راه اندازی مراکز کلان داده حوزه حمل ونقل شرایط این صنعت را در کشور بهبود می بخشد

به گزارش مجله هدیه، یکی از اولویت های معاونت علمی و فناوری در امسال، راه اندازی مراکز کلان داده حمل ونقل برای بهبود شرایط این صنعت در کشور است.

راه اندازی مراکز کلان داده حوزه حمل ونقل شرایط این صنعت را در کشور بهبود می بخشد

به گزارش گروه علم و پیشرفت خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و دانشگاه تربیت مدرس در یک همکاری مشترک بر آن شدند تا مراکز کلان داده های حوزه حمل ونقل را با هدف تحلیل داده ها و یاری به بهبود شرایط حمل ونقلی کشور ایجاد نمایند. برای اجرایی شدن آن نیز مطالعات طراحی ساختار و الزامات این کار اجرا شده است.

در حال حاضر دستگاه های متولی امر حمل و نقل در کشور داده های زیادی در اختیار دارند که به صورت پراکنده و به شکلی غیرمتمرکز در اختیار خودشان است که اگر مراکز کلان داده در این زمینه ایجاد گردد، همه این اطلاعات در قالب یک پلت فرم و در یک سامانه جمع آوری می گردد و در اختیار متقاضیان و دستگاه ها قرار می گیرد.

داده هایی که به وسیله سیستم های هوشمند حمل ونقل گردآوری می شوند بسیار ارزشمند هستند و می توانند گره گشای بسیاری از معضلات و افزایش بهره وری سیستم حمل و نقلی کشور شوند که در این زمینه دو بحث وجود دارد؛ یکی میزان یکپارچگی داده ها و دیگری میزان استفاده از آنها.

در حال حاضر هر یک از نهادهای متولی حمل و نقل قسمتی از داده ها را در اختیار دارند و معمولا به سایر داده ها دسترسی ندارند. بنابراین بسیاری از تحلیل ها، برنامه ریزی ها و تصمیمات مبتنی بر این داده ها به دلیل عدم یکپارچگی، ابتر یا ناقص خواهد بود. در حال حاضر در کشور یک مرکز داده ملی در این زمینه وجود ندارد و احتیاج است که در سیستمی یکپارچه، مرکز ملی داده های حمل و نقل هوشمند تعریف گردد که این کار به هم افزایی اقدامات هم یاری می نماید.

بر همین اساس نیز ستاد توسعه فناوری های فضایی و حمل و نقل پیشرفته معاونت علمی و فناوری در کوشش است تا با همکاری دانشگاه تربیت مدرس و شرکت های دانش بنیان، این مراکز را در کشور ایجاد کند تا فصلی نو در صنعت حمل و نقل کشور باز گردد.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 15 اردیبهشت 1400 بروزرسانی: 15 اردیبهشت 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1640

به "راه اندازی مراکز کلان داده حوزه حمل ونقل شرایط این صنعت را در کشور بهبود می بخشد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "راه اندازی مراکز کلان داده حوزه حمل ونقل شرایط این صنعت را در کشور بهبود می بخشد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید