چرا عمکلرد محصولات باغی ترکیه بیشتر از ایران است؟

به گزارش مجله هدیه، عمکلرد محصولاتی مانند انار و پرتقال در کشور ترکیه دو برابر ایران و عملکرد انجیر 4.5 برابر ایران است.

چرا عمکلرد محصولات باغی ترکیه بیشتر از ایران است؟

بهترین تجربه سفر را با تور ترکیه در خاطراتتان ثبت کنید.

به گزارش گروه مالی خبرنگاران یکی از فاکتور های مهم در پیشرفته بودن کشاورزی یک کشور عملکرد در هکتار کشاورزان است یعنی کشاورزان آن کشور به ازای یک هکتار زمین چه میزان از آن محصول فراوری می نمایند، هرچه این میزان زیاد باشد نشان می دهد که کشاورزان از منابع به خوبی استفاده نموده آنرا هدر نداده و علم را در آن دخالت داده اند تا اینکه محصول بیشتری فراوری نموده اند.

بر اساس آمار های سازمان خواروبار جهانی، عملکرد انار در کشور ترکیه دو برابر ایران است یعنی کشاورزان این کشور از یک هکتار زمین 22 تن، اما کشاورزان ایران 11 تن برداشت می نمایند مفهوم آن این است که از همان میزان زمین و سرمایه ای که کشاورزان ترک استفاده می نمایند فراوری و درآمد دو برابری نسبت به کشاورزان ایرانی دارند.

در خصوص مرکبات هم همینطور است باغداران ترکیه 1.6 برابر فراوری بیشتری نسبت به باغداران ایرانی دارند، این رقم در خصوص پرتقال دو برابر و در خصوص انجیر 4.5 برابر است.

ایران در فراوری محصولات باغی صندلی بسیار مناسب جهانی را در مقایسه با ترکیه دارد که این به لطف بالا بودن سطح زیر کشت محصولات است مفهوم آن این است که منابع بیشتری برای فراوری این محصولات هدر می رود تا بتوانیم صندلیی را کسب کنیم، اما کشوری مثل ترکیه روی عملکرد کار نموده و با منابع کمتر محصول بیشتری فراوری می نماید.

مقایسه کامل محصولات فراوریی ترکیه و ایران را در جدول زیر بر اساس آمار های فائو می بینید.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 21 دی 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 621

به "چرا عمکلرد محصولات باغی ترکیه بیشتر از ایران است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چرا عمکلرد محصولات باغی ترکیه بیشتر از ایران است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید