خبرنگاران کمبود اکسیژن علت قرمز شدن آرتمیاهای دریاچه ارومیه است

به گزارش مجله هدیه، ارومیه- خبرنگاران- رییس مرکز تحقیقات آرتمیا کشور درباره انتشار تصاویری از تلف شدن آرتمیاها و قرمز شدن آنها گفت: کمبود اکسیژن علت قرمز شدن آرتمیاها و به تبع آن بخشی از آب دریاچه ارومیه در سواحل آن است.

خبرنگاران کمبود اکسیژن علت قرمز شدن آرتمیاهای دریاچه ارومیه است

علی نکویی فر روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: وقتی شوری آب افزایش می یابد میزان اکسیژن آن کاهش می یابد و آرتمیاها مجبور می شوند تا خون خود را برای جذب اکسیژن بیشتر غلیظ تر کنندکه این موضوع موجب قرمز شدن آب دریاچه می شود.

وی با اشاره به انباشت آرتمیاهای تلف شده در سواحل دریاچه ارومیه نیز اضافه کرد: شرایط شوری آب در دریاچه ارومیه بین 180 تا 200 گرم در لیتر در شمال دریاچه طبیعی است و جلبک و آرتمیا نیز در دریاچه وجود دارد.

مرگ آرتمیا غیر عادی نیست و عمر طبیعی آنها بین 30 روز است

وی ادامه داد: مرگ آرتمیا نیز غیر عادی نیست چرا که عمر طبیعی آرتمیا بین 30 روز است و این چرخه نیز مرتب تکرار می شود و با وزش باد آرتمیاهای تلف شده به کنار ساحل منتقل می شوند.

نکویی فر اضافه کرد: با افزایش دما و افزایش شوری آب احتمال مرگ و تلف شدن این جانداران نیز دور از انتظار نیست و به علت شناور بودن به سواحل هدایت و در آن مکان انباشت می شود.

به گزارش خبرنگاران آرتمیا، گونه جانوری قرمز کوچکی است که در سال های پرآبی دریاچه ارومیه در همه جای آن به وفور یافت می شد اما پس از روبرو شدن با خشکی کم کم ناپدید شد؛ اکنون در اثر افزایش حجم و تراز آب، این سخت پوست سخت جان دوباره به قلمروی خود بازگشته است.

سالانه 20 تن آرتمیا از مرکز تحقیقات آرتمیای کشور در آذربایجان غربی و 180 تن نیز در تنها مرکز بخش خصوصی واقع در کرمان برداشت می شود؛ در حالی که در اوایل دهه 1380 از محل مجوزهای صادره برای بهره برداری از پنج درصد دریاچه ارومیه، سالانه پنج هزار تن آرتمیای زنده و یک هزار تن سیست مرطوب آرتمیا برداشت می شد.

طبق گزارش ها، قیمت هر کیلوگرم آرتمیا در بازارهای جهانی با توجه به کیفیت آن حدود 120 تا 200 دلار است.

مرکز تحقیقات آرتمیای کشور یکی از مراکز 11 گانه مؤسسه های تحقیقات علوم شیلات کشور است که در بدنه وزارت جهاد کشاورزی و در راستای تولید، تحقیقات کاربردی خود را انجام می دهد و وظیفه اصلی آن بررسی و تحقیق در زمینه آرتمیای دریاچه ارومیه و مناطق 18 گانه آرتمیا در کشور است.

طبق اعلام شرکت آب منطقه ای آذربایجان غربی در بهار امسال حجم آب دریاچه ارومیه بیش از 2 میلیارد و 500 میلیون مترمکعب افزایش داشت که در نوع خود یک رکورد محسوب می شود.

7125/ ‬ 3020

منبع: ایرنا
انتشار: 17 مرداد 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 226

به "خبرنگاران کمبود اکسیژن علت قرمز شدن آرتمیاهای دریاچه ارومیه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کمبود اکسیژن علت قرمز شدن آرتمیاهای دریاچه ارومیه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید