فراوری محصولات رقابت پذیر با محصولات خارجی

به گزارش مجله هدیه، به گزارش خبرنگاران به نقل از معاونت علمی و فناوری، هیئت دولت در جلسه 3 اردبیهشت 99 به ریاست دکتر حسن روحانی، رئیس جمهور اسلامی ایران، مجوز استقرار و فعالیت واحدهای متقاضی تا رده سه زیست محیطی در پارک فناوری پردیس و پارک فناوری سلامت پردیس را صادر کرد. افزایش قدرت شرکت های فناور برای رقابت با کالای خارجی و کاهش هزینه های فراوری و بهای تمام شده کالاها، می تواند از نتایج این مصوبه باشد.

فراوری محصولات رقابت پذیر با محصولات خارجی

در راستای اعمال حمایت های دولتی از فراوریات داخلی و ایجاد فضای رقابت پذیر با کالای مشابه وارداتی، استقرار شرکت های تا رده سه زیست محیطی، (طبق تصویب نامه ضوابط استقرار واحدهای صنایع پیشرفته و فعالیت های دانش بنیان توسط هیئت وزیران در 24 آذر1394)، در پارک فناوری پردیس و پارک فناوری سلامت پردیس مجاز و صدور جواز تاسیس و پروانه بهره برداری برای انها مانعی نخواهد داشت.

سید علی هزاوه معاون امور فناوری پارک فناوری پردیس گفت: واحدهای فناور عضو پارک فناوری پردیس و پارک فناوری سلامت پردیس در رده یک تا سه زیست محیطی فعالیت دارند، ولی به جهت استقرار در شعاع 120 کیلومتری کلان شهر تهران و مجاورت با شهر پردیس، امکان دریافت پروانه بهره برداری را نداشتند.

وی ادامه داد: پروانه بهره برداری به نوعی شناسنامه یک واحد فراوریی است که در این شناسنامه به حوزه فعالیت، محصولات و ظرفیت فراوریکننده تصریح می گردد. برخورداری از این مجوز، راستا هموار فعالیت و پیشرفت یک شرکت فراوریی و به خصوص دانش محور را فراهم می نماید.

وی اضافه نمود:شرکت هایی که پروانه بهره برداری می گیرند از مزایایی از قبیل تسهیلات و تسریع در امر واردات دستگاه ها و تجهیزات مورد احتیاج راه اندازی خط فراوری برخوردار شده و امکان استفاده از راستا سبز گمرکی برای واردات مواد اولیه مورد احتیاج خود را خواهند داشت.

معاون امور فناوری پارک فناوری پردیس اظهار داشت: از شهریور سال 98 امکان دریافت پروانه بهره برداری برای شرکت های رده یک زیست محیطی مستقر در پارک فناوری و پارک فناوری سلامت پردیس فراهم شد. اما در خصوص سایر شرکت های فعال تا رده سه زیست محیطی که به نوعی جزء صنایع پاک و فاقد آلایندگی محسوب می شوند، یا اساسا این امکان فراهم نبود و یا تحت شرایطی با قید فراوری محدود و سفارشی این همکاری صورت می پذیرفت. البته این شرایط باعث محدودیت فعالیت فراوریی آنها می شد.

هزاوه در خصوص فرآیند تصویب دریافت پروانه بهره برداری شرکت های تا رده سه زیست محیطی مستقر در پارک فناوری پردیس، اظهار کرد: با پیگیری های پارک فناوری پردیس و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و همراهی سازمان حفاظت محیط زیست، پس از تشریح اهمیت و ضرورت بهره مندی شرکت های پارک از پروانه بهره برداری برای فراوری رقابت پذیر با کالای وارداتی که تاثیر مستقیم بر توسعه بازار فراوریات دانش بنیان و اشتغال را به دنبال خواهد داشت، درخواست اعطای پروانه بهره برداری تا رده سه زیست محیطی به شرکت های عضو پارک فناوری پردیس و پارک فناوری سلامت پردیس، به هیئت دولت تقدیم شد و در تاریخ 3 اردیبهشت 99 به تصویب رسید.

معاون امور فناوری پارک فناوری پردیس در خصوص حمایت های مشمول شرکت های دارای این پروانه اظهار داشت: به سبب رسمیت فراوریکنندگان و به تناسب ظرفیت ایشان و احتیاج کشور، نتایجی از جمله افزایش تعرفه، جلوگیری از خروج ارز و یا تخصیص ارز دولتی و یا حتی جلوگیری از ثبت سفارش واردات کالای مشابه خارجی حاصل می گردد.

وی اضافه نمود: عدم امکان کسب پروانه بهره برداری برای اعضای فناور مستقر در این پارک فناوری در نهایت سبب می شد ارزش اضافه نموده فراوری کالای دانش بنیان، صرف پوشش اختلاف قیمت واردات کالای مشابه خارجی با ارز دولتی گردد که این مسئله رقابت آزاد در بازار را ناعادلانه و بسیار سخت می کرد.

هزاوه در خصوص تاثیر ایجاد بازار رقابتی بین کالاهای فراوری داخل و وارداتی گفت: در ادامه همین فرایند، شرکت های فناور می توانند برای رقابت با کالای خارجی کیفیت محصولات خود را افزایش داده، هزینه های فراوری و بهای تمام شده را کاهش دهند و خلق ارزش توسط آنها رشد خواهد نمود و انشاءالله کشور در راستا تحقق شعار سال 1399 که جهش فراوری است قرار خواهد گرفت و حوزه فراوری دانش بنیان کشور راستا رونق را خواهد پیمود.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 19 تیر 1399 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1076

به "فراوری محصولات رقابت پذیر با محصولات خارجی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "فراوری محصولات رقابت پذیر با محصولات خارجی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید