خبرنگاران کرونا در آسیای میانه؛ واکنش ها و اقدامات

به گزارش مجله هدیه، تهران - خبرنگاران - درخواست از مردم ازبکستان برای ماندن در خانه و قطع زنجیره شیوع کرونا، برداشت 4.1 میلیارد دلار از صندوق ملی قزاقستان برای کاهش تاثیرات کرونا و تشدید مقررات قرنطینه در شهر نورسلطان و همچنین دستگیری دهها نفر در پایتخت قرقیزستان برای نقض مقررات منع آمدو شد از جمله تحولات کرونایی جدید در آسیای میانه است.

خبرنگاران کرونا در آسیای میانه؛ واکنش ها و اقدامات

** درخواست از مردم ازبکستان برای قطع زنجیره کرونا/ قرنطینه 650 شهروند ازبکستان در بیمارستان جدید نزدیک تاشکند

رئیس مرکز ملی اپیدمولوژی (همه گیر شناسی) ازبکستان امروز دوشنبه در بیانیه ای رسمی از مردم این کشور خواست با ماندن در خانه و قطع زنجیره کرونا به مهار این بیماری یاری نمایند.

نورمات اوتابکوف (Nurmat Otabekov) در بیانیه ای رسمی خطاب به مردم ازبکستان تاکید نمود: افزایش شمار مبتلایان به کرونا لزوم هوشیاری همه ما مردم را نشان می دهد. ما با ماندن در خانه و وارد نشدن در ارتباطات غیرضروری می توانیم زنجیره انتقال این بیماری را قطع کنیم. اگر در خانه بمانیم و از قوانین قرنطینه پیروی کنیم می توانیم در نبرد با شیوع این بیماری پیروز شویم.

به گزارش ازبکستان دیلی به نقل از وزارت بهداشت ازبکستان، شمار افراد مبتلا به کرونا در این کشور آسیای میانه تا روز یکشنبه با اضافه شدن 11 مورد جدید به 145 نفر رسیده و در همین حال یک بیمارستان جدید در نزدیکی شهر تاشکند مورد بهره برداری قرار گرفته و 650 نفر در این بیمارستان قرنطینه شده اند.

شش نفر از مبتلایان جدید هفته گذشته با یک پرواز چارتر از مسکو و هفت نفر نیز با پروازی از استانبول ترکیه وارد تاشکند شده و سه نفر نیز بر اثر تماس با مبتلایان به کرونا آلوده شده اند. یک پزشک 39 ساله در ازبکستان نیز روز شنبه بر اثر این بیماری که آن را پنهان نگاه داشته و درصدد درمان آن بود درگذشت. پیش از این نیز یک زن 72 ساله روز پنجشنبه گذشته در شهر نمنگان ازبکستان بر اثر کرونا جان خود را از دست داده بود.

وزارت کشور ازبکستان روز آدینه اعلام نمود که تمام پروازهای مسافری بین 12 استان این کشور را به حال تعلیق در آورده است. دولت همچنین خروج مردم از خانه های خود بجز برای کارهای ضروری یا خرید دارو و همچنین تجمع بیش از سه نفر را ممنوع و اعلام نمود که افراد باید دو متر از هم فاصله داشته باشند.

** قزاقستان4.1 میلیارد دلار از صندوق ملی برای کاهش تاثیرات کرونا برداشت می نماید

قزاقستان اعلام نمود؛ این کشور برای یاری به تامین بسته مشوق 10 میلیارد دلاری برای کاهش تاثیرات شیوع ویروس کرونا، مبلغ اضافی 1.825تریلیون تنگه (tenge) معادل 4.1 میلیارد دلار از صندوق ملی شرایط اضطراری برداشت می نماید.

به گزارش رویترز، این مطلب را دوران آبایف (Dauren Abayev) وزیر اطلاع رسانی قزاقستان روز یکشنبه اعلام و اعلام کرد این افزایش 67 درصدی برداشت از صندوق ملی به تامین بسته مالی مشوق 10 میلیارد دلاری برای کاهش تاثیر شیوع ویروس کرونا بر فعالیتهای مالی و همچنین کاهش قیمت نفت، یاری خواهد نمود.

به گزارش پایگاه خبری کازاینفورم، مقامات شهر نورسلطان پایتخت قزاقستان در همین حال از امروز دوشنبه مقررات قرنطینه و حالت اضطراری در این شهر را تشدید نموده اند. بر اساس تصمیمات جدید، سختگیری بیشتری بر رفت و آمد مردم در خیابانها وضع شده و تردد بجز برای خرید اقلام ضروری و دارو ممنوع شده است. خدمات رسانی اتوبوسها در این شهر نیز تا روز ششم آوریل به حالت تعلیق در آمده است.

در پی مرگ یک زن 64 ساله در قزاقستان بر اثر کرونا، رئیس جمهوری این کشور بر لزوم در خانه ماندن و شکست کرونا تاکید نمود. قاسم جومارت توکایف رئیس جمهوری قزاقستان با ارسال پیغام تسلیتی در توییتر تاکید نمود: مرگ این زن یادآوری لزوم در خانه ماندن و حفظ فاصله اجتماعی برای توقف شیوع این بیماری است. وی اضافه کرد: ما درسهای عملی می آموزیم و با هم این بیماری را شکست خواهیم داد. رئیس جمهوری قزاقستان روز یکشنبه 25 اسفند در این کشور حالت اضطراری اعلام و در دو شهر عظیم نورسلطان و آلماتی تدابیر قرنطیه اجرا کرد. قزاقستان بیشترین شمار مبتلایان به کرونا را در آسیای میانه دارد. به گزارش کازاینفورم، تا روز یکشنبه 10 فروردین ماه ابتلای 267 نفر به کرونا در قزاقستان تایید شده که بیشتر آنان در شهرهای نورسلطان و آلماتی بوده اند. این کشور یک بسته مالی 10 میلیارد دلاری برای مقابله با تاثیرات کرونا بر اقتصاد اعلام نموده اما کاهش بهای جهانی نفت کار تثبیت مالی را برای این کشور سخت ساخته است.

** افزایش شمار مبتلایان به کرونا در قرقیزستان به 84 نفر / دستگیری 122 نفر

وزارت بهداشت قرقیزستان روز یکشنبه اعلام نمود: شمار مبتلایان به کووید-19 در این کشور به 84 نفر افزایش یافته و سه تن از این افراد در بخش مراقبت های ویژه بستری شده اند.

به گزارش شینهوا، قاسم بیک مامبتوف معاون وزارت بهداشت قرقیزستان اعلام نمود که 26 مورد جدید ابتلا به کرونا در این کشور ثبت شده است. بر اساس آمار این وزارتخانه، 73 مورد کووید-19 در جنوب کشور و 11 مورد در شمال کشور ثبت شده که هفت مورد از آن ها در شهر بیشکک پایتخت هستند.

در حال حاضر 4 هزار و 886 نفر در قرقیزستان تحت نظر هستند و سه هزار و 338 نفر در قرنطینه خانگی به سر می برند.

در همین حال، رئیس پلیس پایتخت قرقیزستان امروز دوشنبه در یک نشست خبری اعلام نمود : پلیس 122 نفر را برای نقض قانون منع آمد و شد دستگیر نموده است. قرقیزستان در آسیای میانه هفته گذشته در پی دوبرابر شدن شمار مبتلایان به کرونا ضمن اعلام شرایط اضطراری در سه شهر اصلی این کشور از جمله بیشکک پایتخت، این شهرها را قرنطینه کرد و مقررات منع آمدوشد اجرا کرد. دولت قرقیزستان اعلام نمود که علاوه بر شهرهای بیشکک، اوش و جلال آباد همچنین تدابیر محلی حالت اضطراری در سه منطقه استانی این کشور اعلام شده است. از مردم این شهرها و مناطق خواسته شده که فقط برای مقاصد ضروری از خانه های خود خارج شوند.

کشورهای تاجیکستان و ترکمنستان در آسیای میانه تا به امروز موردی از ابتلای افراد به کرونا را گزارش ننموده اند.

منبع: ایرنا
انتشار: 29 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 971

به "خبرنگاران کرونا در آسیای میانه؛ واکنش ها و اقدامات" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران کرونا در آسیای میانه؛ واکنش ها و اقدامات"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید