کشف فناوری بلوکه کردن دستکاری ژنتیک

به گزارش مجله هدیه، محققان پس از کشف روش های دستکاری ژنتیکی انسان، برای اولین بار به روش بلوکه کردن این فرایند نیز دست یافته اند، این موفقیت علمی توسط محققان موسسه برود حاصل شده است.

کشف فناوری بلوکه کردن دستکاری ژنتیک

به گزارش خبرنگار گروه علمی و دانشگاه خبرنگاران به نقل از نیواطلس، پژوهشگران آمریکایی در موسسه برود از مولکول هایی کوچک برای بلوکه کردن ایمن فرایند دستکاری ژنتیکی CRISPR بهره گرفته اند.

به گفته یکی از محققان این طرح، کنترل دقیق و طراحی فرایند مقابله با دستکاری ژنتیک، باعث می گردد بتوان با تاثیرات سوء بعضی داروها که برای بیهوشی در فرایند جراحی به کار می روند مقابله کرد. فرایند دستکاری ژنتیک اگر چه برای ژن درمانی و در حوزه زیست فناوری کاربرد دارد، اما کنترل حساب شده آن برای جلوگیری از وقوع بعضی مسائل جانبی لازم است.

از همین رو تعدادی پروتئین بلوکه نماینده روش دستکاری ژنتیک CRISPR شناسایی شده اند که دارای مولکول های بزرگی هستند که باعث می گردد وارد کردن آنها به درون سلول های بدن کار ساده ای نباشد. از سوی دیگر احتمال حمله سیستم ایمنی بدن به این مولکول ها وجود دارد.

در تحقیقات جدید مولکول های کوچک تری به همین منظور شناسایی شده اند که هم استفاده از آنها با ایمنی بالا ممکن است و هم تعامل میان CRISPR-Cas9 و دی ان ای را مختل نمی نمایند. یکی از این مولکول ها BRD0539 نام دارد و با آنزیم Cas9 نیز سازگاری بالایی دارد.

مولکول مذکور به راحتی در پلاسمای خون ادامه حیات می دهد و به سادگی نیز قابل حذف کردن از آن است. این مولکول برای کنترل فعالیت های شیمیایی روش دستکاری ژنتیک CRISPR-Cas9 قابل استفاده است ولی هنوز برای استفاده از آن در درون ارگانیسم های بدن باید فعالیت های بیشتری صورت بگیرد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 25 تیر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 184

به "کشف فناوری بلوکه کردن دستکاری ژنتیک" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "کشف فناوری بلوکه کردن دستکاری ژنتیک"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید