وقتی جان سرنشین در اولویت است؛ آنالیز فاکتورهای ایمنی خودروها از نگاه NHTSA

به گزارش مجله هدیه، اگر در 15 سال گذشته خودرویی خریداری نموده اید، به احتمال زیاد رتبه بندی های ایمنی NHTSA که در بازار آمریکا مورد استفاده قرار می گیرد را خوانده اید، حتی اگر آن ها را جستجو ننموده باشید. چرا؟ از آنجا که از سال 2006، ضروری است که برچسب های تازه پنجره خودرو، همراه با اطلاعات مصرف سوخت و قیمتی که به آن عادت نموده اید، درج گردد.

وقتی جان سرنشین در اولویت است؛ آنالیز فاکتورهای ایمنی خودروها از نگاه NHTSA

خودروهایی که به وسیله NHTSA آزمایش می شوند رتبه بندی پنج ستاره را در سه دسته به علاوه یک رتبه ایمنی کلی دریافت می نمایند. هرچه یک وسیله نقلیه ستاره های بیشتری کسب کند، احتمال آسیب به سرنشینان آن در صورت تصادف کمتر می شود. چه چیزی ضروری است تا یک خودرو امتیاز پنج ستاره ایمنی را کسب کند؟ ما این مطلب را برای افزایش دانش شما در این خصوص تنظیم نموده ایم.

آیا در خصوص سایر رتبه بندی های ایمنی کنجکاو هستید؟ اداره ملی ایمنی ترافیک بزرگراه ها یا همان NHTSA یک سازمان دولتی است که زیر مجموعه وزارت حمل و نقل در ایالات متحده است. این موسسه به عنوان بخشی از قانون ایمنی بزرگراه ها در سال 1970 برای کاهش مرگ و میر، جراحات و خسارات مالی ناشی از برخورد وسایل نقلیه تأسیس شد و در سال 1978 آزمایش تصادف از جلو را شروع کرد. برنامه تست تصادف NHTSA از آن موقع تا به امروز راستا طولانی را طی نموده است. امروزه علاوه بر تست تصادف از جلو، همچنین خودروها را در تست برخورد با مانع و قطب کناری ارزیابی نموده و تست مقاومت در برابر واژگونی را انجام می دهد. نوترین معرفی برای پروتکل آن، بخشی برای فناوری های ایمنی توصیه شده است که برای مطابقت با معیارهای عملکرد NHTSA تأیید شده است. در کنار تست تصادف، برترین راه برای یافتن اینکه آیا خودروی شما فراخوانی دارد یا خیر، وب سایت NHTSA است.

تست تصادف جلو NHTSA

برخلاف آزمایش های هم پوشانی کوچک جلو که به وسیله IIHS انجام می شود، تست تصادف از جلو NHTSA برای شبیه سازی تصادف جلو با وسیله نقلیه دیگری با مقدار و وزن یکسان است. (مثال نشان داده شده راننده ای است که در جهت مخالف حرکت می نماید و به سمت خط شما منحرف می شود).

این آزمایش با یک شبیه سازی تصادف که نشان دهنده یک مرد بالغ با جثه میانه در جایگاه راننده است و دیگری نشان دهنده یک زن بالغ کوچک در جایگاه سرنشین است که هر دو با کمربندهای ایمنی نصب شده خودرو محکم شده اند، انجام می شود.

روش آزمایش NHTSA حکم می نماید که خودرو با سرعت 56.3 کیلومتر در ساعت به یک مانع ثابت برخورد کند. بر اساس داده های به دست آمده از حسگرهای موجود در سر، گردن، سینه و پاهای آدمک ها، تحلیلگران احتمال آسیب دیدگی راننده و سرنشین را در صورت تصادف معین می نمایند. وسایل نقلیه ای که به احتمال زیاد از مسافران خود در برابر آسیب محافظت می نمایند، رتبه بندی پنج ستاره را دریافت می نمایند. رتبه بندی ها را فقط می توان بین خودروهای هم کلاس و وزن با دقت مقایسه 113 کیلوگرم تقسیم بندی کرد. بنابراین نتایج آزمایش برای بخش کوچک تر خودروهای کوچک و سبک مانند کیا ریو و نیسان ورسا به طور فزاینده ای بی ربط می شوند.

نوترین آگهی های خودرو

تست تصادف جانبی NHTSA

NHTSA دو تست مجزا برای ارزیابی قابلیت تصادف خودرو در صورت برخورد جانبی انجام می دهد که اولین آن تست مانع جانبی است. برای این ارزیابی، پارامترهای تست سعی می نمایند رانندگی یک خودرو را به وسیله یک تقاطع چهار طرفه شبیه سازی نمایند و در سمت راننده به وسیله وسیله نقلیه دیگری استخوان بندی شوند. آدمک میانه نر در جایگاه جلو باقی می ماند و آدمک کوچک زن به جایگاه عقب سمت راننده منتقل می شود. انجام آزمایش شامل یک مانع 1367 کیلوگرمی است که با سرعت 62 کیلومتر در ساعت حرکت می نماید و با خودروی آزمایشی ثابت برخورد می نماید. برای معین احتمال و شدت آسیب از سر، قفسه سینه، شکم و لگن هر دو آدمک قرائت می شود. NHTSA سه رتبه بندی را برای راننده، سرنشین عقب و ترکیبی معین می نماید.

از سوی دیگر، از تست تصادف قطب کناری برای شبیه سازی از دست دادن چسبندگی روی سطحی با اصطکاک کم (مانند خیابان خیس یا برفی) و برخورد با یک تیر تلفن در سمت راننده استفاده می شود. تست فقط با یک آدمک زن کوچک در جایگاه راننده انجام می شود. با زاویه 75 درجه، وسیله نقلیه به پهلو به یک قطب با قطر 25 سانتیمتر در محل نشستن راننده کشیده می شود.

https://divar.ir/daal/wp-content/uploads/2022/02/nhtsa-safety-factors.mp4

برای تست قطب کناری، مقدار گیری ها از حسگرهای سر، قفسه سینه، ستون فقرات پایین، شکم و لگن آدمک گرفته می شود. نمرات تست قطب کناری و سد جانبی خودرو به ترکیب رتبه بندی های جانبی برای جایگاه های جلو و عقب یاری می نماید، که به نوبه خود امتیاز کلی جانبی را ایجاد می نمایند. بر خلاف رتبه بندی تصادف از جلو، تمام نمرات تست برخورد جانبی را می توان با امتیازات هر وسیله نقلیه دیگری مقایسه کرد.

تست Rollover NHTSA

سناریویی که NHTSA میخواهد با این آزمایش تکرار کند این است که یک SUV با سرعت 88 کیلومتر در ساعت حرکت می نماید که با یک پیچ تند برخورد می نماید، نمی تواند سرعت خود را کاهش دهد، جاده را ترک می نماید و غلت می زند. بر اساس داده هایی که نشان می دهد واژگونی 35 درصد از تصادفات مرگبار را تشکیل می دهد، آزمایش واژگونی در سال 2000 به طیف آزمایشات NHTSA اضافه شد.

رتبه بندی های واژگونی بر اساس یک مقدار گیری آزمایشگاهی در حالت استراحت است که در داخل به عنوان عامل پایداری استاتیک شناخته می شود، که توزیع وزن خودرو و مرکز ثقل را تجزیه و تحلیل می نماید. SSF، همراه با نتایج یک مانور رانندگی تهاجمی که آسیب پذیری خودرو را در برابر واژگونی ارزیابی می نماید، چیزی است که امتیاز واژگونی را معین می نماید. به خاطر داشته باشید که بیشتر SUV ها به علت مرکز ثقل بالاتر، در مقایسه با سدان های مشابه، رتبه بندی پایین تری دارند.

فناوری یاری راننده

از سال 2010، رتبه بندی های NHTSA فهرستی از ویژگی های ایمنی فعال توصیه شده برای یاری راننده را نیز شامل می شود. در حالی که این سیستم ها یک دهه پیش برای خودروهای لوکس سطح بالا در نظر گرفته شده بود، خودروهای ارزان مانند تویوتا کرولا و هوندا سیویک اکنون دارای مجموعه ای از فناوری ایمنی فعال استاندارد هستند، حتی در تریم های سطح پایه.

این توصیه ها بر رتبه ایمنی کلی خودرو تأثیری نمی گذارد و کاملاً با سیستم رتبه بندی پنج ستاره ارتباطی ندارد. در عوض، آن ها قصد دارند ویژگی های ایمنی فعال یک وسیله نقلیه را برجسته نمایند. مانند دستیار حفظ خطوط، ترمز اضطراری اتوماتیک یا کروز کنترل تطبیقی و درعین حال جزئیات استاندارد یا اختیاری بودن این ویژگی ها را معین نمایند و به ویژگی های گمشده در یک مدل اشاره نمایند. NHTSA هنوز توصیه هایی درباره سیستم های رانندگی بدون دست مانند Super Cruise جنرال موتورز منتشر ننموده است.

ایمن ترین خودروها کدامند؟

گزینه های زیادی وجود دارد که در تست ایمنی NHTSA و IIHS امتیاز خوبی کسب می نمایند. شما مجبور نیستید زیاد خرج کنید. 12 مدل تقریباً 25000 دلار وجود دارد که دارای رتبه بندی ایمنی کلی پنج ستاره NHTSA و انتخاب برتر ایمنی IIHS + 2021 هستند.

همچنین، پنج تا از 10 خودروی نو ارزان قیمت، امتیاز کلی 5 ستاره NHTSA را دریافت نموده اند. و در نهایت رتبه بندی های عالی تست تصادف به خودروها محدود نمی شود.

منبع: بلاگ دیوار
انتشار: 8 مرداد 1401 بروزرسانی: 8 مرداد 1401 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 2152

به "وقتی جان سرنشین در اولویت است؛ آنالیز فاکتورهای ایمنی خودروها از نگاه NHTSA" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وقتی جان سرنشین در اولویت است؛ آنالیز فاکتورهای ایمنی خودروها از نگاه NHTSA"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید