دانستنی های جالب در خصوص اسکلت بدن انسان

به گزارش مجله هدیه، اسکلت یک فرد بزرگسال متشکل از 206 استخوان، 32 دندان و شبکه ای از ساختار های دیگر است که استخوان ها را به هم وصل می نمایند. در این مطلب با حقایق جالبی در خصوص استخون های بدن انسان آشنا می شوید.

دانستنی های جالب در خصوص اسکلت بدن انسان

1- استخوان های بدن نوزادان از انسان بالغ بیشتر است

بزرگسالان 206 عدد استخوان در بدن خود دارند، اما نوزادان اینطور نیستند. اسکلت یک نوزاد تازه متولد شده تقریبا 300 بخش مجزا دارد که ترکیبی از استخوان و غضروف است. غضروف ها در ادامه محکم شده و به استخوان تبدیل می شوند. برای مثال کاسه زانوی نوزادان در ابتدا شکل غضروفی دارد، اما کم کم به استخوان تبدیل می شود.

2- بالغ بر نیمی از استخوان های بدن در دست ها و پا ها قرار دارنداستخوان ها اشکال و ابعاد مختلفی دارند و به صورت متوازن در بدن قرار ندارند. بعضی نواحی بدن استخوان های بیشتری نسبت به بخش های دیگرش دارند که در راس آن ها هم دست ها و پا ها قرار دارند.

هر دست انسان 27 استخوان دارد و هر پا 26 عدد؛ این یعنی هر دو دست و هر دو پای انسان روی هم رفته 106 استخوان دارند. به بیان دیگر دست ها و پا ها در کنار هم نیمی از استخوان های بدن انسان را می سازند.

3- بعضی افراد یک دنده اضافه دارنداغلب افراد بالغ 24 دنده (12 جفت) دارند، اما از هر 500 نفر یک نفرشان دنده اضافه ای به نام دنده گردنی دارد. این استخوان که از پایه گردن و درست از بالای ترقوه رشد می نماید کاملا هم شکل نگرفته و گاهی اوقات صرفا نوار نازکی از فیبر های بافتی است.

این دنده اضافه جدا از شکلی که دارد چنانچه در مجاورت رگ های خونی و عصب ها آسیب ببیند می تواند مسائل مهمی را متوجه سلامت انسان کند. در این موارد مسئله ای تحت عنوان سندروم خروجی سینه رخ می دهد که از جمله علائم آن هم درد موجود در شانه و گردن، بی حس شدن ناحیه دنده ها، انسداد رگ های خونی و دیگر مسائل است.

4- به غیر از یک مورد تمامی استخوان های بدن به هم متصل هستندلامی استخوانی نعلی شکل در گردن است که بین چانه و غضروف تیروئید قرار گرفته است. لامی بعلاوه تنها استخوانی است که در بدن به استخوان دیگری متصل نشده است.

از استخوان لامی همیشه تحت عنوان پایه کلامی یاد می شود که دلیل هم به محل قرار گیری آن باز می شود. این استخوان میتواند با همکاری تار های صوتی و زبان طیف وسیعی از اصوات را ایجاد کند. نئاندرتال ها تنها موجوداتی هستند که مانند انسان استخوان لامی دارند و در واقع به خاطر حضور همین استخوان بوده که دانشمندان به وجود الگو های کلامی پیچیده مشابه به انسان در این موجودات پی برده اند.

5- مصریان باستان اولین استخوان مصنوعی جهان را ساختنداندام های مصنوعی دستگاه هایی هستند که جای اعضای مفقود شده یا آسیب دیده بدن را می گیرند. بعضی از این اندام ها جنبه زیبایی دارند (مانند چشم های مصنوعی) و بعضی هم جایگزین استخوان ها می شوند نظیر پا های مصنوعی و هدفی کاملا عملیاتی و کاربردی دارند. حدودا 3000 سال پیش بود که مصریان باستان نخستین اندام مصنوعی کاربردی را ساختند: یک انگشت خیلی بزرگ.

6- انسان ها 120 هزار سال است که با تومور های استخوانی دست و پنجه نرم می نماینداستخوان ها از سلول های زنده و فعال تشکیل می شوند و درست مانند سلول های دیگر بدن انسان در برابر ابتلا به تومور و حتی سرطان آسیب پذیرند. اما این ابدا تازگی ندارد: انسان های مدرن و خویشاوندانشان هزاران سال است که با تومور ها دست و پنجه نرم می نمایند.

در سال 2013 دانشمندان یک تومور را در استخوان دنده نئاندرتال ها پیدا کردند که تاریخش به 120 هزار تا 130 هزار سال پیش باز می گشت و قدیمی ترین تومور کشف شده از انسان در تاریخ است.

7- کوسه ها در طول زندگی خود هزاران دندان در می آورنددندان ها جزو استخوان ها نیستند با این حال بخشی از سیستم اسکلتی بدن به شمار می فرایند. اغلب انسان ها 52 دندان در طول زندگی خود در می آورند؛ 20 دندان شیری که در طول کودکی می افتند و 32 دندان دائمی که بعد از آن رشد می نمایند.

کوسه ها، اما چندین ردیف دندان دارند که با ریزش دندان های جلویی مرتبا جلو می آیند. این دندان ها گاهی هر 8 یا 10 روز یکبار جایگزین می شوند و این یعنی کوسه ها در طول زندگی خود 30 هزار دندان در می آورند.

8- استخوان ها محکم ترین عضو بدن انسان نیستنداستخوان ها بافت هایی محکم و سخت هستند و طوری طراحی شده اند که در برابر نیرو مقاوم باشند و حتی گفته می شود که از فولاد هم محکم ترند با این حال، اما استخوان ها محکم ترین اجزای بدن انسان نیستند و این عنوان به مینای دندان تعلق دارد.

این ماده از تاج دندان محافظت می نماید و مقاومت بالای خود را به تراکم بالای مواد معدنی (شامل کلسیم) مدیون است.

9- انسان مستقیما استخوان هایش را کنترل نمی نمایدیکی از نماد های هالووین و فیلم های ترسناک اسکلت متحرک است. البته این موجود تماما افسانه است، زیرا مغز و سیستم عصبی ندارد که حرکاتش را کنترل کند. با این حال، اما اگر این اجزا را داشت هم نمی توانست راه برود.

وقتی انسان اعضای بدنش را حرکت می دهد دلیل این نیست که به دست ها یا پاهایش می گوید که حرکت کند، بلکه انسان در واقع به ماهیچه هایش که به استخوان ها متصل شده اند فرمان حرکت می دهد.

منبع: سایت برترینها

منبع: راسخون
انتشار: 13 آبان 1400 بروزرسانی: 13 آبان 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1896

به "دانستنی های جالب در خصوص اسکلت بدن انسان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دانستنی های جالب در خصوص اسکلت بدن انسان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید