ترسناک ترین قبرستان تهران کجاست؟!

به گزارش مجله هدیه، تهران دارای جاهای دیدنی بسیاری است که هر کدام زیبایی ها و شگفتی های خاصی را به همراه دارد. یکی از منطقه ها دیدنی تهران، قبرستان دولاب می باشد که در زمان تهران گردی باید حتما آن را از نزدیک ببینید. این قبرستان محل دفن افراد زیادی است که برای بعضی از کشورها هنوز هم اهمیت دارد.

ترسناک ترین قبرستان تهران کجاست؟!

اگر با قبرستان دولاب تهران آشنایی ندارید و نام آن را برای اولین بار است که می شنوید، با ما همراه باشید زیرا قرار است که اطلاعات کامل و جامعی را در مورد این آرامستان در اختیارتان قرار دهیم پس مطالب را از دست ندهید.

معرفی قبرستان دولاب تهران

یکی از قبرستان های متروکه در تهران که دارای قدمتی چندین ساله می باشد، قربستان دولاب می باشد که محل آرام گرفتن سربازان و افراد خارجی زیادی است که 22 سال از آخرین تدفین در این آرامستان می گذرد.

زمان احداث این قبرستان به زمان قاجار برمی گردد که در سال 1315 به طور رسمی تاسیس شده است که محل دفن لهستانی ها، ایتالیایی ها و فرانسوی ها می باشد که افراد نامدار زیادی را در خود جای داده است. این گورستان برای ارمنی هاست که از دیرباز تا چند سال اخیر محل دفن مسیحیان بودن است.

مساحت این قبرستان به بیش از 75000 متر مربع می رسد که با درختان بزرگ و مرتفعی که دارد، از منظره زیبایی برخوردار می باشد. قبرها با سنگ تراشی های خاص ارمنی با نماد یک صلیب طراحی شده اند و تزئینات فلزی نیز بر روی آن ها قرار داده شده است، اما متاسفانه سارقان به این فلزات میز رحم ننموده و بیشتر آن ها را به سرقت برده اند.

علت نام گذاری

در زمان های قدیمارمنی ها بیشتر در حصار جنوبی تهران ساکن بوده اند که علت آن را می توان در وجود کلیسای سورپ گورک در این بخش جست و جو کرد. ارمنی ها در همان جا یک گورستان را نیز ایجاد کردند که متاسفانه با پیشرفت ساخت و سازها این آثار و قبرستان ها از بین رفته اند.

اما بعدها و در زمان حکومت کریم خان زند ارمن ها به دولاب که یکی از محله های تهران است، انتقال یافتند و همین راه را برای تاسیس گورستان دولاب هموار کرد. این گورستان به علت آنکه محل دفن افراد مختلفی از کشورهای متعدد است، سفارتخانه های هر کشور مسئولیت اداره بخش های آن را که مربوط به دفن شده های خودشان است را برعهده گرفته اند.

معرفی بخش ها مختلف

قبرستان دولاب در تهران که با نام هایی چون گورستان لهستانی ها، قبرستان ارتودکس ها، قبرستان آشوری ها و … نیز شناخته شده است، محل تدفین گاه افراد زیادی است که در ادامه به آن ها اشاره نموده ایم:

  • بخش اعظم قبرستان دولاب تهران متعلق به لهستانی ها می باشد، به طوریکه می توان گفت نیمی از این گورستان برای لهتسانی هاست. در این قسمت از گورستان تعداد سربازان زیادی وجود دارد که در جنگ کشته نشده اند بلکه تنها به علت مسافرت و مبتلا شدن به بیماری تیفوس زندگی شان سرانجام یافته است. این گفته ها بر روی سنگ قبر آن ها نیز نوشته شده است.

بر روی قبرها از دو نماد صلیب و عقاب استفاده شده است که منظره زیبایی را ایجاد نموده اند.

البته بخشی از آن ها نیز افرادی هستند که با حمله نازی ها به لهستان آواره شدند و به ایران آمدند. بخش گورستان مربوط به کاتولیک ها دارای ارزش بالایی است. این قسمت از گورستان به وسیله سفارت لهستان خریداری شده است و به وسیله همین سفارت اداره می گردد.

  • در قسمت های دیگر این گورستان افراد فرانسوی نیز دفن شده اند که این قسمت نیز به وسیله سفارت فرانسه اداره می گردد. قسمت دفن شدگان ایتالیایی نیز به وسیله همین سفارت اداره می گردد. البته بخشی از این گورستان نیز به وسیله نماینده کلیساهای کاتولیک رم ساکن ایران خریداری شده است.

تقسیم بندی دقیق تر آن به صورت زیر است که به صورت شش بخش مجزا با نام های زیز دسته بندی شده اند:

  1. ارامنه
  2. لهستانی ها
  3. آشوری ها
  4. کاتولیک رومی
  5. ارتدکس شرقی
  6. ارتدکس ارمنی

در این بین 45 هزار متر مربع به ارامنه، 14200به کاتولیک ها، حدود 37000 به ارتدوکس ها و بقیه آن به آشوری ها تعلق دارد.

بخش ترسناک قبرستان دولاب تهران

ترسناک بودن به معنای وجود روح و دیگر مواردی این چنین نیست و این نام را تنها به علت وجود معماری است که در قبرها به کار گرفته شده اند. در بخشی از این گورستان که مهندس معدنچی ایتالیایی در سال های 1936 تا 1943 در ایران کار می کردند، قبرها به گونه ای طراحی شده که در زمان ورود به این منطقه احساس خواهید کرد که مردگان ایستاده اطراف شما را فرا گرفته اند.

این به علت معماری و طراحی هایی است که برای مزارها در نظر گفته اند و ارتفادع آن ها زیاد است و ترسناک بودن معنی جز این ندارد.

آدرس قبرستان دولاب تهران

اگر می خواهید، این قبرستان تماشای را از نزدیک ببینید و فضای تاریخی آن را با قبرهایی که با نشان صلیب معین شده اند، مشاهده کنید تنها ضروری است به مرکز ایران سفر کنید. این گورستان در استان تهران واقع است که آدرس دقیق آن به توضیح زیر است:

اتوبان شهید محلاتی، حد فاصل خیابان شهید رضایی تاجری از غرب، خیابان مستفیذ از شمال، املاک مسکونی از شرق و جنوب گلخانه خیابان پاسدار.

حتما بخشی از روزهای تهران گردی خود را به این گورستان اختصاص دهید زیرا قبرها در میان درخت های سر به فلک کشیده که شبیه یک باغ به نظر می رسد، قرار دارند و گیاهان روییده شده در آن سرسبز و بلند می باشند که نشان از این دارد، مدت هاست شخصی در این گورستان دفن نشده است و همه دفن شده ها مربوط به سالیان پیش می باشد.

چه کسانی در قبرستان دولاب تهران دفن شده است؟

در قبرستان دولاب تهران افراد نامدار و گم نام زیادی دفن شده اند که ملیت های مختلفی دارند پس نمی توان نام همه آن ها را در این مطلب ذکر کرد. برای افراد نظامی 409 قبر و تعداد 528 قبر نیز برای افراد عادی و غیر نظامی است. در ادامه بعضی از مشهورترین افراد دفن شده در این گورستان را ذکر خواهیم کرد:

  • ژوزف دزیره تولوزان که در سال 1987 دفن شده است و این شخص پزشک ناصرالدین قاجار بوده است.
  • آلفردا ژان باتیست لومر که در سال 1285 دفن شده است که موسیقی دان نظامی ناصرالدین شاه بوده است.
  • آنتوان سوروگین که وفات آن مربوط به سال 1933 می باشد، عکاس گرجی زمان قاجار بوده است.
  • کنت دو مونت فرت که وفات آن در سال 1916 بوده است، اولین رئیس پلیس فعال در ایران می باشد.
  • اوانس اوگانیانس که از آن به یاد اولین کارگردان سینمای ایران یاد می گردد.
  • آرامگاه ابدی شاهین سرکیسیان بنیان گذار تئاتر مدرن در کشور عزیزمان در این گورستان می باشد.
  • نیکلای مارکف نیز یک معمار روس تبار است که در سال 1958 در گذشته است.

آیا هر کسی می تواند به این قبرستان برود؟

قبرستان دولاب تهران که در کشور ایران واقع است و یک جاذبه گردشگری به شمار میرود که رفتن به آن جا و تماشا این گورهای ارمنه را به همه شما توصیه می کنیم چرا که قبرها در میان درختان و گیاهان زیادی قرار دارند.

رفتن به این قبرستان دارای اخذ مجوزهایی است که باید حتما دریافت کنید. باید برای تماشا قبرستان دولاب تهران به اداره امور اقلیت های وزارت ارشاد بروید تا به شما مجوز ورود به شما داشته باشد که زمان و تاریخ آن نیز معین شده است.

نتیجه گیری

ایران پر از منطقه ها تماشای و جاذبه های گردشگری است که یکی از مکان های معروف قبرستان دولاب می باشد. این قبرستان در استان تهران واقع شده است که محل دفن افراد خارجی زیادی است. بیشتر قبرهای این گورستان مربوط به لهستان است و ایتالیایی ها، فرانشوی، آشوری و … نیز دارای قبرهای زیادی از مشاهیر خود در این قبرستان هستند.

تعداد گورهای متعدد افراد نظامی و غیر نظامی این گورستان زیاد است که درختان بلند آن، نمایی زیبا به این جاذبه بخشیده است. اگر در پی تماشا جاذبه های مختلف هستید، حتما به قبرستان دولاب تهران سر بزنید.

منبع: الی گشت
انتشار: 12 شهریور 1401 بروزرسانی: 12 شهریور 1401 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 2177

به "ترسناک ترین قبرستان تهران کجاست؟!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ترسناک ترین قبرستان تهران کجاست؟!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید