برخی هنوز راه چاره مسائل را در ارتباط با غرب می بینند، ایران در سال 1430 دومین قدرت اقتصادی جهان می شود

به گزارش مجله هدیه، قائم مقام رئیس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی با تاکید بر لزوم اجرای مبانی اقتصاد مقاومتی گفت: با اجرای مبانی اقتصاد مقاومتی در جامعه ایران در سال 1430 پس از چین و بالا تر از آمریکا، دومین قدرت اقتصادی جهان می شود.

برخی هنوز راه چاره مسائل را در ارتباط با غرب می بینند، ایران در سال 1430 دومین قدرت اقتصادی جهان می شود

به گزارش خبرنگاران از اصفهان، حجت الله عبدالملکی شامگاه پنجشنبه در نشست روشنگری اقتصاد مقاومتی که در خیمه حسینی ناحیه مقاومت امام صادق (ع) اصفهان برگزار گشت، با بیان اینکه جامعه ما هم اکنون با یک جنگ اقتصادی روبرو است و راهکار آن اقتصاد مقاومتی است، گفت: متأسفانه جریانی در جامعه وجود دارد که این راه را نفی می کند و همچنان راهکار مسائل اقتصادی را در گرو ارتباط با غرب و مذاکره می بینند که این اشتباه بزرگی است.

وی این تفکر را زائیده دو دیدگاه دانست و افزود: دیدگاه نخست که موجب ایجاد چنین تفکری می گردد این است که بسکمک از مردم و حتی مسئولان همه مسائل را ناشی از تحریم ها می بینند که این دیدگاه کاملا اشتباه است، زیرا تحریم ها تنها 20 درصد از مسائل اقتصادی ما را در بر می گیرد و میزان باقیمانده مربوط به مسائل داخلی است.

قائم مقام رئیس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) پیرامون دیدگاه دوم گفت: دیدگاه دومی که منجر به نفی اقتصاد مقاومتی می گردد این است که خیال می کنند همین 20 درصد را نیز می توان با مذاکره حل کرد ولی برجام در این زمینه تجربه بسیار مهمی بود که نیاز است از آن درس بگیریم.

وی با بیان اینکه متاسفانه میزان قابل توجهی از مسئولان، نخبگان و مردم هنوز دل به مذاکرات و رابطه با غرب بسته و به اقتصاد مقاومتی اعتماد ندارند، افزود: با توجه به محاسبات و پیش بینی های صورت گرفته، با اجرای درست مبانی اقتصاد مقاومتی در زمینه فراوری ملی مثل فراوری نفت و گاز و در داخل و عدم خام فروشی، بهره برداری مناسب از سرمایه نخبگانی و رشد مناسب بخش های خدماتی، ایران می تواند در سال 1430 پس از چین و بالاتر از آمریکا، به دومین قدرت اقتصادی جهان تبدیل گردد.

عبدالملکی با بیان اینکه لازمه شکل گیری یک تمدن، پیشرفت جامعه در سه زمینه فرهنگ، علم و اقتصاد است، ادامه داد: خوشبختانه جامعه ما در زمینه های علمی و گسترش فرهنگ اسلامی پیشرفت های قابل قبولی داشته است و اگر به یکی از قدرت های اقتصادی جهان تبدیل گردد، تمدن نوین اسلامی شکل خواهد گرفت و از آنجایی که با شکل گیری یک تمدن، تمدن های قبلی و قدیمی تر به خطر می افتند، غربی ها برای پیشگیری از بروز مشکل برای تمدن غربی، شروع به مشکل آفرینی برای اقتصاد ما کردند.

وی افزود: در جنگ تحمیلی هر کس، هرکاری که از دستش بر می آمد انجام می داد و در جنگ اقتصادی کنونی نیز باید هر کسی سنگر خود را بشناسد و در آن فعالیت کند که برای این کار لازم است فرد جایگاه و موقعیت خود را بشناسد.

قائم مقام رئیس انجمن مدرسان اقتصاد مقاومتی و عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) در ارتباط با تعریف مفهوم کلی اقتصاد گفت: اقتصاد مقاومتی اقتصادی است که بتواند در شرایط سخت تهدید و دشمن، به اهداف خود برسد، هر ملتی با عناوین و نام های مختلف، به دنبال چنین اقتصادی است.

وی استقلال اقتصادی، رفاه عمومی و پیشرفت را اهداف اصلی اقتصاد مقاومتی مطرح نمود و افزود: ما در رسیدن به این سه هدف پیشرفت هایی داشته ایم ولی متاسفانه نتوانسته ایم به طور کامل به اهداف خود برسیم و دلیل آن نیز تحریم های داخلی است.

عبدالملکی پیرامون تحریم های داخلی گفت: تحریم هایی مانند تحریم فراوریکنندگان علیه مردم از طریق قیمت گذاری های ناعادلانه، احتکار و غیره، تحریم های مردم علیه فراوریکنندگان از طریق خرید اجناس خارجی مشابه اجناس داخلی، تحریم بانک ها علیه فراوریکنندگان، تحریم دولت علیه فراوریکنندگان، تحریم مسئولان علیه مردم نمونه هایی از تحریم های داخلی است و اقتصاد مقاومتی اقدام برای رفع تحریم های داخلی محسوب می گردد.

وی با بیان اینکه اقدام و عمل در زمینه اقتصاد مقاومتی یعتی فعالیت هم زمان 4 جبهه علمی، فرهنگی، سیاسی و اجرایی، افزود: مأموریت جبهه علمی نظریه پردازی و فراوری نظریه های کاربردی در زمینه اقتصاد مقاومتی، مأموریت جبهه فرهنگی فرهنگ سازی، مأموریت جبهه اقتصادی مطالبه گری و ماموریت جبهه اجرایی، اجرای اقتصاد مقاومتی و اقدام هر کس و در هر موقعیتی است.

عضو هیئت علمی دانشگاه امام صادق(ع) پیرامون تبیین وظایف هرکس برای ایفای نقش در این 4 جبهه شرح داد: برای ایفای نقش در جبهه علمی ورود جهادی به عرصه فراوری علم با رویکرد اسلامی، کمک به تکمیل نظریه های اقتصاد مقاومتی و شناسایی حوزه های آسیب پذیر، در جبهه فرهنگی اطلاع رسانی و به دنبال آن فرهنگ سازی، در جبهه سیاسی مطالبه گری موثر از همه گروه ها برای ایفای نقش خود در اقتصاد مقاومتی و مطالبه از مردم همراه با عمل لازم است و در جبهه اجرایی نیازز است هرکس در هر جایی که هست عملیات اقتصاد مقاومتی را شروع کند.

وی عرصه های مصرف، فراوری، سیاسی، تربیتی، مدیریتی را عرصه های مأموریتی اقتصاد مقاومتی مطرح نمود و گفت: در عرصه مصرف اقداماتی مانند مصرف کالای ایرانی، عدم اسراف، پرهیز از تجمل گرایی، در عرصه فراوری، ایجاد ارزش اضافه کرده بیشتر با اقداماتی مانند پس انداز و سرمایه گذاری صحیح، استفاده مناسب از توان کار و کمک به فراوری محصولات مورد نیاز کشور نیاز است.

عبدالملکی گفت: در عرصه سیاسی انتخاب کارگزاران معتقد به اقتصاد مقاومتی، در عرصه تربیتی تربیت اقتصادی از طریق آموزش عقاید اقتصادی، احکام اقتصای، اخلاق اقتصادی و سواد اقتصادی و در عرصه مدیریتی پایبندی به مبانی اقتصاد مقاومتی و توجه ویژه به سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی به صورت یک مجموعه یک پارچه، اقداماتی است که لازم است انجام گردد تا سیاست های کلان اقتصاد مقاومتی در جامعه به خوبی اجرا گردد.

منبع: تسنیم
انتشار: 22 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 882

به "برخی هنوز راه چاره مسائل را در ارتباط با غرب می بینند، ایران در سال 1430 دومین قدرت اقتصادی جهان می شود" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "برخی هنوز راه چاره مسائل را در ارتباط با غرب می بینند، ایران در سال 1430 دومین قدرت اقتصادی جهان می شود"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید