6 نشانه تشخیص سوختن موتور یخچال که باید بدانید!

به گزارش مجله هدیه، موتور یا کمپرسور یکی از مهم ترین قطعات یخچال است. این قطعه با متراکم و فشرده کردن گاز باعث انتقال گاز به داخل لوله های یخچال می گردد. اگر گاز درون لوله ها جریان نداشته باشد، دمای داخل یخچال کاهش پیدا نمی کند و عملاً یخچال از کار می افتد. دلایل زیادی برای از کار افتادن و خرابی موتور یخچال وجود دارد. تشخیص سوختن موتور یخچال کار یک تعمیرکار حرفه ای است که با اجزای مختلف موتور و تعمیر و نگهداری آنها آشنایی کافی داشته باشد. گاهی اوقات با تعمیر پمپ باد مشکل یخچال رفع می گردد و بعضی مواقع هم احتیاج به خرید کمپرسور باد تازه است. تعمیر یخچال یک کار تخصصی به شمار میرود. با دانستن تمام علائم خرابی کمپرسور یخچال با یک آنالیز کلی می توانید خرابی کمپرسور را تشخیص دهید.

6 نشانه تشخیص سوختن موتور یخچال که باید بدانید!

مهم ترین نشانه های خرابی کمپرسور یخچال چیست؟

عیب یابی دقیق موتور یخچال احتیاج به دانش فنی و تجربه دارد. با این حال شما می توانید به وسیله توجه به بعضی از نشانه ها متوجه وجود مسائلی مانند سوختن موتور یخچالتان شوید. این نشانه ها به توضیح زیر هستند:

استشمام بوی سوختگی از یخچال

یکی دیگر از نشانه های خرابی کمپرسور یخچال، استشمام بوی سوختگی است. اگر چنین بویی را در نزدیکی یخچال خود احساس کردید، بهتر است هر چه سریعتر آن را از برق جدا کنید. البته در چنین مواردی باید نکات ایمنی را رعایت نموده و خودتان به قطعات یخچال دست نزنید، زیرا احتمال برق گرفتگی هم وجود دارد. در چنین مواقعی موتور یخچال به دلیل افزایش دمای بیش از حد می سوزد و شما می توانید بوی سوختگی را احساس کنید. ممکن است احتیاج به تعمیر یا تعویض پمپ یخچال وجود داشته باشد که یکی از برترین مدل های موجود در بازار، موتور یخچال دانفوس است که خرید آن به وسیله کارشناسان توصیه می گردد.

افزایش دمای داخل یخچال و فاسد شدن مواد غذایی

یکی از مهم ترین نشانه هایی که می تواند به شما در تشخیص سوختن موتور یخچال یاری کند، توجه به دمای داخل آن است. اگر مدتی است که مواد غذایی در داخل یخچال خنک باقی نمی مانند و زود فاسد می شوند باید نگران موتور یا کمپرسور یخچال خود باشید زیرا به احتمال زیاد مسئله ای در عملکرد این قطعه به وجود آمده است. البته همواره هم افزایش دمای یخچال به معنای خرابی کمپرسور نیست، بلکه شاید لوله های انتقال گاز دچار مشکل شده باشند. به هر ترتیب شما در صورت مشاهده چنین مسئله ای باید هر چه سریعتر با یک تعمیرکار حرفه ای مشورت کنید و از او برای تعمیر یخچال خود یاری بگیرید.

مشاهده اخطارهای پی در پی روی پنل یخچال

بسیاری از یخچال های تازه دارای یک پنل لمسی برای تنظیم دما و نمایش اعلان های خطر هستند. اگر یخچال شما هم دارای پنل الکترونیکی است و خطاهایی بر روی آن به نمایش در می آید باید کمی درباره شرایط یخچال خود نگران شوید. بی توجهی به این خطاها می تواند خسارت های مالی زیادی را روی دست شما بگذارد. ضمناً هر کدام از یخچال های برندهای مختلف کدهای خطای متفاوتی را نمایش می دهند. به عنوان مثال کدهای خطای یخچال های برند سامسونگ با برند بوش فرق دارد. شما می توانید فهرست این خطاها را در دفترچه راهنمای یخچال خود مشاهده کنید.

شنیدن صدای غیرعادی از یخچال

همه شما به خوبی با صدای عادی یخچال خانه خود آشنایی دارید. این صداها کاملا طبیعی هستند. بنابراین ربطی به مسائل احتمالی در موتور یخچال ندارند. با این حال زمانی که این صداها از حالت عادی خارج می شوند و شما صدایی بیش از مقدار از پشت یخچال خود می شنوید باید درباره سلامت موتور یخچال خود نگران شوید. این صداها عادی نبوده و نشان دهنده یک مشکل اساسی در موتور یخچال هستند.

البته تنها شنید ن صدای غیرعادی از موتور یخچال به معنی تشخیص سوختن موتور یخچال نیست. زیرا گاهی تراز نبودن محل قرارگیری یخچال هم می تواند باعث به وجود آمدن این صداها گردد. با این حال ما به شما توصیه می کنیم که در صورت بروز چنین مسئله ای از یک تعمیرکار حرفه ای بخواهید که شرایط موتور را به دقت آنالیز کند تا در صورت احتیاج هر چه سریعتر موتور یخچال را تعمیر یا تعویض کنید.

افزایش دمای موتور یخچال

یکی از راه های تشخیص سوختن موتور یخچال توجه به دمای موتور یخچال است. افراد کمی متوجه افزایش دمای موتور یخچال می شوند. با این حال اگر شما هم متوجه این علامت شده اید؛ بهتر است از آن سرسری عبور نکنید، زیرا احتمال به وجود آمدن مسائل جدی تر برای موتور یخچال شما وجود دارد. زمانی که دمای موتور یخچال شما برای مدتی طولانی افزایش پیدا کند مانند هر وسیله الکتریکی دیگری می سوزد و از کار می افتد. اگر متوجه افزایش دمای موتور یخچال شده اید به موتور دست نزنید، زیرا احتمال آسیب دیدگی شما هم وجود دارد. در چنین مواردی برترین راه یاری گرفتن از یک فرد ماهر برای عیب یابی یخچال است.

شنیدن صدای تیک تیک یا چیک چیک از موتور یخچال

آخرین راه تشخیص سوختن موتور یخچال شنیدن صدایی غیرمعمول و دائمی از داخل موتور است. این صدا شبیه به تیک تیک ساعت یا چکه کردن آب است. اگر متوجه چنین صدایی از موتور یخچالتان شده اید، باید کمی حواستان را جمع کنید، زیرا این صدا می تواند نشان دهنده وجود یک مشکل حاد در موتور یخچال شما باشد. البته باید در نظر داشته باشید که همه یخچال ها در حالت عادی هم سر و صدایی فراوری می نمایند که به مرور زمان گوشمان به شنیدن آنها عادت خواهد نمود. این صداها عادی هستند و از بسیاری از یخچال ها شنیده می شوند. بنابراین منظور ما از شنیدن صدا از موتور یخچال، چنین سر و صداهایی نیست.

دلیل خرابی موتور یخچال چیست؟

نشانه های مختلفی برای تشخیص سوختن موتور یخچال وجود دارد که در بخش های قبلی به آنها اشاره کردیم؛ اما هر کدام از این نشانه ها به دلایل مختلفی به وجود می آیند. بعضی از مهم ترین علل خرابی موتور یخچال عبارتند از:

  • عدم جا به جایی هوا و افزایش دمای موتور به دلیل فاصله کم یخچال تا دیوار
  • تنظیم نادرست دمای یخچال
  • تراز نبودن محل قرارگیری یخچال
  • وجود مشکل در اتصالات برق یخچال
  • عدم انتقال گرما از کندانسور به دلیل کثیفی و گرد و غبار
  • وجود مشکل در دیفراست
  • باز ماندن زیاد درب یخچال و سوختن اواپراتور

جمع بندی

تعمیرکاران حرفه ای به خوبی با روش های تشخیص سوختن موتور یخچال آشنایی دارند و بر اساس دانش و تجربه خود به راحتی می توانند متوجه این مسئله شوند. با این حال افراد مبتدی هم با توجه به بعضی از نشانه ها مانند شنیدن صداهای غیرعادی از موتور یخچال، افزایش دمای داخل یخچال، بوی سوختگی، داغ شدن موتور یخچال و… می توانند متوجه وجود مسائلی در عملکرد موتور این وسیله برقی شوند. یکی از روش های رایج برای حل مشکل سوختگی یخچال، تعمیر پمپ باد آن است. برای پیشگیری از خرابی موتور یخچال، از جانمایی نادرست آن، باز ماندن درب یخچال برای مدت طولانی و اتصالات برق ناایمن خودداری کنید.

چقدر می پسندید؟

منبع: اتاق
انتشار: 1 خرداد 1403 بروزرسانی: 1 خرداد 1403 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 2354

به "6 نشانه تشخیص سوختن موتور یخچال که باید بدانید!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "6 نشانه تشخیص سوختن موتور یخچال که باید بدانید!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید