دیدار با موجا، پیرترین تمساح جهان

به گزارش مجله هدیه، موجا، پیرترین تمساح جهان | Muja, The Worlds Oldest Alligator

راسته تمساح سانان از عصر دایناسورها همچنان به بقای خود ادامه داده اند و در حال حاضر هیچ خزنده دیگری نیست که به میزان پیرترین تمساح جهان یعنی موجا، سن داشته باشد. با وجود بیماری هایی نظیر قانقاریا، نارسایی های قلبی و بعلاوه بمباران های محیط زندگی اش، این تمساح هنوز هم که هنوز است به زندگی خود ادامه می دهد. خبرنگاران در این متن می خواهد شما را به جهانی عجیب موجا ببرد، تمساحی که زندگی اش آنقدر طولانی بوده که اگر زبان می دانست، داستان های زیادی را برایمان بازگو می کرد؛ با ما همراه باشید.

دیدار با موجا، پیرترین تمساح جهان

تا به حال فکر نموده اید که که پیرترین تمساح دنیا کجای دنیا زندگی می نماید؟ مسلما این سوال، مساله ای نیست که در فکر انسان های زیادی پدیدار شده باشد، اما مهم این است که حالا که اینجا هستید می توانید در خصوص پاسخ آن، اطلاعات خوبی کسب کنید. برای تماشا این تمساح پیر که آن را موجا (Muja) صدا می نمایند، شما باید راه درازی را در پیش گیرید. باید به سمت مرکز صربستان بلگراد بروید تا او را پیدا نموده و از این مخلوق عجیب و غریب شگفت زده شوید. با هم به سراغ این تمساح می رویم که ببینیم چه به حال و روز او می گذرد و چگونه زندگی می نماید.

دایناسورهای مدرن

برخی می گویند که تمساح سانان همواره در زمین بوده اند. با اینکه این نظریه کاملا درست نیست اما این خزندگان نیمه آبزی بیش از 83.5 میلیون سال است که در زمین زندگی می نمایند. اگر این را بیشتر بخواهیم شرح دهیم باید بگوییم که تمساح سانان و پرندگان تنها به جامانده های شاه خزندگان (Archosauria)، گروهی از حیوانات که دایناسورها هم شاملشان می شده، هستند. به طور خلاصه، آن ها بسیار قدیمی اند!

تمساح ها عضو گروه تمساح سانان هستند، اما در مقایسه با دیگران طول عمر زیادی ندارند. آن ها یک جورایی اصلا پیر نمی شوند، زیرا در جوانی و پیری به یک مقدار قابلیت دارند، اما میانگین عمر یک تمساح مدرن در حدود 50 سال (انسانی) است. با این حال، آن هایی که در بلگراد هستند، کارهای معمولی را انجام نمی دهند و به همین علت هم در مرکز صربستان است که پیرترین تمساح دنیا یافت می شوند.

آغازی سخت

موجا در سال 1936 خود را در بلگراد یافت که این زمانی بود که سفر خود را از آلمان در 12 سپتامبر آغاز کرد، زمانی که تنها دو ماه پس از افتتاح باغ وحش بود. موجا که آن زمان به مقدار کافی بزرگ شده بود به زندگی درون قفس عادت داشت که به همین علت چیزی نگذشت تا به همراه دوستش به زندگی در خانه نوش نیز عادت کرد. همه چیز برای آن ها عالی بود، اما شما لازم نیست که یک تاریخ شناس باشید تا بدانید که در اواخر دهه 1930 همه چیز در اروپا عوض شد؛ جنگ دنیای دوم به بلگراد هم وارد شد.

باغ وحش بلگراد در Kalemegdan واقع شده که همواره در خط حملات آتشین این درگیری وحشتناک بود؛ به همین ترتیب باغ وحش دو بار بمباران شد (یک بار به وسیله نازی ها در سال 1941، سپس دوباره به وسیله متحدان در سال 1944). برخی از حیوانات پیروز به فرار شدند، اما اکثریت قریب به اتفاق در این حملات جان خود را از دست دادند. باغ وحش به شدت آسیب دیده بود، اما موجا و دوستش توانستند زنده بمانند.

باغ وحش در دهه های پس از آن به شدت با مسائلی روبرو بود. مسائل اقتصادی به وسیله مدیران حل نمی شد و همین موضوع هم آن را با سختی های زیادی روبرو کرد. دو کرگدن که به وسیله زیمباوه به این باغ وحش آورده شده بودند، تنها چند ماه بعد از بین رفتند. همه این ماجراها تا زمانی نبود که Vuk Bojović در سال 1986 به عنوان مدیر نو معرفی گشت که همه چیز آغاز به تغییر کرد.

بقای بزرگ

در طول تمام این زمان های سخت، موجا یکی از حیواناتی بود که نمادی از باغ وحش به حساب می آمد. تمساح سانان به وسیله توانایی شان برای زنده ماندن تعریف می شوند و موجا از این لحاظ، یک مورد عالی بود. بلایای صربستان با نابودی یوگسلاوی در دهه 1990 ادامه داشت، دهه ای که با بمباران های زیادی در بلگراد به سرانجام رسید. او به بقا ادامه داد تا جایی که به عنوان یکی از شاهدین تاریخ بلگراد محسوب می شد.

71 سال پس از اولین باری که موجا به بلگراد رسید، عنوان پیرترین تمساح دنیا را به خود اختصاص داد. او در سال 2007 این مقام را کسب کرد؛ زمانی که یک تمساح با نام Cabulitis در باغ وحش ریگا که تا قبل از آن پیرترین بود، جان خود را از دست داد. با توجه به زندگی سختی که موجا تا به حال تحمل نموده است، بسیاری اعتقاد داشتند که عمر او بسیار کوتاه خواهند بود، اما سن این تمساح امروز ثابت نموده که باور همه آن ها اشتباه بوده است.

موجا، در حال حاضر

همه سختی ها و داستان ها و بقای موجا به این معنا نیست که زندگی خیلی برای او راحت بوده و به آسانی این راستا را پیموده است. موجا در سال 2012 تحت عمل جراحی نهاده شد، چون قانقاریا به اندام هایش نفوذ نموده و باعث شد که بخشی از پاهایش قطع شود. موجا امروزه کمتر سرحال است و روزهایش کمتر به سرگرمی می گذرد، او بیشتر روزش را در حوضچه می گذارند و زمانی که زمستان فرا می رسد به خانه غار مانند خود باز می شود. او به ندرت تکان می خورد اما اگر شکیبا باشید، شاید حرکات آهسته و کمی را از او مشاهده کنید.

می توان گفت که موجا، این پیرترین تمساح دنیا تنها حیوانی است که از جنگ دنیای دوم جان سالم به در برده و هنوز هم زنده است. این حیوان خزنده شاهد مرگ میلیون ها نفر بوده زندگی خود که شبیه یک تراژدی غم انگیز است را در بلگراد ادامه می دهد. هیچوقت نمی توانیم بفهمیم که چقدر از زندگی او باغی مانده، اما در هر صورت این تمساح به یک اعجوبه و شاید معجزه در طول تاریخ تمساح سانان یاد خواهد شد.

منبع: theculturetrip.com

منبع: الی گشت
انتشار: 15 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 2080

به "دیدار با موجا، پیرترین تمساح جهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دیدار با موجا، پیرترین تمساح جهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید