نمای چوبی ساختمان ؛ چرا ترمووود بهترین است؟

به گزارش مجله هدیه، حیاط سبز خانه های قدیم حکم ریه های خانه را داشت که روح و جسم ساکنان در آن نفس می کشید. گیاه، سبزینه حیات انسان بوده و هست از گذشته تا هنوز. حالا اما از آن حیاط یک تراس کوچک مانده گوشه خانه و سهم مان از باغچه چند گلدان رنگی ست گوشه همان تراس. خانه ها روزبه روز از زمین فاصله می گیرند و بیشتر نفس کم می آورند. در این میان راه هایی هم وجود دارد که بتوان طبیعت را به این معماری خاکستری تزریق کرد و با تنفس مصنوعی به آن جان دوباره بخشید. یکی از این راه ها نمای چوبی ساختمان است که نماد طبیعت دور افتاده است. با وقار بر تن خانه می نشیند و دیدنش خستگی را از تن آدم در می نماید. برای شناختن این نماها با ما همراه باشید:

نمای چوبی ساختمان ؛ چرا ترمووود بهترین است؟

جهت دریافت خدمات اجرای گیاهان روف گاردن با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. روف گاردن و بام سبز با بهترین قیمت و بهترین کیفیت را از ما بخواهید.

چرا ترمووود برای نمای چوبی ساختمان؟

سوال اول این است که: چه فرآیندی ضروری است تا چوب طبیعی برای استفاده های ساختمانی آماده گردد؟

احتمالا واژه ترمووود به گوشتان خورده. ترمووود همان فرآیند آماده سازی چوب و جدیدترین روش برای مقاوم سازی آن است. مقاومت تا اندازه ای که بتوان از آن در فضای باز هم استفاده کرد. این فرآیند همراه با بخارآب و گردش هوا، مغز چوب را به دمای 185 تا 220 درجه سانتی گراد می رساند و به دلیل این دمای بالا، زنجیره های سلولوزی درون چوب را درهم می شکند. طی این فرآیند رطوبت چوب بسته به نوع آن به زیر 6 درصد می رسد. در بافت طبیعی چوب اسید وجود دارد که با اعمال این گرمای زیاد تبخیر می گردد و محیط آن از هرگونه جانور و حشره پاک خواهد شد و به طبع، شرایط زندگی برای قارچ و کپک هم از بین خواهد رفت. هدف اصلی این کار افزایش طول عمر چوب است. از مزایای فرآیند ترمو کردن، سازگاری با محیط زیست است چراکه در طی انجام آن از هیچ گونه ماده شیمیایی و افزودنی استفاده نمی گردد.

انواع ترموود و کاربری آنها

و اما سوال دوم: ترموود چه انواعی دارد و هرکدام برای چه فضایی مناسب است؟

ترموود براساس نوع درخت مورد استفاده به دو دسته تقسیم می گردد:

نوع اول (pine) شامل چوب درختان سوزنی برگ است که اصطلاحا نرم چوب (soft wood) هم نامیده می شوند. اما این نام دال بر ضعف و شنمایندگی آن نیست. بلکه این چوب ها چگالی و فاصله مولکولی کمتری دارند. معروف ترین آن ها ترموود کاج فنلاندی ست که شامل انواع گره دار و بدون گره است. چوب کاج گره دار در کفپوش به کار برده می گردد و نوع بدون گره آن از زیباترین و پراستفاده ترین انواع ترموود در نما و محوطه های باز است.

نوع دیگر آن چوب اسپروس (spruce) است و دارای گره های نقطه ای است که درطول چوب به صورت نامتوازن تکرار می شوند.

درکل کاج و اسپروس برای تهیه الوار و ترموود بسیار مناسبند.

نوع دوم (ash) شامل درختان پهن برگ است که سخت چوب (hard wood) نیز به آن می گویند و دلیل این نامگذاری چگالی بیشتر آن ها نسبت به نرم چوب هاست و بیشتر نجاران به دلیل تنوع رنگ و بافت علاقه مند هستند با این نوع چوب کار نمایند.

معروف ترین آن ها ترموود زبان گنجشک کانادایی ست که بدون گره و دارای استحکام بسیار بالاست. این نوع از چوب به علت مقاومت و چگالی بالا، برای کفپوش و پله که فشار بالاتری را تحمل می نمایند، استفاده می شوند. از دیگر ویژگی های این نوع چوب ها، مقاومت بالای آن ها در از دست دادن رطوبت است. بنابراین طی فرآیند ترمو شدن به طور کامل خشک نمی شوند و به همین دلیل استفاده از آن ها برای نمای خارجی توصیه نمی گردد.

مزایا و معایب چوب در نمای ساختمان

استفاده از چوب در نمای ساختمان، مانند تمام مصالح دیگر مزایا و معایبی دارد.

از مزایای آن میتوان به موارد زیر اشاره نمود:

  • اگر فرآیند آماده سازی چوب به خوبی انجام گردد، در شرایط جوی گوناگون مقاومت بسیار بالایی از خود نشان می دهد.
  • به علت عدم تبادل حرارتی با محیط، تا حد زیادی به صورت عایق عمل می نماید.
  • به راحتی و در اشکال مختلف می توان آن را برش داد و در نما استفاده کرد.
  • بخاطر نقش و بافت منحصربه فرد چوب، نمای چوبی نیز با تنوع گسترده ای قابل ارائه است.
  • چوب از مصالح قابل تجزیه است و به محیط زیست آسیب نمی زند.
  • سریع و آسان نصب می گردد و در مواقع لزوم قابلیت جداسازی برای تعمیر یا نظافت یا تعویض را دارد.

و اما از جمله معایب نمای چوبی ساختمان:

  • طی فرآیند آماده سازی، مقاومت مکانیکی چوب کاهش می یابد و دربرابر اشعه فرابنفش خورشید مقاومت زیادی ندارد.
  • دارای طرح ها و گره های طبیعی ست که ممکن است برای همه جذاب نباشد.
  • تهیه چوب با کیفیت بالا مستلزم پرداخت هزینه بالا و گران قیمت است.
  • تهیه چوب مورد احتیاج نماها، به قطع درختان احتیاجمند است و به طبیعت آسیب خواهد زد.

نحوه اجرا و نگهداری نمای چوبی ساختمان

در بخش نهایی به نحوه اجرا و نگهداری نمای چوبی ساختمان خواهیم پرداخت:

  1. برای آن که نمای مورد نظر با حدبیشتر کیفیت اجرا گردد، نصب چوب ها در آخرین مراحل ساخت انجام می گردد.
  2. محکم و تراز بودن سطح زیر کار به دلیل وزن نسبتا بالای چوب ها بسیار مهم است. (ضخامت مورد احتیاج سیمان به عنوان یک سطح تراز، حداقل 4 سانتی متر است.)
  3. چوب ها نباید مستقیما روی دیوار نصب شوند و هنگام قرارگیری حدود 3میلیمتر در عرض و 1سانتی متر از دوطرف طول فاصله درنظر گرفته گردد. چراکه ابعاد چوب ها در تغییرات آب وهوایی عوض می گردد.
  4. برای اتصال چوب ها به زیرسازی، اولین گزینه پیچ 4.8*3.8 است. پیچ با قطر بیشتر امکان ایجاد ترک در چوب را به دنبال دارد. طول پیچ بسته به نوع زیرسازی آن معین می گردد.
  5. برای پیچ کردن نهایی از پیچ اتوماتیک می توان استفاده کرد و پیچ را مستقیما روی سطح دریل کرد.

برای نگهداری چوب در برابر تغییر رنگ و آلودگی ها باید از شستشوی پرفشار برای نظافت آن استفاده کرد.

هم چنین قبل از نصب می توان با آغشته کردن چوب ها به روغن های محافظتی، مقاومتشان را دربرابر شکستگی و ترک بالا برد و درعین حال سطح آن ها را جلا داد و زیباتر کرد. این روغن ها در ماندگاری چوب ها در شرایط آب وهوایی گرم بسیار موثرند.

چوب ها در نهایت سختی، ما را به لذت یک آرامش طبیعی مهمان می نمایند. شخصیت منسجم اما در عین حال منعطف آن ها باعث می گردد حتی در ترکیب با مصالح دیگر، زیبایی مستقلی را به نمایش بگذارند.

اگر به دنبال نمایی هستید که هر روز در آیینه آن نگاه کنید و به جای حس تکرار و خستگی، از رطوبت رگه هایش جانی دوباره به رگ هایتان نفوذ کند، پیشنهاد ما به شما یک نمای ساده چوبی ست.

انواع خدمات طراحی و اجرای نما را از کارگشا بخواهید

منبع: ویکی ساختمان
انتشار: 24 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 959

به "نمای چوبی ساختمان ؛ چرا ترمووود بهترین است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمای چوبی ساختمان ؛ چرا ترمووود بهترین است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید