشخاص حقیقی نیز با آغاز فعالیت مشمول قوانین گروه اول می شوند)، موظف اند قبل از آغاز سال اقتصادی تازه نسبت به اخذ دفاتر قانونی پلمپ، از جمله دفتر کل و روزنامه اقدام نمایند. تمام واحد های فراوریی از ابتدای سال اقتصادی موظف به درج وقایع روزانه در دفتر روزنامه هستند و حداکثر تا پانزدهم ماه بعد باید به دفتر کل منتقل شوند. البته سازمان امور اقتصادیاتی در این راستا نیز تمهیداتی برای موسسات خدماتی در نظر گرفته است. آنها می توانند با ارائه نامه یا درخواستی به سازمان امور اقتصادیاتی (قبل از آغاز سال اقتصادی تازه)، نرم افزار مورد استفاده را معرفی نموده، خلاصه عملیات داده شده به ماشین های الکترونیکی را به صورت ماهیانه در سرانجام هر ماه در دفتر روزنامه ثبت و حداکثر تا پانزدهم ماه بعد به دفتر کل منتقل نمایند. به این ترتیب، اطلاعات آنها به جزئیات در نرم افزار به خدمت مسئول رسیدگی نماینده داده می گردد و دفاتر هم به لحاظ مطابقت قابل اتکا و رسیدگی هستند. البته اگر تا قبل از آغاز سال اقتصادی به هر علتی دفاتر قانونی دریافت ننموده باشند، به شرطی که تا قبل از اخذ دفاتر قانونی هیچ گونه فعالیت پولی و اقتصادی نداشته باشند، می توانند دفاتر قانونی پلمپ موسسات حقوقی را در امسال اخذ نمایند.

هزینه های قابل قبول شرکت های فراوریی

مهم ترین موضوعی که در مورد هزینه های قابل قبول شرکت های فراوریی، در مورد ارائه یا گزارشگری هزینه ها باید رعایت گردد، شکل ارائه و ماهیت هزینه های شرکت های فراوریی است؛ به این معنی که از نظر قانون گذار، رعایت فصل مشترک سرفصل های عنوان شده در قانون اقتصادیات های مستقیم حائز اهمیت است. از دیگر شرایط هزینه های قابل قبول شرکت های فراوریی علاوه بر مرتبط بودن هزینه به شغل و ارتباط داشتن هزینه به همان دوره اقتصادی یا اقتصادیاتی، به پرداخت مبالغ بالای 5 میلیون تومان دقت داشته باشیم که باید از حساب بانکی فراوریی پرداخت گردند. هر چند که در قانون ذکر نشده است آیا کارت بانکی شرکت یا شرکا و دیگر حساب های بانکی نیز قابل قبول است یا نه، اما طبق روال رسیدگی ها با این موضوع روبرو شده ایم که گردش حساب شرکت یا شرکا یا دیگر حساب های استفاده شده باید در دفاتر نمایش داده بگردد. توجه داشته باشید که موضوع هزینه های قابل قبول به واسطه حساسیت آن به سرعت در حال تغییر است. در این خصوص توصیه می کنیم با موسسه اقتصادیاتی دادیس مشاوره داشته باشید.

ارسال اظهارنامه عملکرد شرکت های فراوریی

اظهارنامه عملکرد به عنوان شاهرگ تمام تکالیف قانونی، معین نماینده شرایط شما در پرداخت اقتصادیات است. کارفرمایان همیشه این سوال برایشان پیش می آید که بهتر است ارسال اظهارنامه عملکرد شرکت های فراوریی به چه صورت باشد؟ پاسخ به این سوال خارج از حدود این نوشتار است. پیشنهاد می کنیم در این خصوص با شماره 09121966291 یا موسسه خدمات اقتصادیاتی دادیس در ارتباط باشید.

منبع: شفقنا اقتصادی
انتشار: 16 خرداد 1401 بروزرسانی: 16 خرداد 1401 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 2103

به "کاهش نرخ مالیات واحدهای تولیدی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کاهش نرخ مالیات واحدهای تولیدی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید