خبرنگاران نظارت میدانی مسوولان زنجان برای مدیریت قیمت کالاهای اساسی در رمضان

به گزارش مجله هدیه، زنجان - خبرنگاران - در آستانه ماه مبارک رمضان طرح نظارتی با همکاری دستگاه های متولی با هدف پایش و نظارت مداوم و متمرکز بازار جهت جلوگیری از افزایش قیمتها آغاز و این مهم در جلسه ستاد تنظیم بازار استان مورد بحث و بررسی قرار گرفت و تصمیمات لازم نیز اتخاذ شد.

خبرنگاران نظارت میدانی مسوولان زنجان برای مدیریت قیمت کالاهای اساسی در رمضان

پاندمی کرونا و تحریم های ظالمانه تا حدی موجب افزایش قیمت شده که با موج افسار گسیخته گرانی متفاوت است که برای پیشگیری و مهار آن تنها با حضور هوشمندانه نهادهای نظارتی و مشارکت طیف های مردمی می توان اقدام کرد.

بر اساس قانون، مسوولیت چرخه نظارتی در بازار با معاونت بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت، مجمع امور صنفی و اداره کل تعزیرات حکومتی است که تقویت همکاری های بین بخشی، داشتن برنامه هدفمند و مشارکت می تواند به تحقق اهداف تعیین شده دست یافت.

این در حالی است که طی هفته های گذشته به ویژه قبل از سال نو، مشکلاتی در توزیع برخی کالاهای اساسی مردم بوجود آمد و بروز همین مساله نارضایتی های را موجب شد که با اقداماتی از سوی دستگاههای متولی امر تا حدودی این مهم فروکش کرد اما حال در آستانه ماه رمضان عموم مردم نیز انتظار دارند نظارت های جدی بر قیمت کالا و توزیع مناسب آن انجام گیرد تا آرامش بیش از گذشته حاکم باشد.

به همین منظور ستاد تنظیم بازار استان زنجان در آستانه ورود به ماه رمضان تشکیل جلسه داد تا نحوه همکاری های بین بخشی و مطلوب تر دستگاههای عضو را تبیین کرده و نظارت ها به طور مستمر انجام گیرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان در این جلسه با ارائه گزارشی از چگونگی توزیع کالاهای اساسی در ماه مبارک رمضان گفت: طبق برنامه ریزی انجام گرفته برنج هندی، تایلندی، شکر، گوشت منجمد، روغن های نیمه جام، پخت و پز، سرخ کردنی، قند و همچنین روغن مورد نیاز صنف قنادان برای پخت زولبیا و بامیه در نظر گرفته شده است.

ناصر فغفوری اضافه کرد: بر این اساس در این ماه 500 تن برنج هندی، 400 تن برنج تایلندی، 340 تن شکر، 34 تن گوشت منجمد، 483 تن روغن نیمه جامد، 741 تن روغن پخت و پز از طریق شرکت های پخش، 467 تن روغن سرخ کردنی و 2 هزار و 850 تن قند با قیمت مصوب توزیع می شود.

وی اضافه کرد: شکر مورد نیاز کارخانجات و صنوف همانند قنادی ها نیز قیمت 11 هزار و 500 تومان تعیین شده است و در این خصوص هیچ محدودیتی وجود ندارد.

این مسوول ادامه داد: روغن پخت و پز علاوه بر آمار یاد شده حدود 50 تن نیز از طریق اتحادیه لبنیات و خواربار فروشان توزیع شده و 305 تن روغن نیز از اواخر اسفند سال گذشته به بازار تزریق شد که بخش عمده از آن در نیمه فروردین امسال در حال مصرف است که در بازار ماه رمضان امسال بسیار تاثیرگذار است.

میانگین مصرف روزانه روغن مایع زنجانی ها 30 گرم است

وی گفت: در مجموع میانگین مصرف روغن مایع زنجانی ها برای هر فرد 30 گرم است که برای تامین نیاز مردم استان روزانه حدود 30 تا 35 تن این کالا از نوع مایع و جامد مورجهانز است که این رقم به استثنای روغن هایی است که درتولید محصولاتی نظیر کیک و کلوچه مورد استفاده قرار می گیرد.

رییس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان زنجان ادامه داد: در مجموع روغن مورد نیاز ماه مبارک رمضان یکهزار و 141 تن اعلام شده که مطابق با سرانه کشوری بوده و از طرفی هم از ظرفیت کارخانه روغن نباتی جهان در این خصوص بهره گیری شده است.

به گفته این مسوول در زمان حاضر کارخانه روغن نباتی جهان در حدود 500 تن روغن خام را با صدور حواله های آن طی امروز و فردا از طریق واحدهای خواربار فروشان عرضه می کند و 200 تن دیگر نیز آماده تحویل است.

این مسوول ادامه داد: در مجموع با این فرایند می توان گفت میزان تزریق روغن خوراکی به استان به بیش از 6 هزار و 400 تن خواهد رسید که بیش از سرانه بوده و این اقدامات برای آسایش زنجانی ها در ماه مبارک رمضان انجام گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: بررسی ها نشان می دهد بازار خرما نیز نسبت به قبل ثبات بیشتری یافته و خریدها از قبل انجام شده بطوری که نیازی به مکاتبه از سوی سازمان صنعت، معدن و تجارت استان نیست.

فغفوری اضافه کرد: همه ساله چند روز مانده به ماه رمضان تقاضای بیشتری برای خرید مایحتاج این ماه مبارک از سوی مردم استان وجود داشت که امسال به دلایل مختلفی شرایط بازار به نسبت با ثبات تر بوده است از طرفی باید گفت کمبودی در اقلام مورد نیاز نداریم.

به گفته وی، هر چند در 10 روز گذشته کمبودی در روغن مورد نیاز مردم بوجود آمد که با تدابیر اتخاذ شده و تزریق آن به واحدهای مختلف صنفی از قبیل فروشگاههای زنجیره ای این کالا به اندازه کافی موجود بوده و از طرفی اتحادیه خواربارفروشان نیز در 2 مرحله توزیع این کالا را به مغازهای سطح شهر انجام دادند.

عرضه کالای اجباری شهفرایندان را آزار می دهد

معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار زنجان نیز با اشاره به اینکه با اقدامات لازم بازرسی ها در استان مدیریت شده است، گفت: در حوزه بازرسی و ارگان های متولی امر به این موضوع تاکید شد که به واژه هایی از قبیل ترک فعل از ابتدای مسوولیت باید توجه شود.

محمدرضا آبی پور اضافه کرد: چنانچه در رابطه مسوولیت قانونی در خصوص بازرسی ها به وظیفه محوله عمل نشود، بطور رسمی به مرجع قضایی به عنوان قصور در انجام وظایف اعلام خواهد شد.

وی اضافه کرد: در این میان باید توجه داشت برخی تخلفات در بازرسی ها مشاهده نمی شود به طور مثال در فروشگاهها به مشتریان درکنار کالای خریداری شده کالای اجباری فروخته می شود که به این موضوع باید توجه شود.

آبی پور خاطرنشان کرد: این موضوع مردم را آزار می دهد و از طرفی فرمانداری ها با تشکیل کمیته های ویژه مسائل را مورد توجه قرار داده اند که این مهم در شهر زنجان به خوبی رعایت شده است.

نظارت های میدانی در ماه رمضان تشدید یابد

فرماندار زنجان نیز با اشاره به اینکه در هنگام کمبود کالایی ولع بیشتری برای خرید وجود دارد ادامه داد: این موضوع خود نگرانی هایی دارد و بر این اساس نظارت بر نحوه توزیع کالاها بیش از گذشته در دستور کار قرار گیرد و از طرفی برای 2 نرخی بودن برخی اقلام نظیر مرغ مدیریت بهتری انجام گیرد.

رضا عسگری خاطرنشان کرد: تنظیم بازار در روزهای نخستین ماه رمضان شتاب بیشتری داشته و این مهم در فروشگاهها بیش از گذشته ملموس باشد، تا مصرف کنندگان با آسودگی بیشتری اقلام مورد نیاز خود را تهیه کنند.

منبع: ایرنا
انتشار: 14 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 14 اردیبهشت 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1638

به "خبرنگاران نظارت میدانی مسوولان زنجان برای مدیریت قیمت کالاهای اساسی در رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران نظارت میدانی مسوولان زنجان برای مدیریت قیمت کالاهای اساسی در رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید