زنجبیل هم فشار خون را بالا می برد و هم پایین! ، برترین راه حل چیست؟

به گزارش مجله هدیه، زنجبیل برای فشار خون مفید است یا مضر؟ فشار خون که معمولا به پرفشاری خون اشاره می نماید، در اصل یک بیماری خطرناک است که گاهی اوقات می تواند تهدید کننده زندگی باشد. بیشتر افراد، برای کنترل و نرمال کردن فشار خون، دست به دامان راهکار های خانگی یا سنتی می شوند. در این میان، بحث بر سر مصرف زنجبیل به عنوان یک داروی گیاهی سنتی برای فشار خون مخالفان و موافقان خود را دارد. در این مقاله از در به آنالیز زنجبیل و فشار خون، فواید و مضرات زنجبیل بر فشار خون، اندازه مصرف مجاز زنجبیل برای فشار خون و هر آنچه باید درباره رابطه زنجبیل و فشار خون بدانید، می پردازیم.

زنجبیل هم فشار خون را بالا می برد و هم پایین! ، برترین راه حل چیست؟

زنجبیل و فشار خون بالا چه ارتباطی با هم دارند؟

همین ابتدا باید بدانید که فشار خون به نیرویی گفته می شود که خون در رگ ها جریان پیدا می نماید. اگر میزان فشار خون کم باشد، اکسیژن رسانی به وسیله خون به اندام های بدن، به خوبی انجام نمی شود. در طرف مقابل، بالا بودن فشار خون هم می تواند باعث پاره شدن رگ ها، حمله قلبی، آسیب به کلیه، از دست دادن بینایی، درد در قفسه سینه، مشکل در تمرکز و … شود.

تنها در صورت قرار گرفتن فشار خون در سطح نرمال، می توانید از آسیب های ناشی از فشار خون بالا و فشار خون پایین، پیشگیری کند. معمولا وراثت، سبک زندگی و تغذیه افراد تاثیر مستقیمی بر فشار خون دارد اما عوامل دیگری هم بر این موضوع تاثیرگذارند.

یکی از ادویه ها که به عنوان داروی سنتی هم شناخته می شود، زنجبیل است که می تواند بر افزایش و کاهش فشار خون موثر باشد. شاید جالب باشد بدانید که مصرف زنجبیل هم باعث کاهش فشار خون و هم باعث افزایش فشار خون می شود. اما چه عواملی می توانند این اثرات زنجبیل را بر فشار خون بروز دهند؟ در ادامه به ارتباط زنجبیل و فشار خون می پردازیم و و البته مضرات آن را در این رابطه آنالیز می کنیم.

راستی، در صورت تمایل می توانید را از فروشگاه های به روش های خرید و اینترنتی تهیه کنید.

تاثیر زنجبیل بر فشار خون

اینکه چرا زنجبیل را به عنوان یک داروی موثر بر فشار خون می شناسند، به ترکیباتی که در زنجبیل وجود دارد، برمی شود. زنجبیل حاوی ترکیباتی مثل گینجرول، شوگاول، زینگیبر و کتون های مختلف است.

این ترکیبات هر کدام به شکلی بر عملکرد ارگان های بدن تاثیر می گذارند. گینجرول به عنوان اصلی ترین ترکیب موجود در زنجبیل، از تشکیل توده های خونی جلوگیری می نماید و خواص ضد التهابی، ضد باکتریایی و ضد اکسیدانی دارد. این ماده مهم در زنجبیل، بیش از هر چیز، باعث عطر و طعم قوی زنجبیل می شود.

وجود ترکیبات مختلف در زنجبیل به خصوص گینجرول، به مهار رادیکال های آزاد در بدن یاری نموده و از سلول ها در برابر آسیب های اکسیدانی محافظت می نماید. بعلاوه زنجبیل با کاهش سطح چربی خون، به سلامت بدن یاری می نماید.

اما یکی از مهم ترین فواید زنجبیل برای فشار خون، تاثیر آن بر کاهش توده پلاک های خونی است. این موضوع باعث می شود، از انسداد رگ ها جلوگیری نموده و خطر خونریزی داخلی و حتی بروز سرطان را کاهش می دهد.

زنجبیل فشار خون را بالا میبرد یا پایین؟

تحقیقات مختلفی برای سنجش تاثیر زنجبیل بر فشار خون انجام گرفته است که بعضی از آنها نتایج متناقضی را نشان داده اند. بر اساس نتایج بعضی تحقیقات آزمایشگاهی، زنجبیل می تواند فشار خون بالا را کاهش دهد و بعضی دیگر از تحقیقات، بالا رفتن فشار خون در افراد با فشار خون پایین یا افرادی که داروهای خاصی را مصرف می نمایند، نشان داده است.

بر اساس یک مطالعه، مصرف زنجبیل در بیماران مبتلا به دیابت نوع 2، باعث کاهش فشار خون می شود. بعلاوه عصاره زنجبیل می تواند فشار خون سیستولیک (فشار وارد شده به دیواره سرخرگ ها در هنگام انقباض و پمپاژ خون) و فشار خون دیاستولیک (فشار وارد شده به دیواره سرخرگ ها در هنگام آزاد شدن عضلات قلب و در زمان استراحت) را کاهش دهد.

اما نتایج یک مطالعه دیگر نشان داده است که زنجبیل می تواند فشار خون در زنان پس از دوران یائسگی را افزایش دهد. به طور کلی، زنجبیل را به عنوان یک داروی سنتی برای کاهش فشار خون بالا می شناسند و اگر به میزان و تحت نظر پزشک مصرف شود، نه تنها آثار سوئی ندارد، بلکه می تواند به بهبود سلامت و کاهش فشار خون بالا هم یاری زیادی کند.

مضرات زنجبیل برای فشار خون

همان طور که زنجبیل می تواند اثرات مثبتی بر کاهش فشار خون بالا داشته باشد، اگر این داروی گیاهی را در مقادیر بالا مصرف کنید تا تحت درمان یک بیماری خاص باشید، ممکن است عوارض عکس نشان دهد و فشار خون را بالاتر از حد نرمال بالا ببرد.

مصرف زیاد زنجبیل برای کسانی که فشار خون بالا دارند و افرادی که داروهای مسدود نماینده کانال کلسیم مصرف می نمایند، باید با احتیاط همراه باشد. این افراد ممکن است به خاطر مصرف زیاد زنجبیل، دچار افت فشار خون شده و ضربان قلب آنها، نامنظم شود.

تاثیر ترکیب زنجبیل و دارچین بر فشار خون

مصرف زنجبیل و دارچین، باعث بالا رفتن فشار خون نمی شوند، بلکه این دو ادویه، می توانند به عنوان مکمل در کنار هم، به کنترل فشار خون بالا یا متعادل سازی فشار خون پایین و نرمال کردن آن، یاری نمایند.

می توانید به چای یا دمنوش خود، به میزان مساوی از پودر دارچین و پودر زنجبیل اضافه نموده و هم بزنید. سپس آن را میل کنید. یا این که به میزانی دارچین هم اضافه کنید. درباره برای سلامت بدن چیزی می دانید؟

برای خرید و انواع می توانید از فروشگاه های زنجیره ای به روش های خرید حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

زنجبیل و عسل برای فشار خون

یکی از این است که به تنهایی می تواند فشار خون را به حالت نرمال برگرداند. ترکیب زنجبیل و عسل، یک معجون گیاهی و طبیعی برای کاهش فشار خون بالا می سازد. برای درست کردن این ترکیب، 1 قاشق غذاخوری عسل طبیعی را با 1 قاشق غذاخوری روغن زنجبیل ترکیب کنید. می توانید به این ترکیب، چای یا دمنوش و یا آب جوش اضافه کنید و هم بزنید. سپس آن را میل کنید.

باکیفیت را به روش های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه های می توانید بخرید.

چطور با زنجبیل فشار خون را پایین بیاوریم؟

گنجاندن زنجبیل در رژیم غذایی، یک راه عالی برای کاهش فشار خون بالا است. این استراتژی ساده می تواند به مدیریت فشار خون بالا یاری کند. در ادامه ایده هایی برای استفاده از زنجبیل برای فشار خون بالا را به شما معرفی خواهیم کرد:

1- با چای آغاز کنید

یک فنجان چای زنجبیل می توانید یک راه عالی برای گنجاندن این ادویه در برنامه غذایی روزانه شما باشد. می توانید یک تکه کوچک از زنجبیل را در چای بریزید و دم کنید یا به جای ریشه زنجبیل تازه، از پودر زنجبیل () بهره ببرید.

2- به غذاهایتان زنجبیل اضافه کنید

زنجبیل تازه را می توانید به صورت رنده شده به مواد مرینیت (برای مزه دار کردن انواع گوشت)، به سس ها، و اضافه کنید. حتی افزودن زنجبیل تازه یا پودر آن به ماست هم یک روش کاربردی ساده استفاده از زنجبیل است.

3- زنجبیل را در اسموتی بریزید

که با پوره کردن میوه ها و سبزیجات درست می شوند، این قابلیت را دارند که بتوانید به آنها، پودر یا ریشه زنجبیل اضافه نموده و ارزش غذایی آنها را بالاتر ببرید.

4- مکمل زنجبیل بخورید

خوردن مکمل های زنجبیل ساده ترین راه برای بهره بردن از خواص و فواید زنجبیل محسوب می شود. می توانید به جای موارد بالا، مکمل زنجبیل را به صورت روزانه (بر اساس دستورالعمل توصیه شده پزشک) مصرف کنید.

بیشتر بخوانید:

سوالات متداول درباره زنجبیل و فشار خون

میزان مصرف مجاز زنجبیل برای فشار خون چقدر است؟

اگر زنجبیل را در حد نرمال به غذاهای خود اضافه می کنید یا دمنوش زنجبیل درست نموده و روزانه یک فنجان میل می کنید، نیازی به نگرانی نیست. اما مصرف زنجبیل برای کسانی که فشار خون بالا دارند، نباید بیش از 4 گرم در روز برای بزرگسالان و بیش از 1 گرم در روز برای زنان باردار باشد. مصرف بیش از این میزان، خطراتی را به همراه دارد.

چه کسانی نباید زنجبیل بخورند؟

کسانی که داروهای مسدود نماینده کلسیم می خورند، کسانی که برای درمان فشار خون، داروی خاصی مصرف می نمایند و ممکن است مصرف زنجبیل در طولانی مدت یا در حجم بالا، با داروها، اختلال پیدا کند و زنان باردار در سه ماهه اول، نباید زنجبیل زیاد مصرف نمایند.

مصرف زنجبیل برای کاهش فشار خون چقدر باید ادامه پیدا کند؟

معمولا مصرف داروهای گیاهی و سنتی، در کوتاه مدت تاثیر خود را نشان نمی دهند. اگر می خواهید اثر زنجبیل و فشار خون را حس کنید، باید به مدت 8 هفته (2 ماه) زنجبیل را در برنامه غذایی خود جای دهید. در این صورت حتما با پزشک خود مشاوره کنید.

منبع: bpincontrol

منبع: افق کوروش
انتشار: 28 مهر 1403 بروزرسانی: 28 مهر 1403 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 2389

به "زنجبیل هم فشار خون را بالا می برد و هم پایین! ، برترین راه حل چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "زنجبیل هم فشار خون را بالا می برد و هم پایین! ، برترین راه حل چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید