گردش اقتصادی سینمای ما پول خرید یک ویلا در لواسان است
به گزارش مجله هدیه، یک کارشناس سینما می گوید که در این یک سال سینماهای زیادی بلااستفاده ماندند و دولت هم به خاطر تنگناهای اقتصادی نتوانست یاری شایسته ای بکند. اهالی فرهنگ و هنر در شرایط بدی قرار دارند.
جهت دریافت خدمات طراحی ویلا یک طبقه با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. گروه آبان با سالهای تجربه طراحی معماری و ساخت و مشارکت در پروژه های ساختمانی ویلا و باغ کوچک و بزرگ بهترین انتخاب جهت مشاوره و اجرا میباشد.
به گزارش گروه فرهنگی خبرنگاران، امیرحسین علم الهدی با بیان اینکه رفتن بخشی از کارگردانان جوان به سمت ساخت سریال در نمایش خانگی فی نفسه بد نیست گفت: سینما با یک بحران در جهان روبرو است و البته کم کم با واکسیناسیون، سینماها دوباره بازگشایی می شوند و انتظار می رود که تا سرانجام سال آرامش به سینما و جامعه ما نیز بازگردد.
البته فراوری سینمایی بسته به شرایط خاص خودش در حال اجرا است و اینکه نمایش خانگی بیشتر فراوریات را به سمت خودش کشانده باشد صحیح نیست. البته فراوری کاهش پیدا نموده است و به نظرم رفتن فیلمسازان جوان ما به سمت فراوری در نمایش خانگی چیز بدی نیست. خب در هر حال بچه های فیلمساز هر سه چهار سال یکبار فیلم می سازند و فراوری دارند و حالا در میان این رویه سریال هم می سازند. چیزی که قبل تر از این نیز وجود داشته است و فیلمسازان در میان فیلمسازی به ساخت سریال در نمایش خانگی و تلویزیون نیز می رفتند.
او در ادامه بیان نمود که این توقف دو ساله سینمایی بخش فراوری نمایش خانگی را پر رنگ نموده است و البته این به معنای حذف فراوری سینمایی نیست. در حال حاضر چهره هایی مانند رضا میرکریمی، مانی حقیقی و اصغر فرهادی فیلم می سازند.
این کارشناس سینما در پاسخ به اینکه برای حل مسائل سینما در زمان حاضر چه باید کرد و نقش دولت چیست گفت: ما نیز باید مانند کشورهای دیگری که شرایط کرونایی جامعه را با واکسیناسیون و رعایت دستورالعمل های بهداشتی حل کردند حل کنیم. چین که توانست از این شرایط عبور کند و سینماهایش را هم باز کرد. آمریکا نیز با واکسیناسیون کم کم درحال بازگشایی سینماهای خود است. پس راه بازگشایی قاطعانه واکسن است و امیدوارم که با توقف آن بحران نیز از بین برود. کرونا دیر به کشور ما آمد و دیر هم از کشور ما خارج می گردد.
وی درباره تجربه کرونایی یک ساله برای آینده سینمای کشور بیان نمود: فرهنگ آسیب پذیرترین حوزه اقتصادی است و به شدت به یاری های دولتی محتاج است. در زمان بحران دولت ترجیح می دهد که سرمایه را به سمت کارهای ضروری ببرد بنابراین طبیعی است که اولین گروه ضربه پذیر اقتصادهای خُرد و فرهنگی باشند. طبیعی است که اگر خدای ننموده در سال های بعد شاهد بحران های مشابه کرونا در فرهنگ و هنر و نتایج بد آن باشیم باید فاتحه فرهنگ را خواند. ربطی هم فقط به دولت ندارد، ساختار به این سمت رفته است که چون فرهنگ آسیب پذیر است و پول کمی دارد، پس هرچه اقتصادش خردتر باشد آسیب پذیری آن هم بیشتر است. کرونا بیشتر از اینکه به اقتصادهای عظیم ضربه بزند به سینما، فرهنگ و اقتصادهای کوچک مانند تئاتر آسیب زده است.
علم الهدی با بیان اینکه کل گردش اقتصادی سینما در سال 1398، 300 میلیارد تومان بوده است گفت که تمام این پول به اندازه خرید یک پنت هاوس در لواسان است. این عدد برای گردش اقتصادی و اقتصادی سینمای یک مملکت در اقتصاد چندصدهزار میلیاردی تومانی شوخی است.
اما نمایش خانگی نزدیک به 1000 میلیادر تومان گردش دارد و وضعش بهتر است. به دلیل اینکه از منظر سرمایه گذاری مِلکی مانند سینما درگیر نیست و تمام هزینه های آن شامل فراوریات و زیرساخت و نیرو می گردد که البته اگر بخواهیم قیمت تمام شده آن را از منظر اقتصاد سینما درآوریم و تمام اجزایش را قیمت گذاری کنیم عددها کلان اما در حال استفاده است.
سینمای ایران در حال حاضر نزدیک به 200 سالن از نظر جغرافیایی داد که ارزش آنها بالای 50 تا 60 هزار میلیارد تومان است که در حال حاضر بلااستفاده مانده که ضرر اقتصادی عظیمی است. خیلی از سینماها در جهان تغییر کاربری داده اند و شامل ایران هم شده است. چراکه اموال غیرمنقول سینمایی ما در حال حاضر بدون استفاده مانده است و در حال ضرر زدن به صاحب سرمایه است. دولت هم به خاطر تنگناهای اقتصادی نتوانست آن طور که شایسته فرهنگ و هنر است به آن یاری کند. این دو سال اهالی فرهنگ و هنر آسیب جدی دیدند و بیش از 80 درصد بچه های سینما در فشار جدی قرار گرفتند.
منبع: خبرگزاری دانشجو