رسوایی نوبل ادبیات به سینما می رسد

به گزارش مجله هدیه، ماجرای رسوایی اخلاقی در آموزشگاه سوئد که در نهایت منجر به لغو بی سابقه اعطای نوبل ادبیات در سال 2018 شد، به فیلم سینمایی تبدیل می گردد.

رسوایی نوبل ادبیات به سینما می رسد

به گزارش خبرنگاران به نقل از هالیوود ریپورتر، کتاب غیرداستانی کلوب نوشته ماتیلدا گوستاوسن روزنامه نگار سوئدی مبنای اقتباس برای ساخت این فیلم سینمایی خواهد بود و کمپانی نوریسک فیلم اسکاندیناوی نیز تهیه کننده این پروژه سینمایی خواهد بود.

گوستاوسن که خبرنگار روزنامه داگنز نی هتر سوئد است با انتشار مقاله ای افشاگرانه از 18 زن نام برد که ماجراهایی از تجاوز، تهدید و آزار و اذیت در کلوب فورم را روایت کردند. کلوب فورم توسط چهره های سرشناس فرهنگی سوئد از جمله اعضای آموزشگاه سوئد (فرهنگستان ادبیات سوئد) اداره می گردد که مسئولیت اعطای جایزه نوبل ادبیات را برعهده دارند.

در متن رسوایی آموزشگاه نوبل ادبیات نام ژان-کلود آرنو قرار داشت، عکاس و از چهره های برجسته فرهنگی در کشور سوئد که کاترینا فروستنسن نویسنده و عضو آموزشگاه سوئد همسر اوست. ژان-کلود آرنو در سال 2018 به تجاوز محکوم شد و هم اکنون در حال سپری کردن دو سال و شش ماه دوران محکومیتش در زندان است.

مقاله نوشته گوستاوسن موجی از استعفاها را در آموزشگاه سوئد رقم زد که در نهایت موجب لغو اعطای جایزه نوبل ادبیات در سال 2018 شد و به جای آن در سال 2019 دو جایزه نوبل در شاخه ادبیات (به اولگا توکارچوک و پیتر هاندکه) اعطا شد.

گوستاوسن در کتابش که کلوب نام دارد نگاهی عمیق تر به ماجرای کلوب فورم و ساختارهای فساد و قدرت در دنیای هنری اروپا داشته است.

مارن لوئیس کوهن که پیش تر فیلمنامه ملکه قلب ها ساخته می ال-توهی (نماینده سینمای دانمارک در اسکار 2020) را نوشته و حالا مشغول نگارش فیلمنامه اقتباسی از کتاب نوشته کلوب است در این باره می گوید: کتاب کلوب روایتگر داستان قدرت و فساد و هر آن چیزی است که با محرومیت افراد از حرف زدن چه به عنوان فرد و چه به عنوان هنرمند روی می دهد و به نقطه عطفی در تاریخ فرهنگی کشور سوئد پرداخته است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 1 شهریور 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1130

به "رسوایی نوبل ادبیات به سینما می رسد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رسوایی نوبل ادبیات به سینما می رسد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید