اروپا در انتظار یکشنبه طلایی، بروکسل تحریم های ایران را لغو می نماید

به گزارش مجله هدیه، گروه بین الملل - عبددالحمید بیاتی: همزمان با ابلاغ قانون اجرای برجام در ایران، معاون وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی به نقل از معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا اعلام نموده که این اتحادیه، روز یکشنبه 26 مهر با اعلام مصوبه ای تحریم های خود علیه ایران را لغو می نماید.

اروپا در انتظار یکشنبه طلایی، بروکسل تحریم های ایران را لغو می نماید

برای سفر به تور اروپا با بهترین کارشناسان مشورت کرده و بهترین برنامه سفر را انتخاب کنید.

این وضعیت در حالی است که پس از حصول توافق هسته ای میان ایران و کشورهای 1+5 در ماه ژوئیه، تهران بصورت مرتب کانون رفت و آمد دیپلمات ها و تجار طراز اول اروپایی بوده و همگی آنها اشیاق خود را برای از سرگیری روابط تجاری با ایران اظهار داشتده اند.

عباس عراقچی این خبر را به نقل از هلگا اشمید معاون مسئول سیاست خارجی و امور دفاعی اتحادیه اروپا اعلام نموده است. یادآور می گردد اتحادیه اروپا در سال 2010 میلادی سنگین ترین تحریم های خود علیه ایران را به اجرا گذاشت. عراقچی افزوده است که اتحادیه اروپا در این روز مصوبه ای را برای لغو تحریم های مالی و مالی علیه ایران اعلام خواهد نمود.

وضع تحریمهای یک جانبه از سوی اتحادیه اروپا علیه ایران بـه دنبـال صـدور قطعنامـه 1929 توسط شورای امنیت و هم زمـان بـا اعمـال تحـریمهـای مشـابه از سـوی دیگـر کشورها از جمله آمریکا، کانادا، استرالیا و ژاپن که با هـدف تشـدید فشـارها بـر ایران اجرا شده بود.

قانون اجرای برجام، شنبه 25 مهر، توسط حسن روحانی رئیس جمهور ایران، برای اجرا به وزارت امور خارجه و سازمان انرژی اتمی ابلاغ شد.

این در حالی است که علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران نیز در همین روز گفته که تحریم ها به صورت رسمی لغو می شوند اما عملیاتی شدن لغو تحریم ها یکی دو ماه طول می کشد.

یک دیپلمات غربی نیز روز آدینه اظهار داشت اتحادیه اروپا در چارچوب توافق هسته ای ماه ژوئیه با ایران، روز یکشنبه رسما تحریم ها علیه ایران را لغو می نماید، اما این تدابیر اواخر ماه دسامبر و تنها زمانی که تهران به طور واقعی برنامه هسته ای خود را کاهش دهد، اجرایی خواهد شد.

این دیپلمات به خبرنگاران گفت: روز یکشنبه اتحادیه اروپا، چارچوب قانونی برای لغو تمامی تحریم های مالی و مالی مربوط به موضوع هسته ای ایران را تصویب می نماید. اما این تدابیر زمانی اجرا خواهد شد که آژانس بین المللی انرژی اتمی تمامی گزینه ها را تیک زده باشد، یعنی اجرای تمامی تعهدات از جانب ایران برای کاهش قابل توجه برنامه هسته ای این کشور را آنالیز نموده باشد.

تصمیم روز یکشنبه پیش از هر چیزی یک تصمیم رسمی است زیرا به تصویب تصمیماتی برای تعلیق و سپس لغو تحریم های سنگین مالی، مالی و فردی اختصاص داد که اتحادیه اروپا طی یک دهه علیه ایران تصویب نموده است.

این دیپلمات غربی گفت: هر چند لغو تحریم ها - که فهرست طولانی از بانک ها ، شرکت های نفتی و گازی ایران را شامل می گردد - عملا اواخر دسامبر و یا اوایل سال آینده میلادی اجرا خواهد شد، اما مرحله روز یکشنبه دومین نقطه عطف مهم در اجرای این توافق است.

در نتیجه این اقدام، مرحله ای حیاتی در اجرای توافق تاریخی ماه ژوئیه میان ایران و کشورهای 1+5 است.

لیست مهمترین تحریم های آمریکا و اتحادیه اروپا که با اجرای برجام لغو خواهند شد:

تحریم صادرات بنزین (تحریم امریکا)

تحریم شرکت هایی که با ایران مبادله تجاری داشته باشند (تحریم امریکا)

تحریم پست بانک، کشتیرانی جمهوری اسلامی، شرکت های بیمه ای، نفتی و انرژی دولتی در ایران (تحریم امریکا)

تحریم کشتیرانی جمهوری اسلامی (تحریم اتحادیه اروپا و کانادا)

تحریم شرکت های مختلف کشتیرانی بین المللی به علت ارتباط با ایران (تحریم اتحادیه اروپا و امریکا)

تحریم شرکت هواپیمایی ایران ایر (تحریم امریکا)

تحریم بیش از 180 موسسه، شرکت و افراد مربتط با فعالیت های هسته ای (تحریم اتحادیه اروپا)

تحریم بانک مرکزی (تحزیم امریکا)

تحریم خرید نفت از ایران (تحریم اتحادیه اروپا)

تحریم شرکت ملی نفتکش، کشتی ها و موسسات وابسته به این شرکت (تحریم امریکا)

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 10 آبان 1398 بروزرسانی: 12 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 465

به "اروپا در انتظار یکشنبه طلایی، بروکسل تحریم های ایران را لغو می نماید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اروپا در انتظار یکشنبه طلایی، بروکسل تحریم های ایران را لغو می نماید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید