5 قابلیت مجذوب کننده اندروید 13 که بی صبرانه منتظرشان هستیم

به گزارش مجله هدیه، بیش از یک ماه است که از عرضه دومین نسخه پیش نمایش اندروید 13 می گذرد. این پیش نمایش ها اگرچه برای همه کاربران در دسترس قرار ندارند اما ایده خوبی به ما می دهند از اینکه چه قابلیت هایی قرار است در نسخه بعدی سیستم عامل گوگل قرار بگیرد. با ما همراه باشید تا به آنالیز 5 قابلیت جذابی بپردازیم که بی صبرانه منتظر ورود آن ها به اندروید 13 هستیم.

5 قابلیت مجذوب کننده اندروید 13 که بی صبرانه منتظرشان هستیم

اندروید طی چند سال اخیر پیشرفت چشمگیری در زمینه های مختلف نداشته است. پیشرفت بوده و این موضوع را انکار نمی کنیم اما اگر به گوشی خود با اندروید 12 و یک محصول مجهز به اندروید 11 نگاه کنید می بینید آن تغییراتی که باید باشد تا شما را کاملا مجذوب خود کند در آن وجود ندارد. البته که خود گوگل اندروید 12 را یکی از برترین سیستم عامل های چند سال اخیر خود می داند چرا که فقط از لحاظ ظاهری یک سری تغییرات را به آن اضافه نمود. در غیر این صورت بیشتر تغییرات مربوط به حریم خصوصی و امنیت هستند و در نهایت هم یک سری قابلیت نرم افزاری نه چندان مجذوب نماینده و چشمگیر.

اینطور که به نظر می رسد، سیستم عامل اندروید 13 هم قرار است دقیقا همینطور باشد. اما فقط از لحاظ تعداد قابلیت و نه از لحاظ اندازه مجذوب نمایندهیت. این یعنی در سیستم عامل بعدی گوگل به احتمال زیاد قابلیت های مجذوب نمایندهی را شاهد خواهیم بود که دیگر فقط ظاهری نیستند اما قطعا آن ها را شامل می شوند. بنابراین تصمیم گرفتیم در این مطلب به آنالیز 5 مورد از این تغییرات بپردازیم. توجه داشته باشید که این تغییرات با توجه به پیش نمایش اندروید 13 در این فهرست قرار گرفته اند. شاید در نهایت گوگل تصمیم بگیر یک سری از آن ها را اصلا در نسخه بعدی سیستم عامل خود قرار ندهد یا آن ها را بسیا متفاوت تر از چیزی که اکنون در رابطه با آن می نویسیم ببینیم. اما می پردازیم به معرفی این 5 قابلیت مجذوب نماینده که انتظار داریم در اندروید 13 شاهد آن ها باشیم.

1. تم سراسری آیکون ها مبتنی بر زبان طراحی متریال You

در حال حاضر اندروید 12 به عنوان تازهترین سیستم عامل گوگل، از لحاظ ظاهری واقعا غنی است. این موضوع را به سلیقه های مختلف شرکت های سازنده گوشی های هوشمند که هر یک رابط کاربری مخصوص خود را دارند اضافه کنید تا متوجه شوید از این حیث، اندروید واقعا غنی است.

اما با این حال هستند بسیاری از کاربرانی که می خواهد خودشان طراح همه چیز در گوشی شان باشند. از منوی اپلیکیشن ها گرفته تا هوم اسکرین و آیکون ها، بعضی از کاربران می خواهند آن ها را متناسب با سلیقه خود و با استفاده از یک لانچر شخص ثالث شخصی سازی نمایند.

به همین علت اندروید 13 به نظر می رسد که برای این دسته از کاربران یک سیستم عامل و در واقع ارتقایی هیجان انگیز باشد چرا که از سیستم تم گذاری سراسری بر اساس زبان طراحی متریال You بهره می برد. در حال حاضر یکی از نقاظ ضعف بزرگی که در اندروید شاهد هستیم این است که وقتی اپلیکیشن تازهی را نصب می کنید، نمی توانید از آیکون های سفارشی خود برای آن بهره ببرید و این موضوع یکپارچگی منوی برنامه های شما را بهم می زند. بعضی از اپلیکیشن ها هم به گونه ای طراحی می شوند که پک آیکون ندارند. بنابراین کاربر مجبور می گردد از یک آیکون مشابه آیکون های دیگر برای آن استفاده کند که خیلی جالب نیست. این موضوع را زمانی متوجه می شوید که به مواردی نظیر این اهمیت بدهید. در غیر این صورت این هم یکی از قابلیت های مربوط به زیبای است.

اندروید 13 به شما این امکان را می دهد تا تمام آیکون ها را با تمی که درون گوشی شماست هماهنگ کنید. بدون اینکه احتیاجی باشد لزوما کاربران از اپلیکیشن های شخص ثالث برای تغییر آیکون اپلیکیشن ها استفاده نمایند و در هم رنگ کردن آن با آیکون های دیگر با مشکل روبرو شوند.

2. ضربه زدن برای انتقال فایل

جفت سازی یک گوشی اندرویدی با بلندگوی خارجی برای کسانی که سالن های بزرگی دارند و می خواهند موسیقی را به وسیله گوشی و صدای آن را به وسیله بلندگوی خارجی پخش نمایند یک مورد آشنا به نظر می رسد. این اتصال به وسیله بلوتوث یا گوگل کست صورت می گیرد. البته اگر دستگاهی داشته باشید که از این سرویس گوگل پشتیبانی کند.

احتمالا پیش آمده که گاهی اوقات در اتصال گوشی خود به یک بلندگوی خارجی، با مشکل روبرو شده باشید. حال باید بدانید دیگر احتیاجی به انجام کارهای سخت قدیمی را ندارید. تنها کاری که باید بکنید این است که گوشی را به بلندگو نزدیک نموده و با یک ضربه کاری کنید تا موسیقی از درون آن استریم گردد. این قابلیت در ابتدا به وسیله اپل و با بلندگوی هوم پاد مینی رونمایی شد اما احتمالا گوگل آن را برای محصولات بیشتری عرضه می نماید.

گوگل حتی می تواند قابلیت بیشتری را به لطف این قابلیت تازه به سیستم عامل خود اضافه کند. به این صورت که گزینه های کنترل موسیقی یا رسانه را در تمام دستگاه هایی که به هم متصل هستند اشتراک بگذارد. این قابلیت به خصوص در مهمانی های گروهی می تواند فوق العاده کاربردی باشد.

3. بهبود قابلیت اسکن کد QR

اسکن کد QR در گوشی های اندرویدی هیجوقت کامل و خیلی عالی نبوده و همواره جا برای پیشرفت وجو داشته است. البته گوگل لنز این امکان را دارد تا کدهای QR را برایتان اسکن کند و حتی بعضی از شرکت های تولیدنماینده گوشی نیز این قابلیت را به دوربین گوشی های خود اضافه نموده اند اما قطعا وجود یک راه چاره در خود سیستم عامل بهتر و قابل قبول تر خواهد بود.

خوشبختانه گوگل میخواهد این کار را با اضافه نمودن گزینه مخصوص اسکن کد QR انجام دهد. این یعنی اسکن کردن کدهای این چنینی در اندروید 13 به سادگی فعال یا غیرفعال کردن بلوتوث، وای فای و مواردی از این دست است. البته باید به این نکته نیز اشاره کنیم که رابط کاربری شیائومی یعنی MIUI در حال حاضر از گزینه ای برای دسترسی سریع به اسکنر کد QR بهره می برد تا بدین ترتیب این قابلیت به جمع قابلیت هایی اضافه گردد که در یکی از پوسته های اندروید شاهد آن هستیم اما خبری از آن در خود سیستم عامل نبوده است.

4. متریال You با عملکرد بهتر

شاید باور نکنید اما هستند کسانی که گوشی خود را برای نصب تم های مختلف و شخصی سازی بیشتر، روت می نمایند. به نظر می رسید گوگل در اندورید 12 تصمیم گرفت چارچوب و زیربنای چنین تغییر بزرگی را قرار دهد تا بتواند در اندروید 13 از تمام آن ها بهره وری کند. طبق اطلاعاتی که در اختیار داریم، در اندروید 13 نه تنها شرایط آیکون ها بهتر خواهد شد بلکه تم و رنگ بندی های مجذوب نماینده تری هم برای انتخاب وجود دارند که می توانند شما را از روت کردن گوشی یا نصب اپلیکیشن های شخص ثالث بی احتیاج نمایند.

البته با روت کردن گوشی قطعا به قابلیت هایی دسترسی خواهید داشت که حتی در اندروید 13 هم نمی توانید مثل آن ها را پیدا کنید. ولی همینکه شرکت سازنده کوشش کند تا نیمی از این جهت را خودش طی کند، می تواند کاربران را از روت کردن گوشی منصرف کند.

5. حالت مهمان برای استفاده از اپلیکیشن ها

مدت زمان زیادی است که بسیاری از کاربران اندروید قابلیتی را می خواهند که به آن ها اجازه دهد بدون اینکه فعالیت آن ها ردیابی گردد، از یک اپلیکیشن خاص استفاده نمایند. با خروج و ورود دوباره به اپلیکیشن می توان تا حدودی مسائل مربوط به این موضوع را حل کرد اما نه تمامی آن ها را . در نتیجه به قابلیتی مثل حالت مهمان احتیاج است.

حالت ناشناس یا همان اینکاگنیتو incognito را به احتمال زیاد باید بشناسید. همان حالتی که به شما اجازه می داد از گوگل کروم بهره ببرید بدون اینکه کاربر دیگری از فعالیت شما باخبر گردد و یا اینکه دسترسی به وب سایت هایی داشته باشد که در این حالت به آن ها سر زده اید. حتی خود شما هم نمی توانید هیچ تاریخچه ای از فعالیت خود در این حالت مشاهده کنید.

وجود یک قابلیت این چنینی درون گوشی می توانو بسیار مفید باشد. البته برای کسانی که نمی خواهند تاریخچه استفاده از یک اپلیکیشن برای کسی فاش و یا ردیابی گردد . در حال حاضر کاربر می تواند از حالت مهمان استفاده کند و یا پروفایل دومی را روی گوشی خود تنظیم کند اما باز هم برای دانلود و نصب اپلیکیشن احتیاج دارد که به پلی استور و یا وب سایت های مختلف برود تا بتواند فایل مورد نظر خود را پیدا و نصب کند. هر دوی این فعالیت ها هم زحمت زیادی دارند و هم اینکه دوبرابر حجم را در گوشی اشغال می نمایند.

در اندورید 13 اما کاربران این امکان را خواهند داشت که تعیین نمایند چه اپلیکیشنی در حالت مهمان روی صفحه ظاهر نشوند. حالا کافی است به این حالت سوییچ کنید، آنوقت اپلیکیشن ها را مشاهده خواهید کرد اما هیچ اطلاعاتی درون آن ها نیست. این قابلیت به خصوص زمانی که می خواهید کسی از اپلیکیشن درون گوشی تان استفاده کند ولی نمی خواهید دسترسی کاملی به گوشی تان داشته باشد بسیار ضروری خواهد بود.

این ها تنها بخشی از قابلیت های اندروید 13 هستند که انتظار داریم در سیستم عامل تازه گوگل شاهد آن ها باشیم. قابلیت هایی که گفته می گردد قرار است در این نسخه ببینیم زیاد هستند اما از جمله مهم ترین آن ها می توان به کاهش زمان بارگذاری بازی ها اشاره نمود. اینطور که به نظر می رسد، ظاهرا بازی ها در سیستم عامل تازه اطلاعات خود را در اختیار گوشی قرار می دهند و گوشی هم با استفاده از این داده ها، می تواند توان سخت افزاری را به گونه ای بهینه کند که در اجرای بازی عملکرد سریع تری از خود به نمایش بگذارد.

فعلا اطلاعات مان در رابطه با اندروید 13 به موارد بالا محدود می گردد اما قطعا گوگل موارد دیگری را هم در سر دارد و به زودی باید خبرهایی را در رابطه با آن ها بشنویم. چون تا رونمایی از نسخه بتای عمومی این سیستم عامل مدت زمان زیادی باقی نمانده است.

منبع: Android Authority

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 12 تیر 1401 بروزرسانی: 12 تیر 1401 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 2128

به "5 قابلیت مجذوب کننده اندروید 13 که بی صبرانه منتظرشان هستیم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "5 قابلیت مجذوب کننده اندروید 13 که بی صبرانه منتظرشان هستیم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید