سرمای زودهنگام و افزایش مصرف گاز در کشور

به گزارش مجله هدیه، تهران (پانا) - مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران با بیان این که هم اکنون اندازه مصرف نیروگاه ها 240 میلیون مترمکعب بوده و این اندازه مصرف، حداکثر مصرف گاز در نیروگاه هاست، می گوید اندازه مصرف صنایع عمده هم در همین بازه زمانی، 140 میلیون مترمکعب و مصرف خانگی هم 220 میلیون مترمکعب بوده است.

سرمای زودهنگام و افزایش مصرف گاز در کشور

به گزارش شرکت ملی گاز ایران، محمدرضا جولایی گفت: با توجه به ورود موج تازه سرما که امسال زودتر از سال گذشته شاهد آن بوده ایم، فرایند مصرف گاز نسبت به دو هفته قبل، افزایشی بوده، هرچند تا به امروز موجب اعمال محدودیت در هیچ بخشی نشده است.

جولایی با بیان این که در حال حاضر، اندازه مصرف نیروگاه ها 240 میلیون مترمکعب بوده و این اندازه مصرف، بیشترین مصرف گاز در نیروگاه هاست، گفت: اندازه مصرف صنایع عمده هم در همین بازه زمانی، 140 میلیون مترمکعب و مصرف خانگی هم 220 میلیون مترمکعب بوده که بر این اساس، تا به امروز هیچ اقدام محدودیتی در این بخش ها نداشته ایم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران توضیح داد: این در حالی است که برای عبور بی دغدغه از زمستان امسال و اطمینان از پایداری و تاب آوری انتقال گاز، برنامه مشخصی را در سه فاز تعمیرات پالایشگاهی و خطوط لوله، مخازن ذخیره سازی و هم ذخیره سازی سوخت مایع در نیروگاه ها تدارک دیده ایم.

وی در ادامه، اضافه نمود: در بخش پالایشگاهی، تعمیرات اساسی بیشتر پالایشگاه ها به اتمام رسیده و تعمیرات اساسی تعداد اندک به جای مانده هم تا سرانجام مهرماه نهایی می گردد. بنابراین، با این عملیات، قابلیت اطمینان ما در پالایشگاه ها افزایش خواهد یافت و به این ترتیب، می توانیم فراوری را به حداکثر ممکن برسانیم و مطمئن باشیم که انتقال پاک، ایمن و بهره ور گاز انجام خواهد شد.

جولایی ادامه داد: در بخش شرکت انتقال و خطوط لوله هم، علاوه بر انجام پیگرانی های معمول، امسال پیروز شدیم تعمیرات پیگرانی کل خط لوله چهارم سراسری را که یک هزار کیلومتر و در تاریخ شرکت ملی گاز ایران بی سابقه است را هم به انجام برسانیم.

مدیر دیسپچینگ شرکت ملی گاز ایران در مورد مخازن ذخیره سازی که دومین فاز از این برنامه از پیش معین شده است، گفت: در این پیوند که شاخص بسیار مهم و استراتژیکی برای ما به ویژه در فصل زمستان محسوب می گردد، پیروز شدیم 4 میلیارد مترمکعب ذخیره سازی را در منطقه ها شمال و شمال شرق کشوردر مخازن ذخیره سازی سراجه و شوریجه با پیروزیت انجام دهیم که این امر می تواند ما را در فصل زمستان بسیار یاری دهد.

وی در سرانجام، ذخیره سازی سوخت مایع در نیروگاه ها را آخرین اقدام شرکت ملی گاز ایران برای عبوری آرام از زمستان مطرح کرد و گفت: با یاری و همکاری سایر ارگان های ذیربط، در بخش نفت گاز و نفت کوره هم ذخیره سازی خوبی انجام دادیم که اگر مجبور به اعمال محدویت برای صنایع شدیم، از بابت تأمین سوخت دوم، مسئله ای نداشته باشیم.

جولایی با بیان این که با اتمام تعمیرات اساسی پالایشگاه های گاز کشور، روزانه آماده تزریق 850 میلیون مترمکعب گاز به خطوط هستیم، تأکید کرد: همزمان با افزایش مصرف گاز و توسعه شبکه خطوط لوله و بهره برداری از تأسیسات تازه تقویت فشار، در مجموع، گازی فراوری نشده که برای انتقال و توزیع آن مسئله ای وجود داشته باشد و این فرایند همچنان برای امسال هم ادامه دارد.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 9 آبان 1400 بروزرسانی: 9 آبان 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1891

به "سرمای زودهنگام و افزایش مصرف گاز در کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سرمای زودهنگام و افزایش مصرف گاز در کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید