هشدار کاخ سفید به اروپا درخصوص راه اندازی سازو کار ویژه اقتصادی با ایران

به گزارش مجله هدیه، کاخ سفید به اتحادیه اروپا هشدار داد که در صورت راه اندازی یک کانال اقتصادی با ایران برای دور زدن تحریم های آمریکا، کشورهای اروپایی هدف مجازات و اقدامات تنبیهی سخت قرار خواهند گرفت.

هشدار کاخ سفید به اروپا درخصوص راه اندازی سازو کار ویژه اقتصادی با ایران

به گزارش خبرنگاران به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، مقامات کاخ سفید می گویند که اگر اتحادیه اروپا یک کانال اقتصادی جایگزین برای ادامه تجارت با ایران راه اندازی کند که تحریم های واشنگتن علیه تهران را دور بزند، در این صورت کشورهای اروپایی هدف اقدامات تنبیهی سخت و مجازات قرار می گیرند.

دولت دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا از نزدیک کوشش های اروپا برای راه اندازی کانال ویژه اقتصادی با ایران را دنبال می نماید که هدف آن تسهیل تجارت با ایران پس از بازگشت تحریم های آمریکا علیه این کشور است. اکنون کاخ سفید به اروپایی ها هشدار داده است که اگر آنها تحریم ها علیه ایران را دور بزنند، مجازات خواهند شد اما اتحادیه اروپا بدون پریشانی در حال دنبال کردن طرح خود است که در صورت راه اندازی می تواند به روابط فرا آتلانتیک بیش از پیش آسیب بزند.

مایا کوچیانچیک ، سخنگوی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اخیراً گفت که آماده سازی سازوکار ویژه اقتصادی با ایران (SPV) در مرحله پیشرفت واقع شده است و ابراز امیدواری کرد که راه اندازی این کانال به زودی اعلام گردد.

یک مقام ارشد دولت آمریکا که خواست نامش فاش نگردد، روز آدینه گفت که واشنگتن به طور کامل تحریم هایش را اعمال خواهد نمود و افراد و نهادهایی که موجب تضعیف تحریم ها شوند را هدف اقدامات تنبیهی قرار خواهد داد.

سناتور تام کاتن در گفت وگو با آسوشیتدپرس گفت: مسئله انتخاب میان تجارت با ایران یا تجارت با آمریکا است. امیدوارم که متحدان اروپایی مان عاقلانه تصمیم بگیرند.

بازگشت تحریم های آمریکا علیه ایران بخشی از تصمیم رئیس جمهور این کشور در ماه مه برای خروج از توافق هسته ای بین المللی بود که در سال 2015 میان ایران و قدرت های جهانی حاصل شد و در ژانویه 2016 به اجرا رسید.

یک مشاور دولت ترامپ گفت که آمریکا نگرانی های زیادی نسبت به کانال اقتصادی ویژه اروپا با ایران دارد.

آمریکا هراس دارد که این کانال اقتصادی جایگزین می تواند به اندازه ای موفقیت آمیز عمل کند که با جامعه جهانی ارتباطات اقتصادی بین بانکی موسوم به سوئیفت رقابت کند. نگرانی اصلی این است که این کانال پرداخت می تواند در نهایت جای سوئیفت را به عنوان نهاد جهانی پیشتاز در انجام تراکنش های بین المللی برای ارائه و دریافت اطلاعات در تراکنش های بانکی را بگیرد.

به گفته این مشاور، آمریکا علاوه بر این نگران است که کشورهای دیگر ممکن است در آینده به این کانال بپیوندند و تراکنش های خود را به وسیله آن انجام دهند تا از تحریم های آمریکا پرهیز نمایند. همچنین، باوجود اینکه اروپایی ها اعلام نموده اند از این سازوکار تنها برای تراکنش های مربوط به تجارت کالاهای بشردوستانه استفاده می نمایند اما آمریکا نگران است که می تواند برای تعاملات دیگر نیز به کار گرفته گردد تا تحریم های آمریکا را دور بزنند.

سناتور مارکو روبیو نیز در این باره گفت: ما باید با کوشش ها برای ایجاد کانال های اقتصادی خارجی که به ایران اجازه می دهد از کمپین فشار حداکثری آمریکا پرهیز کند مقابله کنیم، به ویژه اینکه در تحریم های آمریکا استثنائاتی برای کالاهای بشردوستانه در نظر گرفته شده است.

به گزارش آسوشیتدپرس، به طور همزمان وزارت امورخارجه آمریکا اوایل ماه جاری (میلادی) به کنگره اعلام نموده که ممکن است بعضی تحریم ها علیه ایران را باطل کند تا شرکت های آمریکایی بتوانند قطعات یدکی به خطوط هوایی مسافربری ایران بفروشند.

این اقدام چالشی را برای کنگره ایجاد نموده است، چراکه قانونگذاران در حال آنالیز طرحی برای هدف قرار دادن بخش هواپیمایی ایران هستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 13 خرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 132

به "هشدار کاخ سفید به اروپا درخصوص راه اندازی سازو کار ویژه اقتصادی با ایران" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هشدار کاخ سفید به اروپا درخصوص راه اندازی سازو کار ویژه اقتصادی با ایران"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید