خبرنگاران ورود آزمایشگاه های کلیدی دانشگاه آزاد به شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی

به گزارش مجله هدیه، تهران- خبرنگاران - معاون علمی و فناوری رییس جمهوری گفت: تجهیزات آزمایشگاهی کلیدی دانشگاه آزاد اسلامی براساس تفاهم نامه ای وارد شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی شد و شرکت های دانش بنیان، اعضای هیات علمی، نخبگان و دانشجویان می توانند از این تجهیزات استفاده نمایند.

خبرنگاران ورود آزمایشگاه های کلیدی دانشگاه آزاد به شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی

اگر علاقمند به دریافت بهترین خدمات هزینه تحصل در استرالیا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم ویزای تحصیلی استرالیا، با دریافت مشاوره رایگان از مجربترین تیم مهاجرتی استرالیا، بهترین مسیر را به سوی دانشگاه های استرالیا انتخاب کنید.

سورنا ستاری روز یکشنبه در مراسم تجلیل از 20 پژوهشگر منتخب و آزمایشگاه های برتر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی که در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برگزار گردید، اضافه کرد: تفاهم نامه جدیدی با دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی کلیدی این دانشگاه و ورود به شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی منعقد شده است.

وی یادآور شد: پیش از این اعضای شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی از بعضی تجهیزات آزمایشگاهی دانشگاه آزاد استفاده می کردند که در تفاهم نامه جدید بخشی از تجهیزات آزمایشگاه های کلیدی این دانشگاه هم وارد این شبکه می گردد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اظهار داشت: فعالیت به صورت شبکه ای باید در کشور ترغیب گردد، استفاده از تجهیزات آزمایشگاهی و پزشکی به صورت شبکه ای آغاز شد و در حال حاضر بیش از 50 درصد دستگاه های شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی در زمینه تجهیزات پزشکی است.

ستاری ادامه داد: در روزهای نخست فعالیت در معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری شاهد استفاده از یک فرهنگ غلط در زمینه تخصیص بودجه به فعالیت های پژوهشی و تحقیقاتی بودم و در ابتدای کار بودجه ای را برای تجهیزات آزمایشگاهی در نظر می دریافتد، همچنین بیشتر درخواست محققان تجهیزات آزمایشگاهی پیشرفته با مبالغ بالا بود.

وی گفت: در صورتی که بعضی از این تجهیزات آزمایشگاهی موجود است و تنها یک هفته در سال کار می نمایند، این مشکل جدی در کشور وجود دارد تجهیزات بسیاری در آزمایشگاه های دولتی وجود دارند که استفاده نمی گردد.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با یادآوری این که تشکیل شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی در این جهت بوده است، ادامه داد: در حال حاضر 45 درصد ارایه خدمات در شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی از سوی بخش خصوصی است و این بخش بیشتر فعال است.

ستاری با تاکید بر این که بسیاری از تجهیزات آزمایشگاه ها در اختیار محققان دانشگاهی و مراکز پژوهشی قرار می گیرد، توضیح داد: بیش از 16 هزار دستگاه و تجهیزات در آزمایشگاه های عضو شبکه فناوری راهبردی وجود دارد که بیشترین سرویس و خدمات را به محققان ارایه می دهند.

وی با بیان این که بخش خصوصی بر اساس احتیاج تجهیزات خریداری می نمایند، اضافه کرد: شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی اکنون در مرحله بلوغ است و بیش از 100هزار نفر عضو باشگاه مشتریان آن هستند و 6 هزار شرکت دانش بنیان از آن استفاده می نمایند.

وی همچنین گفت: در این شبکه 95 هزار نفر به صورت متفرقه از خدمات آزمایشگاه های عضو شبکه بهره مند می شوند.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری اظهار داشت: استفاده از تجهیزات این آزمایشگاه ها برای اعضای هیات علمی تا 50 درصد تخفیف در نظر گرفته و تاکید شده است اگر کسی از سهمیه خود استفاده کرد باردیگر می تواند از سهمیه خود بهره ببرند، این خالص ترین خدمتی است که به عضو هیات علمی ارایه می دهیم.

ستاری ادامه داد: باید هزینه خدمات آزمایشگاهی را برای اعضای هیات علمی پایین بیاوریم تا آنها را ترغیب کنیم که از این شبکه استفاده نمایند، این باعث رشد بخش خصوصی هم می گردد.

وی همچنین به امضای تفاهم نامه میان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و آموزش و پرورش در مورد بهره مندی آزمایشگاه مدارس از تجهیزات آزمایشگاهی ساخت داخل کشور اشاره نمود و گفت: وقتی یک دانش آموز در آزمایشگاه با دستگاه ایرانی کار می نماید یعنی فرهنگ سازی برای استفاده از تولیدات داخلی صورت گرفته است. ما می توانیم با نوآوری برای مقطع تحصیلی ابتدایی هم دستگاه های آزمایشگاهی طراحی کنیم.

معاون علمی و فناوری رییس جمهوری با بیان این که به صورت جدی از شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی حمایت می کنیم، اضافه کرد: تمامی اعضای علمی، نخبگان، ایرانیان مقیم خارج از کشور، محققان خاص از تخفیف 50 تا 90درصد آزمایشگاهی برخوردار می شوند.

ستاری ادامه داد: تا آنجا که بتوانیم شبکه آزمایشگاهی فناوری راهبردی را تقویت می کنیم تا محققان در دانشگاه ها و پژوهشگاه ها بتوانند از خدمات آن بهره مند شوند.

وی گفت: ما عظیم ترین خریدار صنعت آزمایشگاهی در کشور هستیم و بازار عظیمی داریم، آزمایشگاه ها می تواند از این بازار استفاده نمایند و درآمدزایی داشته باشند.

ارایه 34میلیارد تومان تخفیف خدمات آزمایشگاهی در شبکه فناوری های راهبردی

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی کشور هم در این مراسم گفت: 34 میلیارد تومان طی سال های 93 تا شهریور 99 خدمات آزمایشگاهی در شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی کشور ارایه شده است.

رضا اسدی فرد اضافه کرد: این شبکه در سال گذشته بیش از 2 میلیون و 600 هزار خدمت به مشتریان خود ارایه داد.

وی یادآور شد: ارایه خدمات آزمایشگاهی در چهار سال گذشته برای انجام خاتمه نامه و تحقیقاتی که احتیاج به آزمایشگاه داشت به دلیل هزینه های سنگین کم رنگ بود ولی با ایجاد باشگاه مشتریان و طرح های مختلفی که اجرایی کردیم، ارایه خدمات به گروه های مختلف تسهیل شد.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی کشور توضیح داد: این خدمات آزمایشگاهی به گروه های مختلف، دانشجویان کارشناسی ارشد، دکتری و شرکت های دانش بنیان ارایه می گردد که در کوشش هستیم هزینه های آزمایشگاهی را برای محققان کاهش دهیم.

اسدی فرد ادامه داد: فعالیت و عضویت در شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی یک بازی برد-برد است، از یک طرف محققان منتفع می شوند و از طرف دیگر آزمایشگاه ها درآمدزایی دارند و بر اساس آمارها در سال گذشته بیشترین رشد را در شبکه داشته ایم.

وی همت دانشگاه ها، پژوهشگاه ها، مراکز پژوهشی و شرکت های دانش بنیان و اعضای هیات علمی دانشگاه را اصلی ترین دلیل راه اندازی شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی مطرح نمود که باعث شکل گیری این شبکه شدند.

وی یادآور شد: حمایت های معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری برای راه اندازی این شبکه از دیگر دلایل شکل گیری این شبکه است، در حال حاضر 700 مجموعه در این شبکه عضو هستند، از این رو این شبکه از تنوع سازمانی بالایی برخورد است.

مدیر شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی کشور با بیان این که حدود 44 درصد آزمایشگاه های عضو شبکه، آزمایشگاه بخش خصوصی هستند، ادامه داد: 30 درصد اعضای این شبکه را مراکز آموزشی و پژوهشی وابسته به وزارت علوم و 26 درصد آن مربوط به دانشگاه ها و پژوهشگاه ها ومراکز تحقیقاتی تشکیل می دهند، پوشش این شبکه کشوری است و در حال حاضر 16 هزار تجهیزات آزمایشگاهی در این شبکه موجود است.

اسدی فرد با بیان این که تنها عضویت آزمایشگاه ها در این شبکه کافی نیست و حتما باید مورد ارزیابی قرار گیرند، یادآور شد: این ارزیابی ها در راستای قرار دریافت آزمایشگاه ها در راستا سیاست های این شبکه است از این رو ما سالانه ارزیابی هایی برای رتبه بندی آزمایشگاه ها انجام می دهیم که در رتبه بندی سال گذشته 10آزمایشگاه به عنوان آزمایشگاه برتر شناخته شدند وامروز مورد تقدیر قرار می گیرند.

وی ادامه داد: فرایند رشد شبکه آزمایشگاهی از نظر تعداد خدمات ارایه دهنده، فرایند رو به رشدی دارد و توانسته است درآمد زایی داشته باشد، در حال حاضر پوشش شبکه در همه استان ها و 85 شهر و مرکز استان را شامل می گردد و بیش از 10 هزار آزمون در شبکه ارایه می گردد.

اسدی فرد توضیح داد: این رشد شبکه آزمایشگاهی را می توانستیم در امسال نیز داشته باشیم اما به دلیل تعطیلی دانشگاه ها موجب کاهش در رشد بوده ایم، در بین دانشگاه های کشور دانشگاه آزاد اسلامی، تهران، امیرکبیر، علم و صنعت، فردوسی مشهد، شیراز، اصفهان، تربیت مدرس و تبریزبیشترین فعالیت را در این شبکه داشتند.

به گزارش خبرنگاران، شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی در مراسمی از 20 پژوهشگر منتخب و آزمایشگاه برتر با حضور سورنا ستاری معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری با اهدای لوح، تقدیر کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 16 آبان 1399 بروزرسانی: 16 آبان 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1285

به "خبرنگاران ورود آزمایشگاه های کلیدی دانشگاه آزاد به شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران ورود آزمایشگاه های کلیدی دانشگاه آزاد به شبکه آزمایشگاهی فناوری های راهبردی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید