ماجرای درگیری رانندگان ایرانی و افغانستانی در مرز میلک چه بود؟

به گزارش مجله هدیه، مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای جزئیات درگیری رانندگان ایرانی و افغانستانی در پایانه مرزی میلک را تشریح کرد.

ماجرای درگیری رانندگان ایرانی و افغانستانی در مرز میلک چه بود؟

به گزارش خبرنگاران به نقل از مهر، جواد هدایتی درباره جزئیات درگیری رانندگان ایرانی و افغانستان در مرکز میلک گفت: افغانستان یکی از بازارهای اصلی صادراتی ما است و سه مرکز اصلی ما با این کشور شامل دوقارون در خراسان رضوی، ماهیرود در خراسان جنوبی و میلک در سیستان و بلوچستان پایانه های مرکزی اصلی ارتباط دو کشور هستند.

وی اضافه کرد: اخیراً مشکلاتی در مرکز میلک رخ داد ولی تا قبل از وقوع این اتفاق عمده خودروهایی که از مرکز میلک تردد می کردند به کامیون های افغانستانی اختصاص داشت و تا 85 درصد ترددها در اختیار کامیون های همسایه شرقی بود.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای اضافه کرد: با توجه به اختلاف قیمت سوخت کامیون (گازوئیل) میان ایران و کشورهای همسایه، ناوگان این کشورها انگیزه بالایی برای تردد به کشورمان دارند تا علاوه بر سهمیه سوختی که در ایران دریافت می نمایند بتوانند با نرخ سوخت یارانه ای کشورمان گازوئیل خریداری نموده و به افغانستان قاچاق نمایند.

به گفته هدایتی از دیگر انگیزه های تردد کامیون های افغانستان به داخل کشورمان علاوه بر حمل بار، حمل کالاهای اساسی داخل ایران مانند آرد است که با ارز دولتی 4200 تومانی خریداری می نمایند تا بتوانند به صورت قاچاق به افغانستان حمل نمایند.

وی تاکید نمود: در نتیجه تبدیل به رویه شدن جابجایی کالای قاچاق از ایران به خاک افغانستان توسط کامیون های افغانستانی، شورای تأمین سیستان و بلوچستان مصوب کرد تا اگر کامیون های افغانستانی حامل کالای قاچاق در مرکز میلک شناسایی شوند علاوه بر اخذ کالا و جریمه، خودرو حامل این کالا سه ماه متوقف گردد.

مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ادامه داد: اطلاع رسانی مصوبه مذکور در مرکز میلک انجام و به رانندگان کامیون های افغانستانی که وارد کشور می شدند این هشدار داده شد اما پس از آنکه کنترل نیروهای انتظامی در مرز میلک افزایش یافت در ابتدا تعداد خودروهای افغان که در پارکینگ توقیف شدند FI 50 تا 60 دستگاه رسید و در ادامه مجدداً این رویه تکرار شد که تعداد خودروهای توقیفی افغان در ایران به حدود 100 دستگاه کامیون افزایش یافت.

هدایتی توضیح داد: رانندگان کامیون های افغانستانی به حمایت از همکاران و هم صنفان خود برخاستند و مرز دو کشور را از سمت افغانستان مسدود کردند. اعتراضات آنها سازمان یافته تر شد و سبب شد تا پل ابریشم بر روی هیرمند که مرز ایران و افغانستان است با پارک یک کامیون به صورت عرضی مسدود گردد و کامیون های ایرانی که در خاک افغانستان بودند نمی توانند به داخل کشور برگردند.

این مقام مسئول اضافه کرد: بعد از یکی دو روز که مرز باز نشد رانندگان ایرانی نیز از سمت خاک کشورمان در جهت حمایت از همکاران ایرانی خود که در آن سوی مرزها متوقف شده بودند دست به اعتراض زدند و مرکز افغانستان را مسدود کردند تا رانندگان افغانستانی نتوانند از ایران خارج شوند.

وی یادآور شد: این کار افغان ها اشتباه بود و نباید مرکز عبوری رانندگان ایرانی را مسدود می کردند چون کار افغان ها غیرقانونی و حمل کالاهای قاچاق بوده است که از نظر قوانین داخلی تخلف محسوب شده و هر تخلفی باید جریمه گردد.

وی توضیح داد: این اتفاق همزمان با تعطیلات عید قربان بود که عملاً مرز چند روزی بسته ماند اما دیدار مرزی مقامات استانی دو کشور از سیستان و بلوچستان ایران و ولایت نیمروز افغانستان صورت گرفته و امیدواریم با حفظ حقوق طرفین، جریان حمل و نقلی مجدداً برقرار گردد.

هدایتی اعلام کرد: با این حال طرف ایرانی تاکید دارد که باید قوانین اجرا گردد. امروز صبح نیز دیدار مجددی میان مقامات استان های مرکزی کشور انجام شد که امیدواریم نتیجه آن توافق و بازگشایی پایانه مرزی میلک باشد.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 8 مهر 1399 بروزرسانی: 8 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1206

به "ماجرای درگیری رانندگان ایرانی و افغانستانی در مرز میلک چه بود؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ماجرای درگیری رانندگان ایرانی و افغانستانی در مرز میلک چه بود؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید