بیماری صرع و دلیل بیماری

به گزارش مجله هدیه، این بیماری به علل مختلفی مانند ضربه و فشارهای وارده به مغز و سایر آثار دیگری از قبیل تومورها و ناراحتی های انتقالی اندام ها و غیره به وجود می آید، دو نوع مهم آن جلب توجه می کند: 1-صرع نوزادان 2-صرع بزرگسالان به نام صرع بزرگ که هر دو دارای اهمیت مخصوص به خود می باشد و بحث علمی آن بیش از این در اینجا مقدور نیست.

بیماری صرع و دلیل بیماری

بیماری صرع و دلیل بیماری

این بیماری به علل مختلفی مانند ضربه و فشارهای وارده به مغز و سایر آثار دیگری از قبیل تومورها و ناراحتی های انتقالی اندام ها و غیره به وجود می آید، دو نوع مهم آن جلب توجه می نماید: 1-صرع نوزادان 2-صرع بزرگسالان به نام صرع بزرگ که هر دو دارای اهمیت مخصوص به خود می باشد و بحث علمی آن بیش از این در اینجا مقدور نیست.

به طور کلی پرهیز در این مورد کامل می باشد زیرا ناپرهیزی خود باعث تجدید حملات صرع و تشدید آن ها می گردد از جمله: چیزهای سرد و حمام زیاد، چیزهای ترش، لبنیات، میوه های تر، ماهی، مرغابی، کرفس و غذاهای چرب و غلیظ و گوشت حیوانات بزرگ مثل گاو، شتر و کلم، شلغم، قمری، ترب، سیر، پیاز، باقلا، عدس، فلفل، خردل، تره، کاهو، گشهم را نباید مصرف نمود و بی خوابی مفرط و خواب روز در حال پری شکم و خشم و غضبت و غم و اندوه و آواز بلند و رعد و برق و اسب سواری یا موتور سواری و سواری بر وسایل تندرو که زمین را در زیر پای خود ببیند مثل نشستن در اتومبیل که شیشه هایش پائین باشد که مصروع بتواند از آن به خارج نگاه کند و زیاد خواندن کتاب و روزنامه و کثرت جماع و قرارگرفتن بر بلندی هایی مثلا پشت بام، بالای کوه و تپه و همه و همه زیان آور است. سرمای شدید، گرمای شدید، نشستن در راستا باد، و رفتن بر بلندی ها و تماشا اشیاء خیلی براق، روشنایی زیاد و بوی گوگرد، قطران، قیر و هم تماشا آب های روان، تماشا آتش شدید، نشستن در مهتاب، بوئیدن چیزهای بدبو، خوردن زیتون، پنیر، و زیاد خوردن ماهی و جگر هم باعث عود حملات صرعی می گردد این مبحث که با تغییرات کمی تکرار شد اهمیت پرهیز را می سازند. این بیماران باید پس از(3)ساعت از صرف غذا به خواب فرایند و استراحت نمایند، بوئیدن بودینه، دارچین، زیره و انیسون به طور مرتب و بعلاوه پاشیدن داروهای فوق روی غذای روزانه مصرع بسیار مؤثر می باشد. پودینه (15)گرم، دارچین (5)گرم، زیره کرمانی (10)گرم، همه را نرم کوبیده کمی از آن روی غذای روزانه بیمار بپاشید.

*از جوشانده عودالصلیب یا چوب حیات به جای آب بنوشید و بعد از خوردن غذا بلافاصله نخوابند.

صرع چیست؟

از زمان به وجود آمدن انسان بر روی کره زمین صرع هم وجود داشته است. ما امروزه انواع گوناگونی از صرع را شناخته ایم صرع یک بیماری نیست بلکه فقط نشانه ایست که می گویند قسمتی از مغز کار خود را همواره به خوبی انجام نمی دهد.

وقتی مغز به طور طبیعی کار کند یک سری امواج الکتریکی از خود ایجاد می نماید که این امواج مانند الکتریسیته در راستا اعصاب مغزی عبور می نماید. در حالت تشنج یک جرقه الکتریکی مانند برق در آسمان ایجاد می گردد که این جرقه الکتریکی و طوفان الکتریکی بسته به محل خود، در مغز علائم و نوع تشنج و صرع را مشخص می نماید.

اپی لپسی یا صرع حالتی است که یکسری از این تشنج ها و طوفان های الکتریکی در مغز به طور مرتب و با فاصله زمانی خود به خود ایجاد شده و خاموش شوند. یک بار تشنج هیچ گاه صرع نیست بلکه (3-2)بار تشنج باید رخ دهد تا پزشک تشخیص صرع را مطرح نماید.

انواع صرع

صرع عمومی (ژنرالیزه): این نوع صرع یا تشنج حالتی است که تمام مغز درگیر اختلال الکتریکی می گردد. فرد مبتلا در این حالت هوشیاری و آگاهی خود را از دست می دهد.

انواع صرع عمومی عبارتند از:

الف-صرع بزرگ: حمله تشنجی افراد مبتلا به صورت از بین رفتن ناگهانی آگاهی، سقوط، زمین افتادن و دست و پا زدن است. در این حالت چشم ها بالا می رود، دهان کف می نماید، چهره تیره می گردد و گاه فرد بی اختیار ادرار می نماید.

حمله از چند ثانیه تا چند دقیقه طول می کشد و در پی آن فرد حالت خواب آلودگی پیدا نموده و به تدریج به هوش می آید.

ب-صرع کوچک: در این حالت فقط چند ثانیه حالت مات زدگی، عدم هوشیاری و حرکات تکراری در لب ها دیده می گردد.

*صرع موضعی: در این نوع صرع فقط قسمتی از مغز درگیر می گردد که دو نوع ساده و پیچیده دارد. در صرع موضعی ساده هوشیاری فرد تغییر ننموده و علائم عصبی موضعی رخ می دهد. در صرع موضعی مرکب و پیچیده، در پی تشنجات موضعی ساده، فرد هوشیاری خود را از دست داده و احتمالاً در پی آن حمله بزرگ صرع به وقوع خواهد پیوست و یا دچار حالت های روحی خاص می گردد.

صرع مداوم: حمله صرع طولانی شده و یا پشت سرهم تکرار می گردد و شخص مصروع در حین حملات، بیهوش می ماند. صرع مداوم یک مورد اورژانس است و احتیاج به یاری های ویژه و درمان مخصوص دارد.

دلیل صرع چیست؟

برخلاف نظر عوام که دلیل را جن زدگی، سحر شدن به وسیله دیگران، آثار گناه، ضعف اعصاب و بیماری روانی می دانند، صرع نوعی اختلال در کار سلول های مغزی است که باعث پخش جریان های مغزی اضافی به صورت ناگهانی و انتشار آن به سراسر مغز می گردد. دلیل صرع گاه صدمه مغزی، ضربه، عفونت و گاه ارثی است. ضربه های دوران بارداری وارد شده بر جنین و فشار بر سر جنین در هنگام زایمان، عفونت ها و ضربه های پس از تولد و دوران کودکی، تصادفات و حوادثی که باعث ضربه مغزی می گردد، عفونت های مغزی و مننژیت ها همگی می توانند باعث ایجاد صرع شوند. عفونت ها و ضربه های مغزی از علل شایع صرع هستند.

*شیوع صرع: تقریباً (50)میلیون نفر در دنیا مبتلا به صرع هستند که نیمی از آن ها یا درمان نشده یا ناقص درمان می شوند. در کشور ما هم حدس زده می گردد که بیش از یک میلیون بیمار مبتلا به صرع وجود داشته باشد.

*خطرهای حمله تشنجی: بیماری صرع به خودی خود خطر ندارد، اما اگر آموزش و مراقبت دقیقی در خصوص حمله های تشنجی صورت نگیرد می تواند خطرناک باشد. فردی که ناگهان می افتد و یا بیهوش می گردد ممکن است دچار جراحت، شکستگی، ضربه مغزی و یا خفگی در آب و سوختگی با آتش گردد. حملات تشنجی اگر درست معالجه نگردد می تواند موجب صدمات جسمی، اجتماعی و روانی گردد.

منبع:راه کمال شماره 29مجله روانشناسی خانواده

منبع: راسخون
انتشار: 18 مهر 1400 بروزرسانی: 18 مهر 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1869

به "بیماری صرع و دلیل بیماری" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیماری صرع و دلیل بیماری"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید