تشخیص زودهنگام آلزایمر با مطالعه روی پروتئین های خون

به گزارش مجله هدیه، در حالی که علت اصلی بیماری آلزایمر هنوز معین نیست محققان توضیح می دهند که چگونه نشانگرهای زیستی که مدت ها قبل از بروز علائم خودشان را نشان می دهند می توانند به تشخیص زودهنگام و درمان بهتر بیماران یاری نمایند.

تشخیص زودهنگام آلزایمر با مطالعه روی پروتئین های خون

به گزارش خبرنگاران، در تحقیقات جدیدی که ادعا می گردد جامع ترین مطالعه در نوع خود است تعیین شده که غلظت بعضی پروتئین ها در خون می تواند به تشخیص بیماری بسیار زودتر از بروز علائم یاری نمایند و همچنین بعضی از این پروتئین ها در ایجاد بیماری نقش دارند.

دانشمندان در حال آنالیز ابزارهای مختلفی برای تشخیص زودهنگام آلزایمر هستند. از آزمایش خون گرفته تا معاینات چشم و آزمایش بویایی، آن ها دلیل خوبی هم برای این کار خود دارند. از آنجا که آلزایمر درمان ندارد، بهترین زمان برای مقابله با آن پیش از آغاز علائم است. با استفاده از این فناوری ها محققان شاید بتوانند نشانه هایی از آلزایمر را سال ها و حتی دهه ها قبل از بروز علائم تشخیص دهند.

در میان این روش ها، آزمایش خون به نظر راه امیدوار نماینده ای است. استفاده از آزمایش خون در بسیاری از مطالعات با نتایج دقیقی همراه بوده است. تصور می گردد وجود پروتئین هایی به نام تاو و آمیلوئید در خون باعث تشکیل پلاک های سمی مغز و ایجاد بیماری می گردد.

در مطالعات جدید محققان دانشگاه جان هاپکینز به آنالیز نمونه خون بیش از 4800 فرد میانسال و مسن پرداختند. این نمونه ها در حدود 10 سال قبل جمع آوری شده بودند و تقریبا 5000 پروتئین مختلف در پلاسمای آن ها یافت شد. میزان غیرطبیعی 38 مورد از این پروتئین ها در خون به طرز قابل توجهی به خطر ابتلا به آلزایمر طی پنج سال پس از نمونه گیری ارتباط داشت.

پس از آن، محققان نمونه خون 11 هزار فرد جوان که در سال های 1993 تا 1995 جمع آوری شده بود مورد آنالیز قرار دادند. میزان غیرطبیعی 16 مورد از 38 پروتئین ذکر شده در خون آن ها با احتمال ابتلا به آلزایمر در دو دهه بعدی زندگی ارتباط داشت.

تحقیقات جدا بر روی خون چند فرد ایسلندی که گونه هایی از این پروتئین ها را در خون خود داشتند و در یک دهه بعد در معرض خطر ابتلا به آلزایمر بودند، این یافته ها را تایید می نماید.

این تحقیقات ممکن است به کشف نشانگرهای زیستی فرای نشانگرهای خونی منجر گردد. دانشمندان این دسته از پروتئین ها را با مطالعات ژنتیکی قبلی مرتبط با آلزایمر مقایسه کردند و شواهدی قوی از تاثیر یکی از این پروتئین ها به نام SVEP1 در ایجاد بیماری آلزایمر یافتند. این پروتئین بخشی از شبکه پروتئینی بزرگتری بود که با زوال عقل ارتباط دارد.

جوزف کورش، نویسنده اصلی این مقاله می گوید: این جامع ترین آنالیز در نوع خود تا به امروز است و چندین مورد بیولوژیکی که به ایجاد آلزایمر مربوط هستند را تعیین می نماید. بعضی از این پروتئین ها تنها برای تشخیص بیماری مناسب هستند اما بعضی دیگر می توانند باعث بروز آن شوند و هدف قرار دادن آن ها می تواند به ایجاد درمان در آینده یاری کند.

منبع: ایسنا

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 12 تیر 1400 بروزرسانی: 12 تیر 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1733

به "تشخیص زودهنگام آلزایمر با مطالعه روی پروتئین های خون" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تشخیص زودهنگام آلزایمر با مطالعه روی پروتئین های خون"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید