همکاری دوجانبه ایران و ایتالیا برای گسترش رشته های فنی وحرفه ای

به گزارش مجله هدیه، وزیر آموزش وپرورش گفت: با توجه به رویکرد و اصلاحاتی که ایتالیا در نظام تعلیم و تربیت انجام داده موقعیت خوبی است تا همکاری های دوجانبه به خصوص در رشته های فنی وحرفه ای، گسترش پیدا کند.

همکاری دوجانبه ایران و ایتالیا برای گسترش رشته های فنی وحرفه ای

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید و از شهرهای زیبای رم، فلورانس و ونیز شهر روی آب دیدن کنید و بنای کولوسئوم را ببینید.

به گزارش خبرنگاران، فخرالدین دانش آشتیانی در ملاقات با والریا فدلی وزیر علوم، دانشگاه ها و تحقیقات ایتالیا با اشاره به شرایط آموزش در ایران اظهار کرد: فرآیند آموزشی باید ارتباط نزدیکی با بازار کار داشته باشد و در این زمینه تجربیات کشور ایتالیا می تواند برای ما مفید باشد.

دانش آشتیانی با اشاره به اصلاحاتی که از 5 سال قبل در راستای سند تحول بنیادین در نظام تعلیم و تربیت ایران ایجاد شده است، توضیح داد: در قدیم، نظام آموزشی ما بر محور آموزش متمرکز بود اما سند تحول با برطرف اشکالات آن نظام تمرکز برشایستگی ها و مهارت آموزی دانش آموزان به منظور ورود فارغ التحصیلان به بازارکار را جایگزین نظام آموزش قدیم کرد.

وی اضافه نمود: در نظام آموزشی ایران که شباهت زیادی با نظام آموزشی ایتالیا دارد در دوره 6 ساله ابتدایی تمرکز برشایستگی ها و مهارت هاست و در دوره متوسطه که شامل دو دوره 3 ساله می گردد ابتدا دانش آموزان با علوم مختلف آشنا می شوند و در دوره 3 ساله دوم مهارت ها و تخصص های لازم رشته مورد علاقه خود را کسب می نمایند بنابراین در دوره دوم متوسطه دانش آموزان در رشته های علوم انسانی، تجربی، معارف اسلامی و ریاضی فیزیک و در رشته های فنی وحرفه ای و کاردانش ادامه تحصیل می دهند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: اصلاحات در نظام تعلیم و تربیت معمولاً با مخالفت ها و مقاومت هایی روبرو می گردد اما نقش کلیدی در زمینه تغییرات را نیروی انسانی برعهده دارد بنابراین در اصلاحاتی که در ایران در حال اجرا است، معلم صندلی ویژه ای دارد.

وی اضافه نمود: نظام آموزشی ایران برای تربیت معلم به دو شیوه عمل می نماید ابتدا جذب نیروی مورد احتیاج در رشته های غیرفنی در دانشگاه فرهنگیان که از بین فارغ التحصیلان دبیرستانی دارای مدرک دیپلم صورت می گیرد و دوم جذب نیرو در رشته های فنی وحرفه ای در دانشگاه شهید رجایی که دانشجویان علاوه بر فراگیری تخصص های لازم، آموزش های شایستگی و مهارت آموزی را نیز فرا می گیرند.

دانش آشتیانی توضیح داد: دانشجو معلمان درکنار گذراندن واحدهای دانشگاهی با حضور در مدارس دوره های کارورزی را نیز می گذرانند. جذب فارغ التحصیلان دانشگاه ها با مدرک لیسانس از دیگر روش های جذب نیرو در آموزش وپرورش است، افراد جذب شده یک سال در دانشگاه فرهنگیان، دوره صلاحیت حرفه ای و کارورزی را طی می نمایند.

وی اضافه نمود: براساس برنامه 5 ساله مصوب مجلس شورای اسلامی، وزارت آموزش وپرورش مکلف است 50 درصد از دانش آموزان را به سمت رشته های فنی وحرفه ای و کاردانش هدایت کند تا پس از فراغت از تحصیل در بخش های صنعتی، کشاورزی و خدمات در عرصه فراوری، اشتغال یابند.

وزیر آموزش وپرورش گفت: با توجه به رویکرد و اصلاحاتی که ایتالیا در نظام تعلیم و تربیت انجام داده موقعیت خوبی است تا همکاری های دوجانبه به خصوص در رشته های فنی وحرفه ای، گسترش پیدا کند.

دانش آشتیانی خواهان تشکیل کمیسیون مشترکی بین ایران و ایتالیا به منظور گسترش همکاری ها شد وگفت: در سه موضوع برنامه ریزی، تربیت معلم و نظام ارزشیابی مایل به همکاری و تبادل تجربه با ایتالیا هستیم.

به گزارش خبرنگاران، والِریا ففدلی در ملاقات با وزیر آموزش وپرورش اظهارکرد: در سفری که به ایران داشتم بخش های آموزشی را به طور ویژه موردتوجه قرار دادم و امیدوارم شاهد گسترش همکاری های دو کشور در این زمینه باشیم.

وی با اشاره به تصویب برجام و امضای آن توسط ایران توضیح داد: پس از برجام، شاهد گسترش روز افزون روابط دو کشور ایران و ایتالیا بودیم هر چند این همکاری ها بیشتر در بخش مالی انجام شده است اما به دلیل وجود ریشه های تاریخی دو کشور، گسترش روابط فرهنگی از اهمیت به سزایی برخوردار است.

فدلی با اشاره به اینکه همکاری های بیشتر، آینده بهتری را برای دو کشور رقم خواهد زد، گفت: یکی از شاخص های ایتالیا، سرمایه گذاری های گسترده در آموزش وپرورش است و اخیراً اصلاحاتی در سه مقطع تحصیلی ابتدایی، هدایت و متوسطه انجام شده است.همکاری با ایران می تواند ابعاد گسترده ای از جمله تبادل اطلاعات و تجربیات آموزشی را شامل گردد.

وی با ارائه گزارشی از شرایط آموزشی ایتالیا اضافه نمود: بحث های زیادی در زمینه همکاری بین دوکشور انجام شده اس و اکنون توافقات موردنظر باید اجرایی گردد.

فدلی از توافق برای تشکیل کمیسیون آموزشی مشترک بین ایران و ایتالیا خبرداد و توضیح داد: در دو زمینه برنامه ریزی درسی و آ ماده سازی آموزگاران با ایران همکاری خواهیم کرد.

منبع: تسنیم
انتشار: 26 بهمن 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 718

به "همکاری دوجانبه ایران و ایتالیا برای گسترش رشته های فنی وحرفه ای" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همکاری دوجانبه ایران و ایتالیا برای گسترش رشته های فنی وحرفه ای"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید