با آغاز یک مأموریت متفاوت، فعالیت های بشر در مدار زمین وارد دوران تازه ای شد

به گزارش مجله هدیه، فضاپیمای اسپیس ایکس در نخستین مأموریت سرنشین دار کاملا خصوصی به ایستگاه فضایی بین المللی پیوست و بدین ترتیب فعالیت های بشر در مدار زمین وارد دوران تازه ای شد که نوید آینده مداری بدون نیاز به حضور دولت ها را می دهد.

با آغاز یک مأموریت متفاوت، فعالیت های بشر در مدار زمین وارد دوران تازه ای شد

ساعاتی پیش فضانوردان نخستین مأموریت کاملا خصوصی ایستگاه فضایی بین المللی به این آزمایشگاه مداری متصل شدند تا اقامت 8 روزه خود را که سرشار از فعالیت های علمی آینده نگرانه است، آغاز کنند. کپسول دراگون اسپیس ایکس حامل چهار فضانورد مأموریت اکس-1 در ساعت 08:29 منطقه زمانی شرقی (16:59 به وقت تهران) به ایستگاه فضایی بین المللی پیوست و به حرکت مداری جداگانه خود در راستا رسیدن به آن انتها داد.

پرتاب این فضاپیما روز گذشته از طریق موشک فالکون 9 انجام شده بود اما امروز به دلیل مشکل ویدیویی در ایستگاه، اتصال آن حدود 44 دقیقه به تعویق افتاد که در ادامه همه چیز بدون مشکل پیش رفت. کنترل گرهای پرواز اسپیس ایکس پس از پهلو گرفتن فضاپیما به خدمه گفتند: امیداوریم از نیم دور مداری اضافی در دراگون لذت برده باشید یا حداقل به یادماندنی بوده باشد.

مایکل لوپز-الگریا (Michael López-Alegría) فرمانده مأموریت اکس-1 و فضانورد سابق ناسا که همراه دیگر خدمه سوار بر کپسول سرنشین دار دراگون اندیور اسپیس ایکس به ایستگاه پیوستند، گفت: ما خوشحالیم که اینجا هستیم، حتی اگر کمی دیر کرده باشیم. منتظر رویدادهای پیش رو هستم.

اکس-1 که از طریق شرکت آکسیوم اسپیس (Axiom Space) مستقر در هیوستون سازماندهی شده است، نخستین مأموریت سرنشین دار کاملا خصوصی به ایستگاه فضایی محسوب می شود. علاوه بر لوپز-الگریا خدمه اکس-1 شامل لری کانر (Larry Connor)، مارک پاتی (Mark Pathy) و ایتان استیب (Eytan Stibbe) هستند که طبق گزارش ها هر یک از آن ها حدود 55 میلیون دلار برای این سفر پرداخت کرده اند.

در طول نزدیک شدن خدمه اکس-1 دوربین های ایستگاه فضایی چشم انداز ها خیره کننده ای از فضاپیما را در طول طلوع خورشید مداری و همچنین با ماه نیمه در دوردست ثبت کردند.

پیش از این هم گردشگران فضایی به ایستگاه فضایی بین المللی رفته اند، اما مأموریت آن ها هرگز به این شکل نبوده است. همه مشتریان قبلی که پول پرداخت می کردند، با فضاپیمای روسی سایوز (Soyuz) که از طریق فضانوردان کارمند آژانس فضایی فدرال روسیه (Roscosmos) فرماندهی می شد، به ایستگاه رفته اند.

لوپز-الگریا با توصیف کانر، پاتی و استیب به عنوان گردشگران فضایی مخالفت و تأکید می کند که این سه نفر به سختی برای این مأموریت آموزش دیده اند و در طول هشت روز حضورشان در ایستگاه فضایی بین المللی، کارهای علمی معناداری را انجام خواهند داد. لوپز-الگریا پس از آغاز سفر فضایی خود تأکید کرد که از زمان برخاستن، خدمه همچنان لبخند بر لب دارند.

سرنشین های این مأموریت نخستین روز خود را در فضا و کپسول دراگون سپری کردند تا با محیط بی وزنی سازگار شوند و البته تجربه هیجان انگیزی هم داشتند. کانر گفت: امروز صبح سعی کردم کلوچه بخورم اما آن طور که انتظار می رفت به نتیجه نرسید.

با وجود تأخیر ایجاد شده در اتصال به ایستگاه، خدمه اکس-1 باز هم بلافاصله وارد آزمایشگاه مداری نشدند. این بار طبق فرایند همیشگی، دریچه های بین کپسول دراگون و ایستگاه فضایی بین المللی در ساعت 10:13 منطقه زمانی شرقی (18:43 به وقت تهران) یعنی حدود 2 ساعت پس از اتصال، باز شدند.

اگر همه چیز طبق برنامه پیش برود، اکس-1 تنها یک گام آغازین برای آکسیوم اسپیس خواهد بود. این شرکت چندین پرواز سرنشین دار دیگر به ایستگاه فضایی بین المللی را از اسپیس ایکس رزرو کرده است و قصد دارد در اواخر سال 2024 فرستادن ماژول هایی را به آزمایشگاه مداری زمین آغاز کند. این ماژول ها در نهایت از ایستگاه فضایی بین المللی جدا و به یک ایستگاه فضایی تجاری آزاد در مدار پایین زمین (LEO) تبدیل می شوند.

عکس کاور: اتصال فضاپیمای سرنشین دار دراگون اسپیس ایکس به ایستگاه فضایی در مأموریت Ax-1

Credit: Axiom Space

منبع: Space

منبع: دیجیکالا مگ
انتشار: 10 خرداد 1401 بروزرسانی: 10 خرداد 1401 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 2097

به "با آغاز یک مأموریت متفاوت، فعالیت های بشر در مدار زمین وارد دوران تازه ای شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "با آغاز یک مأموریت متفاوت، فعالیت های بشر در مدار زمین وارد دوران تازه ای شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید