ماجرای بلک فرایدی و فروش آنلاین

به گزارش مجله هدیه، بلک فرایدی به عنوان یک اصطلاح نوین در فرهنگ ایرانی شناخته می گردد؛ البته این اصطلاح در تمامی نقاط دنیا بکار می رود و امروزه بسیاری از افراد با تبعیت از فرهنگ امریکای شمالی اهمیت بسیار زیادی به آخرین آدینه ماه نوامبر می دهند.

ماجرای بلک فرایدی و فروش آنلاین

آخرین آدینه ماه نوامبر در تقویم میلادی با شب یلدای ایرانی ها نیز گره خورده و این امر در ترویج فرهنگ فرایدی شاپینگ (Friday Shopping) و یا همان بلک فرایدی (Black Friday) نقش قابل توجهی داشته است. این مبحث و ارتباط آن با فروش آنلاین و یا همان فروش اینترنتی در سال 2020 را در ادامه بیان می کنیم.

بلک فرایدی چیست؟

در امریکای شمالی یک روز بعد از مراسم شکر گذاری آخر سال که چهارمین پنجشنبه ماه نوامبر است با عنوان بلک فرایدی شناخته شد. نام گذاری این روز به علت مرخصی های گسترده ای صورت گرفت که کارگران در قرن بیستم برای خرید وسایل کریسمس می دریافتد. مرخصی ها در این روز به حدی گسترش می یافت که عملا به تعطیل شدن مراکز تجاری و صنعتی منجر می شد.

این آیین همانند سایر آیین های امریکای شمالی به سایر نقاط امریکا و سپس به اروپا، آسیا و افریقا نفوذ کرد. در آخرین آدینه ماه نوامبر به عنوان آخرین ماه از یک سال میلادی، شاهد هجوم دسته های مختلفی از اقشار اجتماع اعم از صنعتگران، تجار، کارگران و کارمندان دولتی برای خرید وسایل سال نو هستیم.

محلاتی که عرضه نماینده اجناس گران برای اقشار مرفه و مایه دار هستند بسیار خلوت بوده و مراکز ارائه اجناس با تخفیف ویژه بسیار شلوغ و سرسام آور هستند.

مسائل و معضلات بلک فرایدی در امریکای شمالی

در سال هایی که فرهنگ بلک فرایدی همانند امروز سامان دهی نشده بود، مسائل و معضلات بسیار زیادی برای مردم و بخصوص اقشار متوسط و ضعیف جامعه ایجاد می کرد. شلوغ شدن و بالا رفتن تراکم جمعیت در بعضی از مناطق امریکای شمالی منجر به بروز مشاجرات و درگیری های جدی می شد.

این درگیری ها در بعضی از موارد به زخمی شدن بعضی از افراد منتهی می گشت تا اینکه با افزایش بهره وری اقتصاد در امریکا، رفته رفته این مسائل به فراموشی سپرده شده و امروزه تقریبا تمامی اقشار جامعه قادر به خرید اجناس مورد نظر خود هستند.

بلک فرایدی در ایران

فرهنگ ایرانی همیشه سعی نموده است آداب و رسوم مطلوب و مناسب از سایر کشورها را اقتباس نموده و در فرهنگ خود ادغام کند. فرهنگ آدینه سیاه و یا همان خرید کردن در روز آدینه پایانی سال میلادی نیز در چند سال اخیر با رونق بیشتری در ایران همراه بوده است.

در مقایسه با سایر کشورهای آسیایی، ایران به استقبال بیشتری از این فرهنگ روی آورده است. علت این امر را باید در برگزاری جشن یلدا در اولین شب زمستان جست و جو کرد. امروزه بسیاری از ایرانیان نیز همزمان با شروع بلک فرایدی در سایر کشورها اقدام به خرید وسایل مورد احتیاج خود برای برپایی جشن یلدا می نمایند.

بلک فرایدی و تخفیفات ویژه

یکی دیگر از مهم ترین ویژگی های بلک فرایدی تخفیفات ویژه ای است که برای بعضی از اجناس و توسط بعضی از فروشندگان در نظر گرفته می گردد. شاید بتوان از تخفیفات ویژه به عنوان مهم ترین و اصلی ترین ویژگی بلک فرایدی نام برد.

در ایران نیز چنین خصوصیتی به شدت مورد توجه بوده و می توان گفت بیشتر از کشورهای امریکای شمالی به این ویژگی توجه می گردد. تخفیفات ویژه در ساعات ابتدایی روز و پیش از طلوع آفتاب و همچنین در ساعات پایانی شب عرضه می شوند.

به همین علت بسیاری از مردم در نقاط دنیا برای بهره مندی از تخفیفات ویژه و خرید اجناس با کیفیت ساعت ها پیش از طلوع آفتاب در صف انتظار بوده و سعی می نمایند پیش از دیگران به فروشگاه های مورد نظر مراجعه نمایند.

بلک فرایدی و کرونا در سال 2020

در این خصوص که معضل کرونا حتی بر روی بلک فرایدی نیز تاثیر گذار خواهد بود شکی نیست. بلک فرایدی با تجمعات فوق العاده متراکمی در مراکز خرید و فروش اجناس گره خورده است و کرونا نیز در چنین مکان هایی می تواند به بحران های جدی تری تبدیل گردد.

کرونا در سال 2020 با ورود آسیب مالی به بسیاری از جنبه های تجارت همراه گشت. بسیاری از کسب و کارها رونق گذشته خود را از دست داده و بسیاری از انسان ها نیز در مبارزه با چنین پدیده شومی جان خود را از دست دادند.

چنین مواردی هرگز به معنای یاس و ناامیدی و چشم پوشی از تمام هیجانات زندگی نیست. نمی توان انتظار داشت انسان امروز زندگی خود را در دلهره یک بیماری شوم گذرانده و به هیچ کدام از جوانب زندگی خود رسیدگی نکند.

مراسم کریسمس در غرب و شب یلدا در ایران از جمله جشن هایی هستند که با افزایش انرژی انسان و افزایش امید به زندگی او همراه بوده و می توانند انرژی و هیجان بسیاری را برای انسان خلق نمایند. اکنون سوال این است که بلک فرایدی در سال 2020 و با همه گیر شدن کرونا چگونه برگزار می گردد؟

بلک فرایدی و فروش آنلاین در سال 2020

تا پیش از سال 2020 و بروز مسئله کرونا، میزان خرید های اینترنتی از سایت های فروشگاهی بسیار کم و محدود بود. این امر در کشورهای دنیا سوم و بخصوص کشورهای آسیایی به ندرت اتفاق می افتاد، اما سال 2020 میلادی به عنوان جهش فروش اینترنتی کالاهای ضروری و بسیاری از کالاهای غیر ضروری شناخته شده است.

در سال 2020 بسیاری از مردم برای پیشگیری از ابتلا به بیماری کرونا تصمیم دریافتد خریدهای خود را به صورت اینترنتی انجام دهند. شرکت های دارای وب سایت های معروف نیز سعی کردند خدمات مربوط به فروش های اینترنتی را افزایش داده و سعی نمایند رضایت مشتریان خود در دنیای مجازی را به دست آوردند.

بسیاری از وب سایت هایی که در درجات پایین تر قرار داشتند با اوج دریافت کرونا و افزایش آمار خرید و فروش های اینترنتی سعی می نمایند رتبه وب سایت خود را از افزایش داده و مشتریان خود را به وسیله شبکه های اینترنتی حفظ نمایند. به نظر می رسد فروش آنلاین در بلک فرایدی منطقی ترین راه ممکن برای فروش اجناس مربوط به شروع سال نو و شب یلدا در ایران است که وب سایت های اینترنتی می توانند از این فرصت مناسب برای افزایش فروش خود به خوبی استفاده نمایند.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 دی 1399 بروزرسانی: 12 دی 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1406

به "ماجرای بلک فرایدی و فروش آنلاین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای بلک فرایدی و فروش آنلاین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید