اختیارات نمایشی شورای فنی کشتی و بلاتکلیفی میراث خادم

به گزارش مجله هدیه، به گزارش خبرنگاران، شورای فنی تیم های ملی کشتی آزاد و فرنگی از سال ها پیش از بدو حضور رسول خادم به عنوان رئیس فدراسیون تشکیل و مقرر شد این جمع که از پیشکسوتان عنوان دار و باتجربه محسوب می شوند، نقش مهمی در تصمیمات فنی تیم های ملی ایفا نمایند. این روند در تمام سالهای ریاست رسول خادم بر ورزش اول ایران ادامه داشت و البته با حمله گاه و بیگاه منتقدان و بعضی از اعضای کادر فنی تیم های ملی نیز همراه بود. منتقدان اعتقاد داشتند، اعضای شورای فنی نقش و اختیارات واقعی در سیاست گذاری و اعمال تصمیمات فنی تیم های ملی را ندارند و در واقع با حضور در جلسات، فقط و فقط نظر و خواسته رئیس وقت فدراسیون را مطرح و تأیید می نمایند.

اختیارات نمایشی شورای فنی کشتی و بلاتکلیفی میراث خادم

هر چند منتقدان بر این باور بودند که شورای فنی نقش زیادی در سیاست گذاری های کلان را نداشته و تنها به تأیید رسمی مصوبات مورد نظر خادم بسنده می کردند، اما احترام این جماعت موسپید و پیشکسوت واجب بود و در طول این سال ها به جز چند مورد اندک، هیچگاه انتقاد تند و تیزی علیه این بزرگان صورت نگرفت.

با استعفای رسول خادم از فدراسیون کشتی، اعضای شوراهای فنی کشتی آزاد و فرنگی هم با بلاتکلیفی روبرو شدند و ترجیح دادند پیشدستی نموده و قبل از حذف و وداع اجباری، خودشان از این مسئولیت استعفا دهند. هر چند با گذشت زمان و حضور حمید بنی تمیم به عنوان سرپرست فدراسیون، دوباره بعضی از این پیشکسوتان در فدراسیون حضور یافتند و اعلام کردند همچون قبل آماده یاری به تیم های ملی هستند!

از سویی دیگر بعضی از مربیان بزرگ تیم ملی به رغم ادای احترام به این بزرگان، هیچگاه اعتقاد چندانی به تصمیمات شورای فنی نداشتند و در مدت حضورشان در رأس امور در عمل نشان دادند، حرف اول و آخر را سرمربی تیم ملی می زند؛ نه شورای فنی. شناخته شده ترین چهره این مربیان نیز محمد بنا بود. کسی که در طول سالهای حضورش در رأس امور تیم ملی کشتی فرنگی، نه اعتقادی به انتخابی تیم ملی داشت و نه معتقد به اینکه شورای فنی باید حرف اول و آخر را در بسیاری از تصمیمات بزند. البته محمد بنا با همین سیاست بارها نیز توانست افتخارات بزرگی کسب کند و اتفاقاً چندی پیش هم در نخستین میدان رسمی خود بعد از بازگشت مجدد به عرصه سرمربیگری، توانست عنوان قهرمانی آسیا را کسب کند.

در کشتی آزاد هم وضعیت به همین گونه بود. مربیانی بودند که به رغم احترام به نظر اعضای شورای فنی، هیچ اعتقاد و اطمینانی به تصمیمات این شورا نداشتند. آنها بر این باور بودند که شورای فنی می تواند در مورد مسائل مختلف فنی و تدارکاتی، تنها به ارائه پیشنهاد بسنده کند، اما در نهایت حرف اول و آخر مسائل فنی از جمله ارنج تیم ملی را باید به کادر فنی و سرمربی تیم ملی سپرد.

حال با توجه به پیشینه شورای فنی تیم های ملی آزاد و فرنگی، بهروز نعمتی سرپرست جدید فدراسیون کشتی به تازگی از این پیشکسوتان عنوان دار دعوت کرد تا با حضور در فدراسیون کشتی، گردهم آیند و به نوعی دوباره وارد گود شوند. اعضای شورای فنی کشتی آزاد و فرنگی هم با استقبال از دعوت دوباره به همکاری، اثبات کردند استعفاهای سریالی آنها چندان جدی و واقعی نبوده و بدون رسول خادم هم می توان در سیستم اجرایی فدراسیون فعالیت کرد!

اما به رغم برگزاری نشست صمیمانه سرپرست فدراسیون و اعضای شورای فنی، بعید به نظر می رسد محمد بنا و غلامرضا محمدی به عنوان سرمربیان تیم های ملی کشتی، حساب ویژه ای روی تصمیمات فنی این شورا باز نمایند. در نتیجه می توان نقش اعضای شورای فنی در تصمیمات کلان را نمایشی و تشریفاتی خواند، چراکه دیگر فردی مثل رسول خادم در رأس فدراسیون نیست تا سرمربیان تیم ملی را مجاب به پیروی از نظر شورای فنی کند. بی تردید میراث خادم در این مقطع حساس که کشتی ایران، میادین بزرگی همچون رقابتهای جهانی قزاقستان و المپیک 2020 توکیو را پیش رو دارد، دیگر آن صندلی و اقتدار و نفوذ در تصمیمات کلان را ندارد. حتی هیچ بعید نیست بزودی با انتخاب رئیس فدراسیون کشتی و خاتمه دوران سرپرستی بهروز نعمتی، صندلی تعیین و مطمئنی از سوی رئیس جدید برای شورای فنی در سیستم اجرایی فدراسیون تعریف نگردد و تمام اختیارات به طور آشکار به مدیران فنی و سرمربیان تیم های ملی محول گردد.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 31 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 196

به "اختیارات نمایشی شورای فنی کشتی و بلاتکلیفی میراث خادم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اختیارات نمایشی شورای فنی کشتی و بلاتکلیفی میراث خادم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید