دستور دولت اندونزی به بانک ها برای برقراری روابط با ایران

به گزارش مجله هدیه، معاون رئیس جمهوری اندونزی با حمایت از برقراری روابط بانکی کشورش و ایران گفت: دستورات لازم به نهادهای مربوطه به منظور برقراری روابط بانکی با ایران داده شده است.

دستور دولت اندونزی به بانک ها برای برقراری روابط با ایران

برای دیدن زیباترین جزیره اندونزی با تور بالی همراه شوید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از شادا، وزیر اقتصاد کشورمان طی سخنانی در دیدار با معاون رییس جمهور اندونزی، که در حاشیه چهل و یکمین اجلاسیه بانک توسعه اسلامی انجام شد، با اشاره به اشتراکات فرهنگی، روابط محبت آمیز طولانی و نیز نگاه اعتدالی هر دو کشور در مورد مسایل مختلف منطقه و به ویژه مقابله با رادیکال گرایی و تروریسم، از علاقه مندی ایران برای توسعه روابط با اندونزی سخن گفت.

طیب نیا با بیان اینکه حجم تجارت ایران و اندونزی پیش از تحریم ها، سالانه بالغ بر دو میلیارد دلار می شد و به سبب تحریم ها این رقم به حدود 200 میلیون دلار کاهش یافته است، گفت: در شرایط پس از برجام و با توجه به ظرفیت های اقتصادی دو کشور، حجم مبادلات ما می تواند به دو تا پنج میلیارد دلار افزایش یابد.

وزیر امور اقتصاد و دارایی کشورمان برقراری روابط بانکی و همچنین شروع همکاری میان دو کشور در حوزه انرژی را راه حل اصلی توسعه همکاری اقتصادی میان ایران و اندونزی دانست و اعلام کرد: اندونزی پیش از تحریم ها بخشی از نفت خام مورد احتیاج خود را از ایران تأمین می کرد و امروز ایران آماده است در تأمین احتیاج اندونزی به نفت خام با این کشور همکاری کند.

به گفته وی، از طرف دیگر برقراری ارتباط میان نظام بانکی دو کشور و ایجاد روابط کارگزاری میان بانک ها می تواند تعاملات اقتصادی میان بخشهای خصوصی را تسهیل نموده که این مهم برای توسعه مناسبات اقتصادی ایران و اندونزی از اهمیت بسیاری برخوردار است.

وی با اعلام علاقه مندی بانک های ایرانی برای فعالیت در اندونزی، از بانکداران این کشور دعوت کرد برای آشنایی با ظرفیت های نظام بانکی کشورمان و زمینه های مناسب مشارکت و سرمایه گذاری به ایران سفر نمایند.

طیب نیا در بخش دیگری از سخنان خود به پیشرفت های مختلف ایران در زمینه صنایع پتروشیمی، سدسازی، زیرساخت ها، علوم پیشرفته از قبیل فناوری نانو و فناوری بایو اشاره نمود و از آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای همکاری در همه این زمینه ها با اندونزی اطلاع داد.

بنا بر این گزارش، محمد یوسف کالا معاون رئیس جمهور اندونزی نیز طی سخنانی در این دیدار، با یادآوری مذاکرات اخیر مقامات اندونزی با رئیس جمهور کشورمان در استانبول ترکیه در مورد احیا و توسعه همکاری های دو کشور، از زمینه های پدید آمده برای توسعه همکاری های اقتصادی دو کشور استقبال و ابراز خرسندی کرد.

یوسف کالا گفت: دولت اندونزی همیشه در فرصت های متعدد در اجلاس های سازمان ملل و سازمان همکاری اسلامی عنوان نموده است که شکست کشورها در رشد و پیشرفت اقتصادی و فراهم سازی رفاه عمومی دلیل اصلی بروز خشونت گرایی در این کشورها است.

وی گفت: اگر امروز شاهدیم کشورهای اسلامی مختلف مانند افغانستان، عراق و سوریه با بحران و دخالت خارجی ها روبه رو هستند، دلیل اصلی آن شکست این کشورها در پیشرفت اقتصادی است، زیرا مردمی که نتوانند آینده خوبی را برای خود متصور شوند و با فقر روبرو باشند، به یقین به سمت اقدامات تلافی جویانه و خشونت گرایانه پیش خواهند رفت.

معاون رئیس جمهوری اندونزی همچنین با استقبال از همکاری میان اندونزی و ایران در تبلیغ اسلام اعتدالی، گفت: جاکارتا و تهران می توانند اقدامات بسیاری را در این زمینه انجام دهند.

وی همچنین با استقبال از توسعه روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران، درباره دیدار ماه گذشته خود با دکتر حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران در حاشیه اجلاس سران سازمان همکاری اسلامی در استانبول گفت که در این دیدار تحولات و اقدامات انجام گرفته در مورد توسعه روابط دو کشور آنالیز شد.

یوسف کالا در ادامه با ابراز خرسندی از تحولات انجام شده در راستای توسعه روابط میان دو کشور، ابراز امیدواری کرد امروز و در فضای پس از برداشته شدن تحریم های بین المللی علیه ایران توافق هایی که پیشتر میان دو کشور در زمینه های مختلف به ویژه در حوزه صنایع پتروشیمی امضاء شده است، عملی گردد.

وی با حمایت از برقراری روابط بانکی میان دو کشور، گفت: دستورات لازم به نهادهای مربوطه به منظور برقراری روابط بانکی با ایران داده شده است و امیدواریم با برقراری روابط بانکی و همچنین برگزاری نشست آینده کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور شاهد شکوفایی هرچه بیشتر روابط میان اندونزی و ایران باشیم.

این گزارش حاکی است، طرفین در خاتمه این نشست بر همکاری میان ایران و اتحادیه کشورهای جنوب شرق آسیا موسوم به آ.سه.آن و همچنین پیوستن ایران به پیمان مودت و همکاری این اتحادیه تأکید کردند.

منبع: تسنیم
انتشار: 24 مهر 1398 بروزرسانی: 19 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 412

به "دستور دولت اندونزی به بانک ها برای برقراری روابط با ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستور دولت اندونزی به بانک ها برای برقراری روابط با ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید