بیضایی: پرداخت تسهیلات خرید خانه از اجاره به صرفه تر است، علل افزایش اجاره بها در فصل سرما

به گزارش مجله هدیه، کارشناس بازار و اقتصاد مسکن گفت: با توجه به اینکه اجاره بها هر سال با افزایش نرخ تورم بیشتر می گردد، صرفه در پرداخت قسط خرید خانه است. در این شرایط، سطح تقاضا برای اخذ تسهیلات افزایش می یابد و به افزایش اجاره بهای بیشتر منتهی می گردد.

بیضایی: پرداخت تسهیلات خرید خانه از اجاره به صرفه تر است، علل افزایش اجاره بها در فصل سرما

گروه اقتصادی خبرنگاران، اصولا افزایش اجاره بها به صورت سنتی در ماه های گرم سال از اواخر اردیبهشت ماه با سرانجام تعطیلی مدارس وآغاز جابه جایی ها آغاز می گردد. اجاره بها در فصل های سرد سال که تقاضای کمتری برای جا به جایی وجود دارد در دهه های گذشته با افزایش قیمت رو به رو نمی شد، حتی افرادی که فرزندی برای جا به جایی مدرسه نداشتند سعی می کردند در فصول سرد سال از خانه ای به خانه دیگری نقل مکان نمایند. در حالی که در ماه های اخیر این موضوع دستخوش تحولاتی شده که البته به نفع مستاجر نیست. کارشناس اقتصاد و بازار مسکن تحلیلی دارد بر چرایی افزایش اجاره بها در فصل سرانجامی سال که در ادامه تقدیم می گردد.

فرهاد بیضایی؛ کارشناس بازار و اقتصاد مسکن در تبادل نظر با دانشجو در مورد چرایی افزایش اجاره بها در فصل سرد سال بر خلاف سال های گذشته، گفت: این مساله مطرح شده نیازمند آنالیز های همه جانبه ای در بازار مسکن است چرا که اصولا در سال های گذشته که تورم بالا بر بازار مسکن غلبه نکرده بود، در فصل های سرد سال که جا به جایی کمتری صورت می گرفت، نرخ اجاره بها نه تنها افزایش نمی یافت، بلکه در قیمت های بهتر و متعادل تری باقی می ماند.

وی در مورد چرایی افزایش اجاره بها در مقطع کاهش جابه جایی ها شرح داد: زمانی که در بازار مسکن افزایش قیمت رخ می دهد، خواه ناخواه، چون بازار اجاره مبتنی بر رشد قیمت بازار مسکن خود را تنظیم می نماید و همواره درصدی از قیمت ملک را تشکیل می دهد، همواره این کشش وجود دارد که بازار اجاره هم در پی افزایش قیمت خرید و فروش مسکن افزایش بیابد.

فرهاد بیضایی خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی متقاضیان اجاره مسکن اگر توان پرداخت اجاره متناسب با قیمت را نداشته باشند، این موضوع باعث می گردد که فرآیند افزایش اجاره به سال های بعدی موکول گردد. یعنی سال جاری درصدی متناسب با افزایش عایدی هایی که سالانه اتفاق می افتد در بازار اجاره اخذ گردد، براساس توان اقتصادی خانوار با توجه به محدودیت های قدرت و توانایی اقتصادی مردم صورت می گیرد؛ بنابراین براین اساس و مبتنی بر رشد عایدی ها بازار نرخ اجاره به تعادل می رسد.

این کارشناس بازار مسکن در ادامه شرح داد: به هر حال نمی توان تاثیر موضوع عرضه و تقاضا در رشد و افزایش اجاره بها را نادیده گرفت. با توجه به اینکه مستاجران از حد قیمتی به بعد توان پرداخت ندارند، بازار بعد از آن به تعادل می رسد، اما همچنان بازار برای افزایش قیمت اجاره کشش دارد.

وی در این باره خاطر نشان کرد: بعلاوه باید به این موضوع اشاره گردد که مالکین انتظار دارند در سال های آینده، بتوانند به ارزش واقعی اجاره ای ملک خود برسند به همین دلیل سال به سال درصدی مبتنی بر توانمندی مستاجر و توان اقتصادی مستاجر افزایش می یابد. اما از آن سمت مستاجرینی که توانایی خرید دارند به این موضوع می اندیشند که با اخذ وام و تسهیلاتی به جای دادن اجاره بها، قسط بدهند و خانه بخرند. با توجه به اینکه اجاره بها هر سال با افزایش نرخ تورم بیشتر می گردد، صرفه در پرداخت قسط خرید خانه است. در این شرایط، سطح تقاضا برای اخذ تسهیلات افزایش می یابد چرا که چنین برآورد می نماید با اجاره ای که اکنون پرداخت می کنم می توانم تسهیلاتی بگیرم که صاحبخانه شوم، لذا می توانم ضمن خرید خانه و استفاده از تسهیلات دارایی خود را نیز افزایش دهم.

فرهاد بیضایی در این موضوع خاطر نشان کرد: در چنین شرایطی تقاضا برای تسهیلات خرید مسکن افزایش می یابد و اوراق بیشتری عرضه می گردد. این موضوع باز هم به افزایش قیمت مسکن و به تبع آن افزایش اجاره بها دامن می زند. ضمن اینکه درکنار این مسائل باید به شرایط تورمی اقتصاد نیز به عامل مهمی در افزایش نرخ مسکن و اجاره بها اشاره نمود.

وی در این باره خاطر نشان کرد: در شرایط کنونی سرمایه های سرگردان به سمت تبدیل ارزش ریالی و نقدینگی خود به دارایی هایی می فرایند که ارزش پول آن ها را حفظ کند. خرید خانه می تواند یک انتخاب برای حفظ دارایی باشد. این موضوع هم مسائل جدیدی به این بازار تحمیل می نماید که یکی از آن ها افزایش نرخ اجاره بها و تحمیل آن به مستاجرین است، چرا که سطح جدیدی برای دریافت تسهیلات به وجود می آید که منجر به افزایش قیمت اوراق تسهیلات می گردد.

منبع: خبرگزاری دانشجو
انتشار: 31 فروردین 1401 بروزرسانی: 31 فروردین 1401 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 2064

به "بیضایی: پرداخت تسهیلات خرید خانه از اجاره به صرفه تر است، علل افزایش اجاره بها در فصل سرما" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "بیضایی: پرداخت تسهیلات خرید خانه از اجاره به صرفه تر است، علل افزایش اجاره بها در فصل سرما"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید