آشنایی بیشتر با انواع درمان های کرونایی

به گزارش مجله هدیه، بیماری همه گیر کووید19 یکی از بزرگ ترین چالش هایی است که پزشکی مدرن تا به امروز با آن روبرو شده است. پزشکان و دانشمندان در تلاشند درمان ها و داروهایی را پیدا کنند که بتواند زندگی افراد را نجات دهد.

آشنایی بیشتر با انواع درمان های کرونایی

به گزارش خبرنگاران ، تا امروز 24 روش درمانی پرمصرف و کم مصرف برای بیماران مبتلا به کرونا در نظر گرفته شده است، چیزی که بیشتر عامه مردم در جوامع مختلف نسبت به آن اطلاعاتی ندارند و یا اینکه روش های درمانی محدود و منحصر به چند روش انگشت شمار می دانند.

نکته بسیار حائز اهمیت این است که بیشتر این روش های درمانی هنوز در مراحل اولیه تحقیقات هستند.

هنوز درمانی برای کووید19 وجود ندارد. فقط یک درمان دارویی به نام رمدسویر تأیید شده است. اما تحقیقات نشان می دهد که این دارو ممکن است فقط یک سود متوسط برای بیماران داشته باشد. در برخی از نقاط جهان مجوز استفاده اضطراری به سایر روشهای درمانی نیز داده شده است. دانشمندان همچنین در حال مطالعه طیف وسیعی از سایر درمان های بالقوه هستند ، اما بیشتر آنها هنوز در مراحل اولیه تحقیق هستند.

در ادامه بیشتر با 24 روش درمانی کرونا آشنا می شویم، با این توضیح یکی از آنها همان رمدسویر است که توضیح بیشتری درباره آن وجود ندارد جز اینکه تنها داروی تایید شده کرونا در کل جهان به شمار می رود.

3 دارو در مرحله استفاده گسترده (Widely used)

این روش های درمانی به طور گسترده توسط پزشکان و پرستاران برای معالجه بیماران بستری در بیمارستان استفاده شده است.

یک دارو در مرحله شواهد امیدوار کننده (Promising evidence)

این بدان معناست که شواهد اولیه مطالعات این داروها روی بیماران نشان دهنده اثربخشی است اما تحقیقات بیشتری لازم است. این دسته شامل درمان هایی است که حداقل در یک آزمایش کنترل شده تصادفی ، بهبودی در بیماری ، مرگ و میر و بهبود را نشان داده است که در آن برخی از افراد تحت درمان قرار می گیرند و به دیگران دارونما داده می شود.

13 دارو در مرحله شواهد آزمایشی یا مختلط (Tentative or mixed evidence)

برخی از درمان ها، نتایج امیدوار کننده ای را در سلول ها یا حیوانات نشان می دهند که باید در افراد تأیید شود. دانشمندان به جای شروع آزمایش جدید ، به داده های موجود نگاه می کنند. برخی از درمان ها نتایج مختلفی را در آزمایش های مختلف به وجود آورده اند و نیاز به مطالعات بزرگتر و دقیق تر را برای رفع سردرگمی افزایش داده اند. به هر حال داروهایی که در این دسته قرار دارند هر چند در ابعاد گسترده مورد استفاده نیستند اما برای بسکمک از بیماران تجویز شده اند.

یک دارو به مرحله ناامیدکننده رسید (Not promising)

شواهد اولیه نشان می دهد که این روش های درمانی موثر نیستند. در واقع 4 دارو به مرحله شکست رسیده و تحقیق و تولید آنها متوقف شده است.

3 داروی شبه علم و یا کلاهبرداری (Pseudoscience or fraud)

در دوران همه گیری سه دارو در آمریکا به دروغ به عنوان درمانی برای کرونا معرفی شدند. اینها درمانی نیستند که محققان تا به امروز فکر کرده اند از آنها برای کرونا استفاده کنند. کارشناسان نسبت به آزمایش آنها هشدار داده اند زیرا در برابر بیماری کمکی نمی کنند و در عوض می توانند خطرناک باشند. برخی از افراد حتی به دلیل وعده های دروغین خود در مورد درمان کرونا با این داروهای متقلبانه دستگیر شده اند.

***

تاثیر داروهای شواهدی در سلول ها ، حیوانات یا انسان ها: این برچسب ها نشان می دهد که شواهد مربوط به یک درمان از کجاست. محققان اغلب با آزمایش روی سلول ها شروع می کنند و سپس به حیوانات می رسند. بسکمک از آن آزمایشات بر روی حیوانات اغلب با شکست روبرو می شود. اگر این کار انجام نشود محققان ممکن است به تحقیق روی انسان یا آزمایشات بالینی تصادفی فکر کنند. در برخی موارد دانشمندان در حال آزمایش روش هایی هستند که برای بیماری های دیگر ساخته شده اند و به آنها امکان می دهد مستقیماً به آزمایشات انسانی کرونا بروند.

آخرین تحولات دارویی در جهان:

2 مارس- سازمان جهانی بهداشت به شدت در مورد استفاده از هیدروکسی کلروکین در همه بیماران هشدار می دهد.

5 مارس- سازمان غذا و داروی ایالات متحده به مصرف کنندگان هشدار می دهد که از ایورمکتین (ivermectin) برای درمان یا جلوگیری از کرونا استفاده نکنند.

5 مارس - داروی اولاندرین (oleandrin) از مرحله شواهد آزمایشی یا مختلط به مرحله امیدوار کننده رسید.

22 مارس - جزئیات سه آنتی بادی مونوکلونال برای درمان بیماران کرونایی تشریح شد.

19 آوریل - داده های آزمایشی نشان می دهد که مولنوپیراویر (molnupiravir) ضد ویروس بعید است به بیماران بستری کمک کند.

5 می - جزئیات پنج مهار کننده سیتوکین برای درمان کرونا بیان شد.

5 می - دگزامتازون (dexamethasone) از مرحله داروی امیدوار کننده به مرحله داروی پرکاربرد برای درمان بیماران کرونایی رسید.

18 می - بازدارنده های سیتوکین از مرحلهامیدوار کننده به مرحله شواهد آزمایشی یا مختلط سقوط کرد. عوارض این دارو و بی تاثیری در رابطه با آن گزارش شده بود.

18 می- فیلتراسیون خون از شواهد آزمایشی یا مختلط به مرحله امیدوار کننده رسید.

18 می- سازمان غذا و داروی آمریکا استفاده از داروی لرون لیماب (leronlimab) در برابر کرونا را بی تاثیر دانست و نسبت به استفاده از آن هشدار داد.

26 می - ایالات متحده هشدار می دهد که برخی از انواع ویروس کرونا نسبت به ترکیب باملانی ویماب و اتوزویماب (bamlanivimab and etesevimab.) مقاوم هستند.

منبع: نیویورک تایمز / مترجم: هیلدا حسینی خواه

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 15 تیر 1400 بروزرسانی: 15 تیر 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1738

به "آشنایی بیشتر با انواع درمان های کرونایی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آشنایی بیشتر با انواع درمان های کرونایی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید