شرایط مادر برای گرفتن حضانت فرزند

به گزارش مجله هدیه، منظور از شرایط حضانت یعنی شرایطی که یک شخص برای گرفتن حضانت فرزند باید داشته باشد زیرا این موضوع دارای حساسیت بالایی است و آن فرد باید دارای شایستگی و توانایی بالایی برای انجام این کار باشد.

شرایط مادر برای گرفتن حضانت فرزند

شرایط مادر برای گرفتن حضانت فرزند یکی از موضوعات مهمی است که افراد از ما می پرسند. قانون مدنی باتوجه به فقه و شرع اسلام، شرایطی را برای حضانت کودک در نظر گرفته است که بدون وجود آن ها امکان دادن حضانت به پدر و مادر یا هر شخص دیگر وجود ندارد. همراه خبرنگاران مگ باشید.

قوانین گرفتن حضانت بچه

ماده 1169 قانون مدنی در مورد حضانت مشخص تکلیف نموده و ماده 45 قانون حمایت خانواده پیرامون آنچه در تصمیم گیری در مورد موضوع حضانت و امور بچه ها باید مدنظر قاضی باشد، مشخص حکم نموده است.

طبق ماده 1169 قانون مدنی، حضانت دختران و پسران تا سن 7 سالگی با مادرشان است و به عبارتی حضانت برعهده مادر خواهد بود. بعد از آن بچه ها تا سن بلوغ که برای دختران 9 و پسران 15 سالگی بوده، با پدر است مگر اینکه مصلحت کودک اقتضای دیگری کند یا والدین دراین خصوص اختلاف داشته باشند.

طبق ماده 45 قانون حمایت خانواده قضات موظف هستند در تمام تصمیم گیری های خود، مصلحت کودک را اولویت خود قرار دهند. اگر این امر، خلاف مصلحت طفل نباشد و مصلحت او، حضور مادر را ایجاب کند، باید، حضانت را به مادر داد؛ بنابراین در این مورد باید شرایط مادر برای گرفتن حضانت فرزند را مورد آنالیز قرار داد.

شرایط مادر برای گرفتن حضانت

همان طور که بیان کردیم، یکی از سؤالات رایجی که از ما پرسیده می گردد آن است که شرایط مادر برای گرفتن حضانت فرزند بر اساس قوانین گرفتن حضانت بچه چیست؟ برای اینکه بتوانیم به این پرسش پاسخ دهیم باید ماده 1170 قانون مدنی و ماده 1173 این قانون، بعلاوه ماده 45 قانون حمایت از خانواده را مدنظر قرار دهیم.

مادری می تواند حضانت فرزندش را عهده دار باشد که مجنون نبوده یا ازدواج مجدد ننموده باشد که البته طبق ماده 45 قانون حمایت خانواده صرف ازدواج مجدد مادر سلب نماینده و مانعی برای حضانت او نخواهد بود و مصلحت طفل معیار تصمیم قاضی است. البته در طلاق توافقی زن و شوهر می توانند با یکدیگر خلاف این موضوع را توافق نمایند. یعنی در صورت ازدواج مجدد مادر همچنان حضانت فرزند کماکان با مادر باشد.

طبق ماده 1173 قانون مدنی، شرایط مادر برای گرفتن حضانت فرزند به توضیح زیر است:

  • مادر نباید فساد و انحطاط اخلاقی داشته باشد.
  • بعلاوه نباید شهره به فساد باشد.
  • مادر نباید به بیماری های روانی مبتلا باشد.
  • مادر نباید اقدام به ضرب وجرح خارج از حدی که برای تأدیب کودک ضروری است، کند.

سخن آخر

در نهایت نکته مهمه که باید بدانیم آن است که هم والدین و هم قضات باید در درجه اول به مصلحت کودک توجه نمایند و سپس اگر شرایط مادر برای گرفتن حضانت فرزند محرز شد، حضانت را به مادر بدهند.

منبع: پیام دلتا
انتشار: 1 شهریور 1402 بروزرسانی: 1 شهریور 1402 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 2329

به "شرایط مادر برای گرفتن حضانت فرزند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "شرایط مادر برای گرفتن حضانت فرزند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید