در دیدار سفیر ایران در دهلی نو با مدیرکل سیاسی وزارت خارجه هند چه گذشت

به گزارش مجله هدیه، مدیرکل سیاسی وزارت خارجه هند در دیدار سفیر ایران ناخرسندی خود را نسبت به مواضع اتخاذ شده از سوی مقامات ایرانی در خصوص حوادث اخیر دهلی نو به وی اعلام کردند.

در دیدار سفیر ایران در دهلی نو با مدیرکل سیاسی وزارت خارجه هند چه گذشت

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرنگاران، علی چگنی سفیر جمهوری اسلامی ایران در دهلی نو امروز (سه شنبه) با حضور در محل وزارت خارجه هند با دیپاک میتال مدیرکل سیاسی این وزارتخانه دیدار کرد.

سفیر ایران در این دیدار ضمن تشریح آخرین شرایط چگونگی مقابله دولت و همه ارگان های جمهوری اسلامی ایران برای مقابله با ویروس کرونا، گزارشی از اقدامات صورت گرفته برای کنترل، غربالگری و درمان مسافران ورودی و خروجی و نیز راه های کمک به بازگشت اتباع ایرانی و هندی که با قطع پروازها دچار مشکل شده اند، ارائه کرد.

طرف هندی ضمن اعلام مراتب همکاری برای کمک به بازگشت سریع و مطمئن اتباع دو طرف با لحاظ موارد بهداشتی، نسبت به مواضع اتخاذ شده از سوی مقامات جمهوری اسلامی ایران در خصوص حوادث اخیر دهلی، مراتب ناخشنودی مقامات متبوع خود را اعلام و خواهان اعلام سریع این موضع به دولت ایران شد.

سفیر ایران با یادآوری روابط محبت آمیز بین دو کشور، ضمن اشاره به سوابق خوب کشور هندوستان در دیدگاه مردم و دولت جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشوری که به همزیستی مسالمت آمیز و توام با صلح و تسامح به رغم تنوع قومی، دینی و مذهبی مشهور است، ابراز امیدواری کرد که با درایت دولت و مسئولان هند آرامش و دوستی بین همه شهروندان هندی در سایه قانون و تامین حقوق همگان برقرار شود.

چگنی اطمینان داد که نظرات طرف هندی را به تهران منتقل خواهد کرد.

لازم به ذکر است پیش از این رسانه های هندی از احضار سفیر ایران در دهلی نو به وزارت خارجه هند در پی توئیت شب گذشته محمدجواد ظریف وزیر خارجه ایران درباره خشونت های سازمان یافته علیه مسلمانان هند خبر داده بودند.

محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران دوشنبه شب (12 اسفند) در توئیتی در واکنش به اقدامات خشونت آمیز علیه مسلمانان در هند نوشت: ایران موج خشونت سازمان یافته علیه مسلمانان هند را محکوم می کند.ایران برای قرن ها دوست هند بوده است. از مقامات هندی می خواهیم که رفاه همه هندی ها را تضمین کنند و اجازه ندهند این آدمکشی بی معنا ادامه یابد.راستا پیش رو باید براساس گفتگوی مسالمت آمیز و حاکمیت قانون باشد.

لازم به ذکر است به دنبال اعتراضات گسترده اخیر در هند در اعتراض به قانون جنجالی شهروندی که علیه مسلمانان به شمار می رود، خشونت هندوها علیه مسلمانان در این کشور به شدت افزایش یافته است. در دسامبر سال 2019، مجلس اعیان مجلس هند، لایحه اعطای شهروندی به مهاجران غیرمسلمان از کشورهای همسایه را به تصویب درآورد که منتقدان معتقدند که این لایحه بخشی از دستور کار دولت نارندرا مودی نخست وزیر این کشور برای به حاشیه راندن مسلمانان ین کشور و اهانت به اصول برابری در قانون اساسی هند است. طبق این قانون اقلیت های دینی کشورهای منطقه از جمله هندوها، سیکها و مسیحیان می توانند تابعیت هندی دریافت کنند اما مسلمانان از دریافت آن محروم هستند.

در همین زمینه روزنامه انگلیسی گاردین گزارش داد که در خشونت های اخیر در شمال شرق دهلی نو تعدادی از مساجد به آتش کشیده و مسلمانان زنده زنده در خانه هایشان سوزانده شده اند و یا آنها را به خیابان ها کشانده و مورد ضرب و شتم شدید قرار داده اند. فروشگاه ها و اماکن متعلق به مسلمانان به آتش کشیده شده و در خیابان هایی که مسلمانان و هندوها پیش از این مسالمت آمیز در کنار هم زندگی می کردند اجساد کف خیابان دیده شده و مغازه ها و منازل زیادی تخریب شده است.

لازم به ذکر است که شبکه ان دی تی وی هند گزارش داده است در درگیری ها در دهلی نو از 23 تا 26 فوریه تعداد 47 نفرکشته شده اند که اغلب آنها مسلمان هستند.

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 31 فروردین 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 905

به "در دیدار سفیر ایران در دهلی نو با مدیرکل سیاسی وزارت خارجه هند چه گذشت" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "در دیدار سفیر ایران در دهلی نو با مدیرکل سیاسی وزارت خارجه هند چه گذشت"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید