آمفیزم (یک بیمارى ریوى)

به گزارش مجله هدیه، آمفیزم به تنهایى بیمارى نادرى است که معمولا با آسم و برونشیت مزمن پیچیده تر مى گردد. هیچ درمان پزشکى براى آمفیزم وجود ندارد و آسیب هاى راه هاى تنفسى برگشت ناپذیرند. خلاصه، شما با مشکلى روبه رو شده اید که ریه هاى تان زودتر از خودتان پیر مى شوند. اما شما باهوش تر از این بیمارى اید. سال جاری، سالى است که کنترل سلامتى

آمفیزم (یک بیمارى ریوى)

آمفیزم (یک بیمارى ریوى)

مترجمان* :

دکتر حسن کریمی یزدی

دکتر پدرام مصطفایی

21 راه براى داشتن تنفسى راحت تر

آمفیزم به تنهایى بیمارى نادرى است که معمولا با آسم و برونشیت مزمن پیچیده تر مى شود. هیچ درمان پزشکى براى آمفیزم وجود ندارد و آسیب هاى راه هاى تنفسى برگشت ناپذیرند. خلاصه، شما با مشکلى روبه رو شده اید که ریه هاى تان زودتر از خودتان پیر مى شوند. اما شما باهوش تر از این بیمارى اید. سال جاری، سالى است که کنترل سلامتى خود را در دست مى گیرید. یاد مى گیرید ساده تر زندگى کنید. از حالا به بعد، انرژى خود را براى کارهایى که مى خواهید انجام دهید، ذخیره مى کنید. در اینجا به کارهایى که باید انجام دهید اشاره شده است:

از همین الان، سیگار را ترک کنید.

بله، پزشک تان قبلا به شما گفته بود ولى شما این حرف را گوش نکردید. هنرى گانگ استاد دانشگاه کالیفرنیا مى گوید: هیچ گاه براى ترک سیگار، دیر نیست حتى اگر در پنجاه شصت سالگى سیگار را ترک کنید، فرایند تخریب ریه هاى تان کند مى شود و علاوه بر این، شما بلافاصله ظرفیت ورزش کردن خود را افزایش مى دهید.

یک نظریه ى رایج درباره ى چگونگى تأثیر سیگارى در ایجاد آمفیزم بدین ترتیب است: دود سیگار، باعث حرکت نوتروفیل ها از سلول هاى ایمنى بدن به طرف ریه ها مى شود. به طور واضح، این نوتروفیل ها آنزیم هایى فراوری مى نمایند که بافت ریه را هضم مى کند.

از سیگارى ها دورى کنید.

اگر سیگارى که خودتان مى کشید، مى تواند به شما آسیب برساند، حتما سیگار همسرتان یا سالن هاى پذیرایى پردود هم مى تواند مضر باشد. دکتر گانگ مى گوید: یک فرد غیر سیگارى به دلیل اینکه همسرش سیگار مى کشد، مى تواند بعد از ده ها سال زندگى با وى دچار سرطان ریه مى شود.

از مواد حساسیت زا اجتناب کنید.

اگر مواد حساسیت زا را مى شناسید و مى دانید که آنها روى تنفس شما اثر مى گذارند، در صورت داشتن آمفیزم، حتما از آنها خوددارى کنید.

از توانایى هاى خود بهتر بهره ببرید.

شما نمى توانید راه هاى هوایى خود را ترمیم کنید. شما فقط مى توانید کارآمدى تنفس و کارآیى عضلات را افزایش دهید. براى مثال اگر بتوانید کارهاى آشپزخانه را طورى تنظیم کنید که کارها را در مراحل کمترى انجام دهید، بسیار مناسب تر است.

ورزش کنید.

تمام متخصصان ما توافق دارند که ورزش منظم، براى بیماران آمفیزمى بسیار مؤثر است؛ اما چه نوع ورزشى؟

روبرت تیگو استادیار دانشکده پزشکى بایلور مى گوید: پیاده روى احتمالا از همه ورزش ها مفیدتر است. بعلاوه براى کشش بهتر عضلات دست باید ورزش کنید، از وزنه هاى 5 / 0 یا 1 کیلویى بهره ببرید و عضلات گردن و بالاى شانه و سینه را ورزش دهید؛ این کار بسیار مهم است، زیرا افراد دچار بیمارى مزمن ریوى از عضلات تنفسى بالاى سینه و گردن شان بیشتر از افراد عادى استفاده مى نمایند. شنا هم براى بیماران دچار آمفیزم و آسم واقعا مفید است، زیرا این ورزش باعث مى شود در هواى مرطوب نفس بکشند.

کم بخورید ولى همیشه بخورید.

هنگامى که آمفیزم پیشرفت کرد و جریان هوا بیشتر مسدود شد، ریه ها در اثر هواى محبوس شده، باد مى نمایند. این ریه هاى باد نموده، به طرف پایین، به شکم فشار وارد مى نمایند و فضاى کمترى را براى بزرگ شدن معده باقى مى گذارند؛ به همین دلیل است که شش وعده غذایى کم حجم بهتر از سه وعده غذایى مفصل و سنگین است.

دکتر تاگو مى گوید: برترین انتخاب، غذاهاى کم حجم و پر انرژى مانند غذاهاى پر پروتئین است. اما مراقب باشید، زیرا هضم طولانى غذا در معده، خون و اکسیژن را به طرف این عضو مى کشاند و از دیگر اعضاى بدن دور مى کند، در حالى که ممکن است آن اعضا به اکسیژن بیشترى احتیاج داشته باشند.

وزن ایده آل خود را حفظ کنید.

بعضى از بیماران آمفیزمى، دچار اضافه وزن زیادى مى شوند. انرژى بیشترى براى اضافه وزن آنها باید مصرف شود. هر چقدر به وزن ایده آل نزدیک تر باشید، براى ریه هاى تان مفیدتر است.

اغلب بیمارانى که واقعا آمفیزم دارند لاغر هستند، زیرا انرژى بیشترى را به دلیل تنفس سخت از دست مى دهند. اگر کمبود وزن دارید، مقدار کالرى دریافتى را افزایش دهید.

مؤثرتر نفس بکشید.

براى به دست آوردن نیروى بیشتر چندین راه کار وجود دارد که شامل موارد زیر است:

به صورت یکنواخت نفس بکشید.

هنگامى که دکتر تاگو و همکارانش به مطالعه بیست بیمار دچار آمفیزم پیشرفته پرداختند، دریافتند که در شرایط عادى افراد داراى الگوى تنفسى بسیار آشفته اى هستند. تنفس آنها بسیار فراز و نشیب داشت. ما به آنها الگوى تنفسى نرمال را یاد دادیم که حداقل در کوتاه مدت این کار مفید واقع شد.

به روش شکمى نفس بکشید.

این روش، مؤثرترین روش تنفس است. بچه ها به طور طبیعى آن را انجام مى دهند؛ اگر به آنها نگاه کنید خواهید دید که شکم شان با هر نفس، بالا و پایین مى رود. اگر مطمئن نیستید که به روش شکمى نفس مى کشید یا روش سینه اى، به پیشنهاد دکتر فرانسیسکو پیترز توجه کنید: دراز بکشید و دفترچه راهنماى تلفن را روى شکم بگذارید و در هنگام تنفس به آن نگاه کنید اگر بالا و پایین مى رفت، شما به روش شکمى نفس مى کشید.

راه هاى هوایى را باز نگه دارید.

شما مى توانید با آهسته دمیدن هوا از لب هاى جمع شده تان به مدت 30 دقیقه در روز عضلات تنفسى خود را تقویت کنید. سعى کنید دو برابر زمانى که هوا را به داخل ریه مى دهید، آن را خارج کنید. این کار یاری مى کند که از دست هواى مرده داخل ریه خلاص شوید و هواى تازه به دست آورید.

ویتامین هاى C و E را امتحان کنید.

دکتر سند هاوس توصیه مى کند که بیماران آمفیزمى حداقل 250 میلى گرم ویتامین C و 800 واحد ویتامین E را دوبار در روز بخورند)البته استفاده از این مکمل هاى ویتامینى و یا هر ویتامین درمانى باید با دستور پزشک باشد(. وى مى گوید: اثر ویتامین درمانى، ثابت شده نیست ولى ضررى هم ندارد. او عقیده دارد که ویتامین هاى C و E ممکن است مفید باشند زیرا اثرات آنتى اکسیدان دارند.

آرام باشید.

اگر شما این بیمارى را به اسم یک تهدید در نظر بگیرید، برخى از مکانیسم هاى فیزیولوژیکى حاصل از آن، باعث بدتر شدن آمفیزم مى شوند. هنگامى که همیشه در حالت هوشیارى و اعلام خطر به سر مى برید احتیاج شما به اکسیژن زیاد خواهد شد.

دکتر پیترز مى گوید: شما نمى توانید درباره ى وقایع گذشته کارى کنید فقط مى توانید از آنها عبرت بگیرید.

به گروه بازپرورى بپیوندید.

درباره ى پیوستن به یک گروه بازپرورى ریوى فکر کنید. این گروه ها مى توانند به شما آموزش دهند و از شما حمایت نمایند. آمار نشان مى دهد که این برنامه ها مقدار بسترى شدن در بیمارستان را کاهش داده است.

از یک عضو خانواده به اسم مربى بهره ببرید.

از شخصى که براى تان مهم است به اسم مربى بهره ببرید تا در مواقعى که تنگى نفس پیدا کردید به شما یاری کند. یک مربى مى تواند درباره ى تکنیک هاى پایه اى RELAXATION یاری کند. او مى تواند کنار شما بنشیند و درباره ى تفکرات تان قبل و در طول حمله یاری کند. از نظر روان شناسى، بیماران آمفیزمى کاملا نرمال هستند. هنگامى که آنها تفکرات شان را به زبان مى آورند مى بینند چقدر مسخره است. زمانى که مى خندند، به آرامش مى رسند و نفس شان به حالت طبیعى برمى شود.

خود را منزوى نکنید.

دکتر تاگو مى گوید: بعضى از بیماران آمفیزمى فکر مى نمایند: خب، من شاید نتوانم این کار را انجام دهم و به دلیل اینکه مى ترسند که بیرون بفرایند و دچار تنگى نفس شوند، از رفتن به مکان هاى عمومى و لذت بردن در آنجا دورى مى نمایند. اجازه ندهید ترس باعث منزوى شدن تان شود.

کارهایى متناسب با توانایى تان انجام دهید.

نکته دیگر که بیماران آمفیزمى باید یاد بگیرند، تنظیم زمان و وقت است. آنها واقعا هر کارى را که باید انجام دهند مى توانند انجام دهند اما با ریتم و آهنگ خودشان؛ البته این کار، آسان نیست.

باهوش تر کار کنید.

نکته هاى کوچک باعث ایجاد تفاوت هاى فاحش مى شود. آیا فضاى کارتان را دوباره تنظیم نموده اید تا با کوشش کمترى کارهاى تان را انجام دهید؟ نظرتان درباره ى قرار دادن میز ناهارخورى نزدیک جاظرفى چیست؟ همین کارهاى به ظاهر کوچک، انرژى شما را حفظ مى کند.

تنفس را با بلند شدن تان هماهنگ کنید.

اگر شما به خاطر داشته باشید که هنگام بلند شدن و بالا رفتن، نفس خود را با لب هاى جمع شده بیرون دهید و در زمان استراحت نفس خود را به داخل بدهید، خانه دارى آسان تر خواهد شد.

از اسپرى هاى غیر ضرورى استفاده نکنید.

لازم نیست با اضافه کردن مواد ناشناخته به راه هاى تنفسى خود، این مسائل را افزایش دهید.

لباس هاى گشاد بپوشید.

لباس هاى گشاد بپوشید تا سینه و شکم تان به راحتى انبساط پیدا کند. این بدین معنى است که باید از پوشیدن کمربندها، کرست و زیرپوش تنگ خوددارى کنید. خانم ها شاید زیر پیراهن زنانه را راحت تر از کرست بدانند.

منبع : دایرة المعارف پزشک خانواده ،گروه مولفان انستیتوسلامتی آمریکا

پی نوشت ها:

* انتشارات سپهر اندیشه - 1387

منبع: راسخون
انتشار: 13 مهر 1400 بروزرسانی: 13 مهر 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1864

به "آمفیزم (یک بیمارى ریوى)" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آمفیزم (یک بیمارى ریوى)"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید