اکران غیرقانونی یک فیلم در ایتالیا

به گزارش مجله هدیه، خبرنگاران: پروانه نمایش خارجی یک فیلم سینمایی به راحتی صادر می گردد اما آیا واقعا این پروانه اهمیتی دارد و کسی به دنبال دریافت این پروانه برای اکران های خارجی هست؟

اکران غیرقانونی یک فیلم در ایتالیا

برای دیدن شاهکارهای تاریخ اروپا با تور ایتالیا همراه شوید.

به گزارش گروه رسانه ها خبرنگاران، پروانه نمایش خارجی یک فیلم سینمایی به چه معناست؟ این سوالی است که شاید این روزها با اکران فیلم هایی چون گس در یکی از کشورهای اروپایی باید پرسید.

آدینه گذشته بود که کیارش اسدی زاده کارگردان گس درباره جزئیات اکران این فیلم سینمایی در ایتالیا و نظر مخاطب غیر ایرانی گفته بود: قرارداد اکران گس در ایتالیا سال گذشته بسته شد و اتفاق خوبی که افتاد این بود که نمایش گس در ایتالیا با اکران این فیلم در گروه سینمایی هنر و تجربه در ایران همزمان شد و این همزمانی فرصت خوبی ایجاد کرد تا نظر مخاطب ایرانی و غیر ایرانی را با هم دریافت کنم ... نسخه کامل این فیلم سینمایی در ایتالیا روی پرده رفت اما بیننده ایرانی نسخه ممیزی شده آن را می بیند.

بنا بر اطلاعات موجود در پایگاه وزارت ارشاد مجوز خروج یک فیلم به خارج از کشور شرایط خاصی برخوردار نیست و مجوز حضور خارجی فیلم های ساخت داخل راحت تر از پروانه نمایش داخلی صادر می گردد.

مدارک لازم برای این مجوز درخواست کتبی، فرم تکمیل شده خروج فیلم، پروانه نمایش، رضایت نامه کلیه مالکین قید شده در پروانه مالکیت، ارائه کپی فیلم 35 میلیمتری است و بس؛ و این در حالی است که در فرم های پروانه نمایش ارائه شده نیز هیچ قیدی مبنی بر صلاحیت اکران خارجی فیلم های مجوز گرفته وجود ندارد.

چه اینکه بر فرض محال که آنچه که در فیلم هایی با مسائل سیاسی یا اخلاقی می بینیم بخشی از واقعیت های کشور باشد(که نیست) اما چه فرد غیرتمندی حاضر می گردد دعوای درونی خانواده خود را به خارج از کشور ببرد و چه بسا با آن کاسبی، فخرفروشی یا مظلوم نمایی کند.

حال این روزها فیلمی با مجوز اکران داخلی بدون ممیزی های اعمال شده در ایتالیا اکران شده است که جامعه ای به شدت کثیف را نشان می دهد که در آن همه مردان خیانت پیشه هستند و تنها به خیانت نسبت به همسران خود می اندیشند؛ جامعه ای که به هیچ عنوان شباهتی با واقعیت ندارد و تنها ذهن بیمار فیلمساز باعث شده تا مردان آن همگی هیولاهایی نشان داده شوند که درصددند تا به زنان ستم روا دارند و از همین رو است که همگی زنان در این فیلم ستم دیده و رنج کشیده نشان داده می شوند.

البته این نخستین اکران خارجی یک فیلم نیست و آخرین آن نیز نخواهد بود و اکران های جشنواره ای و غیرجشنواره ای فیلم های سیاه ایرانی در خارج از کشور و با مجوز اکران خارجی یا بدون مجوز اکران خارجی ادامه دارد که از جمله آنها در یک سال گذشته اکران فیلم هایی چون عصبانی نیستم، قصه ها، فصل باران های موسمی ساخته مجید برزگر، مهمونی کامی و مادر قلب اتمی ساخته علی احمدزاده و ... است.

بنابر این گزارش به نظر می رسد باید به فرم پروانه های نمایش فیلم در داخل بندی اضافه گردد که در آنها صلاحیت فیلم برای اکران خارجی اعلام گردد و علاوه بر آن در قوانین به صراحت مجازاتی برای سازندگان و صاحبان فیلم برای فیلمی که صلاحیت خروج و اکران در کشورهای دیگر را ندارد و در خارج از کشور اکران گردد در نظر گرفته گردد.

چه اینکه این روزها شاهد این هستیم که اکران جشنواره ای و غیرجشنواره ای بسیاری از فیلم ها (که اکثرا فیلم های سیاه نمایانه هستند) در کشورهای دیگر از روند رسمی حضور خارجی فیلم ها به وسیله بنیاد فارابی، سازمان سینمایی یا سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی خارج هستند و بیشتر این فیلم ها یا سفارتی سازی شده یا سیاه نمایی می نمایند و مورد پسند جشنواره ها قرار گرفته و می توانند امکان اکران خارجی را پیدا نمایند و به راحتی و بدون حتی کوچکترین ممیزی خاصی در خارج اکران شوند.

چه اینکه فیلم گس که این روزها در حال اکران در بخش هنر و تجربه و همچنین اکران در ایتالیاست از جمله همین فیلم هاست که پیش از این و بدون داشتن حتی مجوز نمایش داخلی توسط بعضی واسطه ها به جشنواره فیلم رم راه یافت و پس از آن مسیرش برای اکران در ایتالیا گگردده شد.

منبع:فارس

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

منبع: تسنیم
انتشار: 6 آذر 1398 بروزرسانی: 6 مهر 1399 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 528

به "اکران غیرقانونی یک فیلم در ایتالیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اکران غیرقانونی یک فیلم در ایتالیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید