ویروس انگلیسی در ایران پخش شده است

به گزارش مجله هدیه، وزیر بهداشت گفت: با فوت یک زن 71 ساله در تهران که هیچ سفری هم نداشت، اثبات شد که ویروس انگلیسی کاملا در کشور پخش شده است.

ویروس انگلیسی در ایران پخش شده است

سعید نمکی روز شنبه در اجلاس روسای دانشگاه های علوم پزشکی که به صورت ویدیو کنفرانس برگزار گردید، اضافه کرد: وجود ویروس جهش یافته کرونا، زنگ خطر جدی برای مدیریت کرونا است. سخت ترین آخر هفته ای که در طول این 13 ماه بر من گذشت، همین دو روز گذشته بود. در این مدت مشاهده کردم که فراز و نشیب ها چطور ما را گرفتار می نماید. این ویروس جهش یافته کرونا یکی از ویروس هایی است که با اقتدارترین نظام های بهداشتی و درمانی در اروپا را به زانو در آورد. روز های سختی برای ما آغاز می گردد و بنابراین باید خودمان را برای مبارزه با چموش ترین ویروس جهش یافته کرونا آماده کنیم.

وی ادامه داد: روش مبارزه با ویروس کرونا جهش یافته با ویروس کرونا قبلی هیچ فرقی ندارد و فقط تشدید مراقبت ها و رعایت بیشتر پروتکل های بهداشتی اهمیت دارد. میزان رعایت پروتکل های بهداشتی در شادگان تقریبا به صفر رسیده است و به همین میزان آسیب دیدیم. هرجا رعایت پروتکل های بهداشتی ضعیف شد، نقطه آسیب پذیری ما نیز افزایش پیدا کرد.

سخت ترین روز های مدیریت کرونا آغاز شده است

وزیر بهداشت اظهار کرد: در روز هایی که جهان مرگ های بسیار سنگینی به خاطر کرونا را تحمل کرد، ما توانستیم به مرگ های روزانه 60 نفر به علت کرونا برسیم. سخت ترین روز های مدیریتی ما در زمینه کووید 19 آغاز شده است. در تاریخ 10 دی ماه نامه ای نوشتم و گفتم که پیش بینی من، ورود به خیز سهمگین بیماری است که همه را گرفتار می نماید، اگر بعضی اصول بهداشتی رعایت نگردد و اگر ما را در رعایت پروتکل های بهداشتی تنها بگذارند.

وی اضافه کرد: همچنین در خصوص ورود ویروس جهش یافته کرونا پیش بینی نموده بودیم. با وجود این که انگلیسی ها به دروغ در ابتدا گفتند سرایت این ویروس 30 تا 70 درصد افزایش یافته، من به صراحت به همکارانم گفتم هم قدرت سرایت چند برابر است و هم قدرت بیماری زایی و مرگ و میر این ویروس به مراتب بیشتر از چیزی است که اعلام می گردد. تمام کوشش ما در مکاتباتی که داشتیم این بود که بیشتر مراقب مرز های زمینی و دریایی و هوایی باشیم. حتی اعلام کردیم موارد غیرقانونی که برای قشم یا محل های دیگر جنس می آورند را هم تست انجام گردد.

ویروس جهش یافته سرکش تر از ویروس قبلی است

نمکی گفت: ویروس جهش یافته کرونا بسیار سرکش است و قدرت سرایت و بیماری زایی بالا و مرگ و میر به مراتب بالاتر از ویروس قبلی دارد. الان باید فکر کنیم که این ویروس جهش یافته همه جا چرخیده است. گفته بودم که ویروس کرونا پاسپورت نمی خواهد. همان طور که ویروس ووهان همه جا را تسخیر نموده، ویروس جهش یافته انگلیسی نیز می تواند این کار را انجام بدهد و در دورترین نقطه این سرزمین هم خود را نشان بدهد.

وی ادامه داد: اولین گام، انجام تست های بیشتر است. در کنار تست های تشخیص سریع، باید تست های PCR هم انجام گردد. اگر بیمار علامت داری دیدیم که هر دو تست او منفی بود هم نباید رها گردد. حتما دوباره باید این بیمار تست گردد. حتما باید نمونه های این بیمار برای تست های NGS به سه مرکز دانشکده بهداشت، انستیتو پاستور و معاونت تحقیقات و فناوری ارسال گردد. جهش مختص ویروس انگلیسی یا آفریقای جنوبی نیست. با تنوع ژنتیکی که داریم حتما ممکن است به جهش های جدید در داخل مرز ها برسیم یا از کشور های همسایه، جهش های ویروس پا به مرز های ما بگذارند. مرز ها حتما باید به شدت مراقبت شوند. مطب های خصوصی هم به عنوان اولین جایگاهی که بیماران مراجعه می نمایند، باید اطلاعات ثبت گردد.

قرنطینه ها جدی گرفته گردد

وزیر بهداشت اظهار کرد: قرنطینه ها باید جدی گرفته گردد. اگر یک مورد مثبت ویروس جهش یافته کرونا پیدا کردیم، حتما باید به اجبار وارد قرنطینه گردد. باید قدم ها را تندتر برداریم. متاسفانه آهنگ گرفتاری این ویروس ممکن است خیلی تندتر از گام هایی باشد که ما بر می داریم. امیدواریم با گام های تند و رصد مستمر بر این مشکل جدید نیز پیروز شویم.

منبع: فرارو
انتشار: 20 اسفند 1399 بروزرسانی: 20 اسفند 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1533

به "ویروس انگلیسی در ایران پخش شده است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ویروس انگلیسی در ایران پخش شده است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید