تصویب افزایش فراوری نفت در نشست اوپک پلاس

به گزارش مجله هدیه، منابع مطلع به رویترز اعلام کردند وزیران نفت گروه اوپک پلاس در نشست رسمی روز پنج شنبه با افزایش فراوری به میزان 500 هزار بشکه در روز از ژانویه موافقت کردند.

تصویب افزایش فراوری نفت در نشست اوپک پلاس

به گزارش ایسنا، این گروه به منظور حل اختلاف نظراتی که میان فراوریکنندگان عظیم در مذاکرات چند روز گذشته در جریان بود، با تسهیل تدریجی محدودیت عرضه موافقت کرد.

پیش از این منابع مطلع در اوپک پلاس خبر داده بودند که مذاکرات روی پیشنهاد افزایش 500 هزار بشکه در روز نفت به بازار در ژانویه متمرکز شده و احتمالا در ماههای بعد افزایش فراوری به میزان مشابه انجام خواهد گرفت.

این گروه در آوریل موافقت نموده بود فراوریش را در ژانویه 2021 به میزان دو میلیون بشکه در روز معادل دو درصد از مصرف جهانی افزایش دهد. اما در پی موج دوم شیوع ویروس کرونا و ضعیف شدن فرایند احیای تقاضا برای نفت، اوپک پلاس به آنالیز ادامه محدودیت عرضه 7.7 میلیون بشکه در روز در ماههای نخست سال آینده پرداخته بود. در ابتدا مذاکرات به تاخیر سه ماهه افزایش فراوری متمرکز بود اما این گزینه روز دوشنبه در پی اختلاف شدید میان عربستان سعودی و امارات متحده عربی به مانع برخورد کرد. از آن موقع نمایندگان به دنبال یافتن راهکاری برای پیشبرد مذاکرات بودند.

قرار بود مذاکرات رسمی وزیران گروه اوپک پلاس روز سه شنبه برگزار گردد اما به دلیل عدم توافق میان فراوریکنندگان به روز پنج شنبه موکول شد و نشست روز پنج شنبه هم تقریبا با دو ساعت تاخیر برگزار گردید. به گفته نمایندگان، شاهزاده عبدالعزیز بن سلمان، وزیر انرژی عربستان سعودی برخلاف معمول ریاست این نشست را برعهده نگرفت و آن را بر عهده الکساندر نواک، معاون نخست وزیر روسیه گذاشت.

نواک در سخنان آغازین نشست گفت: ما درک می کنیم که همه چشمها به ما دوخته شده است. مطمئنم که تصمیم منطقی و محکمی خواهیم گرفت.

این توافق برخلاف انتظار بازار نفت برای تمدید سه ماهه محدودیت عرضه فعلی 7.7 میلیون بشکه در روز است. با این حال پیشنهاد مذکور مانع فروپاشی همبستگی اوپک پلاس می گردد که در روزهای اخیر در پی تنش میان اعضای عظیم این گروه شامل عربستان سعودی و امارات متحده عربی به خطر افتاده بود.

منبع: فرارو
انتشار: 14 دی 1399 بروزرسانی: 14 دی 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1410

به "تصویب افزایش فراوری نفت در نشست اوپک پلاس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تصویب افزایش فراوری نفت در نشست اوپک پلاس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید