خوش چشم: استراتژی مقاومت فعال حلقه گم شده سیاست خارجی در سال 98 ، اروپا دوربین دید در شب هم به ایران نمی دهد

به گزارش مجله هدیه، یک کارشناس مسائل بین الملل گفت: در حوزه های مختلفی که ایران در آن مولفه های قدرت را به دست آورده است می تواند به طرف غربی هزینه وارد کند و به این ترتیب نتایج بهتری در موضوعاتی نظیر اینستکس کسب کند.

خوش چشم: استراتژی مقاومت فعال حلقه گم شده سیاست خارجی در سال 98 ، اروپا دوربین دید در شب هم به ایران نمی دهد

با ما سفر کنید و با تور دور اروپا از قاره سبز دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

سیدمصطفی خوش چشم، کارشناس مسائل بین الملل در تبادل نظر با خبرنگار سیاسی خبرنگاران، در مورد اقداماتی که بهتر بود در طول سال 98 در حوزه سیاست خارجی انجام می شد و جای خالی آن به چشم می خورد، گفت: به نظر می رسد اتخاذ سیاست استراتژی مقاومت فعال در سطح حداکثری انجام نشده و بهتر بود ظرف یک سال گذشته این استراتژی در سطح حداکثری به معنی تنوع اقدام در حوزه های ممکن و شدت اقدامات، بالاتر از شرایط موجود می بود.

وی با بیان اینکه در این صورت در مقابل سیاست فشار حداکثری آمریکا سیاست تقابل و مقاومت حداکثری ایران به رخ کشیده می شد، گفت: از این منظر حوزه های مختلفی که ایران در آن حوزه ها مولفه های قدرت را به دست آورده است می تواند به طرف غربی هزینه وارد کند و بهتر بود که فعال تر مورد اقدام قرار گیرد.

خوش چشم مصداق این حوزه ها را پناهندگان و افرادی دانست که از شرق آسیا و مرز های شرقی ایران به سمت اروپا به راه افتاده اند و اظهار داشت: جمهوری اسلامی سالانه میلیارد ها دلار در مورد این افراد و برای جلوگیری از تردد آن ها به سمت مرز های اروپا هزینه می نماید بدون اینکه کمکی از طرف سازمان ملل دریافت کند این در حالی است که ترکیه سالانه 6 میلیارد دلار از اتحادیه اروپا برای همین منظور یعنی جلوگیری از مهاجرت پناهندگان به سمت مرز های اروپایی دریافت می نماید.

این کارشناس مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه جمهوری اسلامی این ابزار را به سادگی نادیده گرفته است، یادآور شد: البته این به معنی اخراج پناهندگانی که ایران را به عنوان مقصد انتخاب کردند نیست بلکه مربوط به جمعیت های آواره یا پناهندگانی است که می خواهند از ایران به عنوان یک گذرگاه استفاده نموده و به اروپا برسند و اگر ایران این راه را باز می گذاشت تبعات بسیار زیادی برای اتحادیه اروپا به همراه داشت.

وی با بیان اینکه این اقدام ایران می توانست روی تصمیم گیری اروپا در راه اندازی اینستکس و دادن امتیازات بیشتر به جمهوری اسلامی راهگشا باشد، اضافه کرد: همین مسئله در حوزه ترانزیت مواد مخدر به اروپا نیز مصداق دارد که اروپایی ها حتی دوربین دید در شب نیز به جمهوری اسلامی نمی دهند و این اقدام آن ها نه تنها از جهت تحریم است بلکه حتی اگر کسی بخواهد این دوربین ها را خریداری نموده و در بیابان های جمهوری اسلامی استفاده کند دستگیر و مورد پیگرد قرار خواهد گرفت و مصداق آن بار ها رخ داده است.

خوش چشم ادامه داد: این در حالی است که جمهوری اسلامی سالانه چندین هزار شهید و میلیارد ها دلار برای مبارزه با کاروان های ترانزیت مواد مخدربه سمت اروپا هزینه می نماید.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه در زمان تحریم اولویت های هر کشوری تغییر می نماید، یادآور شد: اولویت های مالی ما وقتی عوض گردد لاجرم می توان این مسئله را به اولویت های ثانویه تبدیل کرد و این موضوع می تواند فشار مضاعفی به اتحادیه اروپا وارد کند البته هر دو این مسائل از سوی معاون سیاسی وزیر خارجه کشورمان مطرح شد، اما دلیل بازخورد منفی آن، این بود که این مسئله اولا در رسانه های فارسی زبان مطرح شد و دوما به شکلی عنوان شد که همه تصور کردند منظور عراقچی اخراج برادران فاطمیون از ایران است در حالی که این طور نبود.

وی ادامه داد: تفاوت بین پناهندگانی که ایران را مقصد خود انتخاب می نمایند مثل جمعیت هایی از افغانستان و آوارگانی که می خواهند تنها از ایران عبور نمایند و به اتحادیه اروپا برسند کاملا معین است.

خوش چشم توضیح داد: ضمن اینکه جمهوری اسلامی در حوزه هایی مانند موشک نیز می تواند ادعای افزایش برد موشک های خود را مطرح کند و از این ابزار برای چانه زنی استفاده کند بالا بردن برد موشک ها یا حتی فقط اعلام این تصمیم از طرف جمهوری اسلامی می تواند فشار مضاعفی را بر طرف خارجی اعمال کند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه بخش نظامی و غیرنظامی ما می تواند سیاست مقاومت جمهوری اسلامی را حداکثر کند، اضافه کرد: فشار حداکثری و هزینه حداکثری روی غرب نتیجه همین تصمیمات خواهد بود که متاسفانه چندان جدی گرفته نشده است و تا زمانی که این اقدامات انجام نگردد نمی تواند توقع نتیجه حداکثری از اروپا داشت.

وی اظهار داشت: با میزان فشار کنونی که مقاومت فعال ما فقط مختص به دو مسئله تقابل نظامی با پهپاد آمریکایی و کشتی انگلیسی بود و دیگری کاهش تعهدات برجامی به صورت گام به گام مقاومت فعال حداکثری رقم نخواهد خورد.

خوش چشم در سرانجام گفت: جمهوری اسلامی در صورتی که انتظار نتیجه حداکثری از اقدامات غرب را دارد باید مقاومت فعال خود را نیز در درجه حداکثری انجام دهد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 27 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 967

به "خوش چشم: استراتژی مقاومت فعال حلقه گم شده سیاست خارجی در سال 98 ، اروپا دوربین دید در شب هم به ایران نمی دهد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خوش چشم: استراتژی مقاومت فعال حلقه گم شده سیاست خارجی در سال 98 ، اروپا دوربین دید در شب هم به ایران نمی دهد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید