اولین سفر خارجی نخست وزیر جدید مالزی در راستای کاهش وابستگی به چین

به گزارش مجله هدیه، نخست وزیر جدید مالزی میخواهد در نخستین سفر خارجی خود از توکیو دیدن کند.

اولین سفر خارجی نخست وزیر جدید مالزی در راستای کاهش وابستگی به چین

با تور مالزی از توسعه یافته ترین کشور شرق آسیا دیدن کنید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از رویترز، ماهاتیر محمد نخست وزیر جدید مالزی میخواهد در جریان سفر به ژاپن که از امروز یکشنبه شروع می گردد، قراردادهای تجاری و سرمایه گذاری مهمی را با طرف های ژاپنی نهایی کند.

بر اساس این گزارش، یکی از مهمترین ماموریت های ماهاتیر محمد در این سفر، کاهش وابستگی مالزی به سرمایه گذاری های چین است.

این نخستین سفر خارجی ماهاتیر محمد پس از رسیدن مجدد به قدرت با پیروزی شگفت انگیز در انتخابات ماه گذشته به شمار می رود. تقویت روابط سیاسی و اقتصادی با ژاپن یکی از اولویت های مهم دولت ماهاتیر محمد به شمار می رود. این سفر نشانه دیگری از دور شدن مالزی از چین است.

چین در زمان دولت نجیب رزاق میلیاردها دلار در اقتصاد مالزی سرمایه گذاری نموده است. ولی دولت جدید مالزی اعلام نموده است که بعضی شرکت های چینی مظنون به همکاری با نخست وزیر سابق این کشور در پرونده های فساد اقتصادی هستند.

مالزی به دنبال جذب سرمایه های ژاپن با نرخ بهره پایین است و میخواهد بخشی از سهام شرکت های دولتی را به شرکت های ژاپنی واگذار نماید.

ماهاتیر محمد پیش از پیروزی در انتخابات موافقت خود را با شرکت در کنفرانس اقتصادی نیکی در ژاپن اعلام نموده بود ولی اکنون میخواهد علاوه بر شرکت در این کنفرانس، با شینزو آبه نخست وزیر و سایر مقام های ارشد ژاپن دیدار کند.

وزارت خارجه مالزی با انتشار بیانیه ای بیان کرد: دیدار ماهاتیر موجب خواهد شد تا مالزی بتواند سیاست های فعلی خود در قبال ژاپن و سایر کشورهای منطقه را به خصوص در زمینه سرمایه گذاری و تجارت به طور شفاف اعلام کند.

ژاپن سال گذشته با 13 میلیارد دلار، بزرگترین سرمایه گذار مستقیم خارجی در مالزی بوده است.

ماهاتیر محمد شرکت های دولتی چینی را به افزایش صوری هزینه قراردادها و مشارکت در فساد اقتصادی با سیاستمداران سابق مالزی متهم نموده است.

ماهاتیر محمد بلافاصله پس از به قدرت رسیدن اقدام به بازنگری و لغو قراردادها و پروژه های تصویب شده از سوی نجیب رزاق نموده است. به عنوان مثال ماهاتیر محمد دستور لغو پروژه قطار سریع السیر با سنگاپور را صادر نموده است.

ماهاتیر محمد قول داده است تا درباره پرونده فساد اقتصادی نجیب رزاق تحقیقات کاملی انجام دهد و با کلیه کسانی که در این پرونده فساد اقتصادی نقش داشته اند، برخورد کند.

منبع: تسنیم
انتشار: 14 آذر 1398 بروزرسانی: 7 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 546

به "اولین سفر خارجی نخست وزیر جدید مالزی در راستای کاهش وابستگی به چین" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اولین سفر خارجی نخست وزیر جدید مالزی در راستای کاهش وابستگی به چین"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید