افت 12 درصدی واردات کالا طی 7 سال گذشته

به گزارش مجله هدیه، به گزارش خبرنگاران، عباس خالقی تبار مدیر کل دفتر خدمات اطلاعات تجاری اظهار کرد: بر اساس تحلیل های اجرا شده، در سال 1392 صادرات محصولات ساخت کشورمان نسبت به مدت مشابه سال گذشته، 1 درصد رشد ارزشی و 18 درصد رشد وزنی داشت و در همین دوره، واردات کشورمان کاهش وزنی 15 درصدی و کاهش ارزشی 7 درصدی را تجربه کرد.

افت 12 درصدی واردات کالا طی 7 سال گذشته

وی اضافه نمود: در سال 1393 در نتیجه کوشش های صادرکنندگان و حمایت های همه جانبۀ سازمان توسعه تجارت ایران به عنوان متولی صادرات غیرنفتی از یک سو و ثبات اوضاع مالی و سیاسی از سوی دیگر سبب شد تا صادرات کشور به رقم بی سابقۀ 50 میلیارد دلار برسد که نسبت به مدت مشابه سال گذشته، رشد 21 درصدی ارزش و 7 درصدی در وزن برآورد شد.

مدیر کل دفتر خدمات اطلاعات تجاری با اشاره به فرایند کاهشی صادرات در سال 94، یک سال پیش از اجرای برجام، اعلام کرد: علیرغم کاهش های سال 94، در سال 1395، پس از مذاکرات نفس گیر، برجام به اجرا درآمد و با تسهیل روابط بانکی و گسترش روابط تجاری ایران با جهان، صادرات فراوریات غیرنفتی کشور از لحاظ ارزش 4 درصد رشد و از لحاظ وزنی 38 درصد رشد را تجربه کرد.

خالقی تبار با اشاره به تداوم فرایند افزایشی صادرات در سال 96 گفت: طی مدت مذکور ارزش و وزن کالا های صادراتی ایران به ترتیب 7 درصد و 2 درصد رشد داشت و بخش عمده واردات نیز کالا های واسطه ای، سرمایه ای و مواد اولیه خطوط فراوری بوده است.

وی در مورد فرایند صادرات کشور در سال 1397 گفت: در این سال شروع تحریم های ظالمانه آمریکا و به تبع آن ناممکن بودن ایجاد روابط بانکـی و عدم اجرای مفاد برجام توسط کشور های 1+5 از یک سو و اصلاح نرخ پایه صادراتی، از سوی دیگر، صادرات کشور را با کاهش 5 درصدی در ارزش و 11 درصدی در وزن روبرو کرد و در کنار آن نیز واردات 21 درصد کاهش ارزشی و 17 درصد کاهش وزنی را رقم زد.

مدیر کل دفتر خدمات اطلاعات تجاری با تاکید بر اینکه علی رغم تنگ تر شدن حلقۀ تحریم، همچنان بر تعهد خود جهت توسعۀ صادرات غیر نفتی ایستاده ایم اضافه نمود: هرچند طی سال 98 صادرات کشور با کاهش 7 درصدی روبرو بود، اما افزایش 14 درصدی در وزن و صادرات 134 میلیون تن کالا به بازار های هدف، که این میزان در 40 اخیر بی سابقه بوده، نشان از پایمردی صادرکنندگان و سخت کوشی سازمان توسعه تجارت ایران است.

وی گفت: در امسال نیز در ادامه مسائل ناشی از تحریم ها و اضافه شدن مسائل ناشی از بیماری کرونا و بسته شدن مرز های کشور شاهد کاهش صادرات بوده ایم و این در حالی ست که در تاثیر اپیدمی فوق، درسطح جهانی کاملا مشهود بوده به طوری که کشور های پیشرو از لحاظ مالی نیز به طور میانگین شاهد 20% کاهش در صادرات خود بوده اند، همچنین در فروردین ماه سال 1399 انفجار خط لوله انتقال گاز به ترکیه باعث قطع صدور این کالا و کاهش حدود 2 میلیارد دلاری صادرات به این کشور شده است.

خالقی تبار با تأکید بر اینکه اصلاح نرخ های پایه صادراتی در گمرک جمهوری اسلامی از اواسط سال 1397 باعث کمتر نشان دادن ارزش صادرات شده است، اظهار کرد: در برآورد کلی از آمار های موجود در مورد صادرات کشور، مقایسه سال 1392 با سال 1398 بیانگر رشد 43 درصدی در وزن و کاهش 14/1 درصدی در ارزش صادرات است.

وی ابراز کرد: آنالیز مقایسه ای سال آمار های واردات سال 1392 با 1398 نشان می دهد که واردات کشور در دولت تدبیر و امید کاهش 12 درصدی داشته و بر این اساس، واردات از کالا های مصرفی به واردات کالا های سرمایه ای و واسطه ای تغیر جهت محسوسی داشته است.

مدیر کل دفتر خدمات اطلاعات تجاری در خاتمه گفت: حضور در زنجیره ارزش فراوری جهانی، مدیریت هوشمندانه واردات و همچنین تکمیل حلقه های مفقوده زنجیره تامین تا صادرات، می تواند فراوریات صادراتی کشور را بیش از پیش توسعه دهد که این مهم توجه سیاست گذاران حوزه صنعت را می طلبد.

منبع: باشگاه خبرنگاران

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 25 مهر 1399 بروزرسانی: 25 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1243

به "افت 12 درصدی واردات کالا طی 7 سال گذشته" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افت 12 درصدی واردات کالا طی 7 سال گذشته"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید