واردات برنج در پی عدم توسعه ارقام پرمحصول، عدم تمایل کشاورزان به برنج روشن

به گزارش مجله هدیه، خبرگزاری خبرنگاران- رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران ، در طول سه دهه اخیر ارقام پرمحصول برنج نتوانستند جای خود را در زمین کشاورز پیدا نمایند که برنج روشن یکی از آنهاست .

واردات برنج در پی عدم توسعه ارقام پرمحصول، عدم تمایل کشاورزان به برنج روشن

به گزارش خبرنگارخبرنگاراندفترمازندران درساری، مازندران به عنوان نگین کشاورزی ایران شناخته شده و با توجه به محصولاتی که فراوری می نماید دارای بالاترین ارزش مالی محصولات کشاورزی در کشور است که حدود 10 درصد ارزش مالی کشور را با داشتن تنها یک و نیم درصد زمین های کشاورزی از آن خود نموده است که نسان دهنده اهمیت و ارزش محصولات فراوریی در این استان زرخیز است.

از جمله محصولات اساسی و مهم که در مازندران فراوری می گردد می توان به مرکبات، برنج، کیوی، گل و گیاه و گوشت سفید اشاره نمود که هر کدام از این محصولات نقش محوری در تامین امنیت غذایی و تنظیم بازار کشور دارد.

کمبود و بیش بود فراوری هر کدام از این محصولات می تواند بازار و اقتصاد کشور را با اختلال روبرو کند و از این رو فراوری محصولات کشاورزی در این استان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

برنج از جمله محصولاتی است که اقتصاد کشاورزی بسیاری از مردم استان را وابسته به خود نموده است به گونه ای که در چند سال اخیر با اقدامات حمایتی دولت در زمینه توسعه مکانیزاسیون کشاورزی، معرفی ارقام جدید و پربازده، افزایش بهره وری مصرف آب و مهمتر از همه حذف ارز ترجیحی واردات برنج رغبت به کشت این محصول را در استان افزایش داده که منجر به افزایش سطح زیرکشت اول و دوم برنج و افزایش 10 درصدی فراوری این محصول شده است.

آنچه برای کشاورزان برنج کار، دامداران و باغداران دارای اهمیت است، ارزش مالی محصول است چراکه غالب کشاورزان استان به وسیله کشاورزی امرار معاش می نمایند و به همین دلیل از ارقام و نژادهایی استفاده می نمایند که دارای بیشترین کیفیت و عملکرد مالی و البته بازارپسندی باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران اظهار کرد: در طول سه دهه اخیر ارقام پرمحصول برنج نتوانستند جای خود را در زمین کشاورز پیدا نمایند که برنج روشن یکی از آنهاست.

عزیزاله شهیدی فر ادامه داد: علی رغم همه کوشش هایی که محققان مراکز تحقیقاتی، دانشگاه ها و دستگاه های اجرایی در استان متحمل شدند، واردات بی رویه و قیمت پایین ارقام پرمحصول رغبتی را برای کشاورزان در فراوری و توسعه آن نگذاشته است.

وی بیان نمود: با وجود کوشش های جهاد کشاورزی مازندران در ثبت و ترویج برنج روشن که باعث شد بذر آن به دو برابر قیمت به فروش برسد اما تمایل کشاورزان به کشت این رقم چندان قابل توجه نبود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران گفت: با توجه به انتقاداتی در مورد کوتاهی های جهاد کشاورزی مبنی بر ترویج و توسعه برنج روشن، باید گفت عدم توسعه ارقام پرمحصول و نادیده دریافت دسترنج محققان سبب شد واردنماینده عظیم برنج باشیم و این داستان تلخ همچنان ادامه داشته باشد.

وی به یکی از اقدامات خوبی که در سال جهش فراوری انجام شد که در دهه های گذشته بی سابقه بوده است اشاره نمود و گفت: حذف ارز ترجیحی برای واردات برنج که با کوشش مجدانه و البته جسورانه بنده به عنوان متولی کشاورزی استان و حمایت مسؤولان استانی، نمایندگان مجلس، انجمن برنج و جناب آقای دکتر خاوازی به عنوان وزیر جهاد کشاورزی صورت گرفت باریکه امیدی را برای حمایت و توسعه ارقام های پرمحصول برای سال های آینده باز نموده است.

باید گفت تصمیم گیری نهایی در مورد انتخاب و کشت برنج بر عهده کشاورز است و هیچ مسؤولی نمی تواند کشاورزان را مجاب به کشت رقمی خاص نمایند چراکه کشاورزان به آن اندازه از آگاهی و دانش دست پیدا کردند که بدانند چه محصولی را بکارند تا صرفه مالی برای آنان به همراه داشته باشد.

منبع: خبرگزاری آریا
انتشار: 4 بهمن 1399 بروزرسانی: 4 بهمن 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1440

به "واردات برنج در پی عدم توسعه ارقام پرمحصول، عدم تمایل کشاورزان به برنج روشن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "واردات برنج در پی عدم توسعه ارقام پرمحصول، عدم تمایل کشاورزان به برنج روشن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید