درگیری مرزی میان قرقیزستان و تاجیکستان 33 کشته بر جای گذاشت

به گزارش مجله هدیه، وزارت بهداشت قرقیزستان روز شنبه گزارش داد که در درگیری که میان مرزبانان این کشور و کشورهمسایه تاجیکستان رخ داد، دستکم 33 قرقیز کشته و بیش از 120 تن دیگر زخمی شدند.

درگیری مرزی میان قرقیزستان و تاجیکستان 33 کشته بر جای گذاشت

از خبرگزاری ایتارتاس روسیه؛ وزارت بهداشت قرقیزستان اغلب زخمی های این حادثه را غیرنظامیان منطقه مرزی خواند و نوشت که در طول این درگیری ها، بسیاری از ساختمان ها، ابنیه عمومی از جمله مدرسه، ایستگاه های مرزی و واحدهای آتش نشانی تخریب شدند و به آنها آسیب جدی وارد شد.

یک بیانیه کمیته دولتی برای امنیت ملی قرقیزستان نیز امروز محل وقوع این درگیری را ارخا در ناحیه لیلکسکی در منطقه باتکنسکی یا باتکند این کشور بیان نمود و نوشت نیروهای مرزی تاجیکستان به روی غیرنظامیان این منطقه آتش گشودند.

شبکه الجزیره قطر نیز به نقل از مقامات قرقیزستان گزارش داد که در درگیری شدیدی که در مرزهای مورد مناقشه این کشور و تاجیکستان رخ داد، ده ها تن کشته و زخمی شدند.

براساس این گزارش، درگیری میان گروه ها از مرزهای آبی و یا خاکی کولونوی سابقه طولانی میان این دو کشور دارد اما تیراندازی هایی که از روز پنجشنبه میان ارتش های دو کشور رخ داد، بی شک شدیدترین منازعه در سال های اخیر بوده و موجب افزایش نگرانی ها شده است.

بر پایه این گزارش، تاجیکستان هنوز به شکل رسمی تعداد کشته شدگان تاجیک را اعلام نکرده است.

اما خبرهای غیررسمی از رسانه های محلی در تاجیکستان حاکی است که که در درگیری های دیروز حدود 10 شهروند تاجیکستان کشته و بیش از 100 نفر از شهروندان تاجیک مجروح شدند.

با این وجود وزارت خارجه تاجیکستان دیروز جمعه (10 اردیبهشت، 30 آوریل) با انتشار بیانیه ای از ایجاد توافق آتش بس میان دو کشور خبر داد.

برپایه این گزارش، دولت های دوکشور در همان روز پنجشنبه دستور آتش بس صادر کرده و به نیروهای خود دستور بیان نمودند از منطقه مورد مناقشه عقب نشینی کنند.

سازمان ملل متحد، اتحادیه اروپا و قزاقستان از اعلام آتش بس در مرز میان دو کشور استقبال کردند و در عین حال دولت ازبکستان از دو کشور همسایه خود دعوت کرده است اختلافات مرزی را پشت میز مذاکرات حل و فصل کنند.

تعیین نبودن خطوط مرزی میان تاجیکستان و قیرقیزستان بارها در مرز میان دو کشور مناقشاتی برانگیخته است.

سدیر جباروف، رئیس جمهور قرقیزستان از مردم این کشور، بخصوص نیروهای سیاسی و رسانه ها دعوت به عمل آورده آرام باشند، اغوا نشوند و دشمنی و نزاع به وجود نیاورند.

پیشتر امامعلی رحمان، رئیس جمهوری تاجیکستان هم از ساکنان روستاهای چارکوه، خواجه اعلی و وارخ دعوت کرده بود که احساساتی نشوند و با همسایه های خود رابطه نیک و محبت آمیز داشته باشند.

خبرگزاری آکی پرس قرقیزستان نیز امروز گزارش داد که رهبران دو کشور روز جمعه در تماسی برای خاتمه این مناقشه ابراز امیدواری کردند.

سدیر جاپاروف رئیس جمهوری قرقیزستان و همتای تاجیک وی امام علی رحمان در گفت وگوی تلفنی روز جمعه بر ملاقات یکدیگر در نیمه دوم ماه مه تاکید کردند.

در ادامه این گزارش آمده است: کامچی بک تاشیف رئیس امنیت ملی قرقیزستان در مصاحبه با خبرنگاران بیان نمود که همتای خود سایمومین یتیموف را در منطقه بی طرف ملاقات کرده است.

وی در ادامه افزود: مسائل مرزی تا چند روز آینده حل خواهد شد.

با این وجود مقامات محلی امروز هم از ادامه تیراندازی به رغم آتش بس خبر دادند.

براساس اطلاعات داده شده از سوی مقامات قرقیزستان، 10 هزار شهروند این کشور از دو منطقه مرزی تاجیکستان با افزایش درگیری به مناطق دیگر برده شدند.

دولت قرقیزستان نیروهای مرزی کشور همسایه تاجیستان را متهم کرد که با آغاز درگیری های مرزی، این نیروها سعی کردند ادوات جنگی سنگین از جمله توپخانه و بالگردهای جنگی میگ 24 استفاده کنند.

روز چهارشنبه 29 آوریل، ساعت 13:05 به وقت محلی، در اطراف مرکز توزیع آب در روستای خواجه اعلای شهر اسفره تاجیکستان و کوکتاش باتکند قرقیزستان بین ساکنان محلی تاجیک و قرقیز در نزدیکی مرز درگیری روی داد.

کمیته دولتی امنیت ملی تاجیکستان گفته بود که قرقیزستان به رغم توافقات میان دو کشور، قصد تصرف این مرکز آبرسانی را داشته است.

چند تن از اهالی این روستا به رسانه ها گفته اند که از ساعت 4 صبح چهارشنبه ساکنان روستاهای سامانیان اسفره در تاجیکستان و به سنگ اندازی به سوی همدیگر پرداختند و دیرتر صدای شلّیک گلوله هم به گوش رسید.

تصاویر منتشر شده در شبکه های اجتماعی حاکی از به آتش کشیده شدن چند ساختمان است.

پلیس ولایت باتکند قرقیزستان و مرزبانان قرقیز نیز از استفاده اسلحه در این منطقه مرزی خبر داده اند.

تاجیکستان با قرقیزستان 972 کیلومتر مرز مشترَک دارد. از زمان فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی (سابق) تا کنون دو کشور همسایه تنها بر سر تعیین و علامت گذاری نزدیک 520 کیلومتر خط مرزی به توافق رسیدند.

بقیه خط مرز دو کشور تعیین نشده و به این دلیل ساکنان مناطق مرزی بر سر استفاده از منابع آب، راه، چراگاه و زمین با هم اختلاف نظر دارند. این اختلاف ها گاهی منجر به زخمی و حتی کُشته شدن شهروندان دو کشور همسایه می شود.، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 7 خرداد 1400 بروزرسانی: 7 خرداد 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1681

به "درگیری مرزی میان قرقیزستان و تاجیکستان 33 کشته بر جای گذاشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "درگیری مرزی میان قرقیزستان و تاجیکستان 33 کشته بر جای گذاشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید