جزئیات دیدارهای چاووش اوغلو با سران عراق

به گزارش مجله هدیه، وزیر خارجه ترکیه که امروز پنجشنبه وارد بغداد شد، با سران عراق دیدار کرد.

جزئیات دیدارهای چاووش اوغلو با سران عراق

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رسانه های عراق،مولود چاووش اوغلو پس از استقبال در فرودگاه بین المللی بغداد راهی ساختمان نخست وزیری شد و با عادل عبدالمهدی نخست وزیر پیشبرد امور دیدار کرد.

بر اساس بیانیه دفتر نخست وزیری عراق، عادل عبدالمهدی، مولود چاووش اوغلو وزیر خارجه ترکیه را به حضور پذیرفت که طی آن اوغلو، سلام رهبران ترکیه را به نخست وزیر ابلاغ و بر حمایت از امنیت، ثبات و حاکمیت ملی عراق تاکید کرد. این بیانیه افزود اوغلو گفته است که رئیس جمهور ترکیه وی را با این هدف راهی بغداد کرد تا بر حمایت ترکیه از عراق و ایستادن در کنار دولت وملت این کشور تاکید کند.

این بیانیه آورده است وزیر خارجه ترکیه گفت که کشورش موضع دولت عراق برای دور کردن صحنه عراق از نزاعات بین المللی و تمایل برای حفظ صلح و ثبات و دور کردن کشورهای منطقه از خطرات جنگ را ارج نهاده و همکاری دو کشور در این زمینه را مهم می داند.

این بیانیه افزود نخست وزیر عراق هم با خوشامدگویی به وزیر خارجه ترکیه، از روابط و همکاری موجود میان دو کشور تمجید کرد و گفت امنیت منطقه و حفظ منافع آن مسئولیت همه کشورهاست و دولت عراق به موضع و سیاست ثابت خود مبنی بر برقراری روابط متوازن پایبند است به گونه ای که منافع کشور و حاکمیت ملی را حفظ کند و نیز تاکید کرد که تحقق صلح و آرامش به نفع همگان است.

بر اساس بیانیه نخست وزیری عراق، در این دیدار روابط همکاری میان دو کشور و تحولات بحران میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا بررسی شد.

دیدار سفرای سه کشور اروپایی با برهم صالح سفیران سه کشور اروپایی امروز پنجشنبه با حضور در کاخ السلام با برهم صالح رئیس جمهوری عراق دیدار کردند. بر اساس بیانیه ریاست جمهوری عراق، سفیران کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه در بغداد با برهم صالح رئیس جمهور عراق دیدار کردند.

این بیانیه آورده است رئیس جمهور برهم صالح، استفان هایکی، اوله دیل و برنو اوبرت سفیران انگلیس، آلمان و فرانسه را به حضور پذیرفت که طی آن تلاش های اجرا شده برای حل و فصل بحران ها و آرامش و خویشتن داری بررسی و بر لزوم حمایت از حاکمیت ملی جمهوری عراق و حفظ امنیت و ثبات آن تاکید شد.

این بیانیه افزود سفیران اروپایی هم بر حمایت کشورهایشان از حاکمیت عراق و سلامت و امنیت آن و اهمیت ادامه فعالیت مشترک میان تمام طرف های منطقه ای و بین المللی برای تحکیم تفاهم و صلح در منطقه و جهان تاکید کردند.

دیدار وزیر خارجه ترکیه با حکیم

وزیر خارجه ترکیه در ادامه برنامه های سفر خود در عراق با محمد علی الحکیم همتای عراقی خود دیدار کرد. محمد علی الحکیم در این دیدار گفت هر گونه تنش در منطقه به بازگشت تروریست ها کمک می کند.

حکیم در کنفرانس مطبوعاتی با مولود چاووش اوغلو در بغداد گفت عراق با حملات در داخل خاک خود مخالف است و به طرف ترکیه ای تاکید کرد که ضرورت دارد تا عراق از سیاست محورها دور شود و نیز تاکید شد که هرگونه تنش در منطقه سبب تقویت تروریست ها خواهد شد.

وی افزود مذاکرات(با وزیر خارجه ترکیه) به حوادث اخیر در عراق و منطقه اشاره کرد و عراق بر احترام به حاکمیت خود از سوی همه طرف ها تاکید می کند.

چاووش اوغلو هم گفت کشورش نمی خواهد که عراق صحنه نزاع قدرت های خارجی باشد. وی افزود عراق تنها نیست و ما با این کشور برای پشت سر گذاشتن دشواری ها همکاری می کنیم.

وی افزود در تحکیم ثبات در عراق مشارکت خواهیم کرد و بر ضرورت احترام به حاکمیت و ثبات عراق تاکید می کنیم.

دیدار با محمد الحلبوسی رئیس مجلس عراق از آخرین برنامه های سفر چاووش اوغلو اعلام شده است.

خبر دیگر اینکه ائتلاف بین المللی به اصطلاح مبارزه با داعش به سرکردگی آمریکا گفت که فعالیت های نظامی خود را در عراق تعلیق می کند و فقط بر حمایت از پایگاه هایی که میزبان نظامیان ائتلاف است،تمرکز می کند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 9 اسفند 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 754

به "جزئیات دیدارهای چاووش اوغلو با سران عراق" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "جزئیات دیدارهای چاووش اوغلو با سران عراق"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید