چگونه از دستور پینگ برای عیب یابی اینترنت استفاده کنیم؟

به گزارش مجله هدیه، دستور ping یکی از مفیدترین ابزار های تشخیص شبکه است که هم برای عیب یابی مسائل شبکه های محلی و هم مسائل اینترنت مفید می باشد. در ادامه به عملکرد دستور پینگ و چگونگی استفاده از آن می پردازیم.

چگونه از دستور پینگ برای عیب یابی اینترنت استفاده کنیم؟

پینگ کردن به چه معناست؟

پینگ کردن چیزی در یک شبکه به این معنی است که شما یک بسته اینترنتی را به یک کامپیوتر مقصد ارسال می کنید و درخواست پاسخ می کنید. سپس آن دستگاه یک بسته را در پاسخ به شما ارسال می نماید. در صورتی که بسته دستگاه مقصد به شما برسد اطلاعات زیادی را در خصوص شبکه بین شما و مقصدتان به شما می دهد. پینگ با واحد میلی ثانیه بیان می گردد و بطور کلی هر چه عدد آن کمتر باشد بهتر است.

بسته (Packet) اینترنتی چیست؟

بسته ها واحد های اساسی در اینترنت هستند. وقتی داده هایی را برای شخصی ارسال می کنید، مانند یک عکس، به قطعات کوچک تقسیم می گردد. هر بسته با یک آدرس مبدا و مقصد تعیین شده و سپس به اینترنت ارسال می گردد. این بسته ها از بسیاری از سرور ها و روتر های اینترنتی عبور نموده تا به سیستم مورد نظر برسند.

کاربرد های دستور پینگ

دستور ping دارای دو کاربرد اصلی می باشد: 1- برای آنالیز اینکه آیا اتصال شما به یک کامپیوتر راه دوربرقرار است یا خیر؟

2- برای آنالیز اینکه آن ارتباط چقدر سالم است.

در صورتی که بسته موردنظر شما به مقصد برسد و پاسخ دریافت کنید، پاسخ پینگ به شما می گوید که بازگشت یک بسته چقدر طول کشیده و چند بسته در راستا گم شده است. می توانید از دستور ping برای تشخیص کند بودن و یا غیرقابل اعتماد بودن یک اتصال بهره ببرید.

چه چیز هایی را می توان پینگ کرد؟

در تئوری، شما می توانید هر چیزی را با یک آدرس IP پینگ کنید. می توانید دستگاه ها را در شبکه محلی (LAN) خود پینگ کنید تا مطمئن شوید که به درستی متصل هستند. بعلاوه می توانید هر وب سایتی را پینگ کنید و ببینید آیا به آن دسترسی دارید یا خیر؟

نحوه استفاده از دستور پینگ در ویندوز

1- منوی Start را باز کنید، Command Prompt یا CMD را جستجو و آن را انتخاب کنید.

2- Ping را تایپ کنید و سپس آدرس IP دستگاه یا URL سایتی را که می خواهید پینگ کنید وارد کنید. بعنوان مثال ما در ادامه Google.com را پینگ کردیم.

پس از آغاز، پینگ چهار بسته داده ارسال می نماید. در صورتیکه در پیغام هر بسته پاسخ request timed out را دریافت کردید، به این معناست که رایانه شما پاسخی از طرف مقصد دریافت ننموده است. اگر بعضی از بسته ها گم شوند، راستایابی بین رایانه شما و هدف با مشکل روبرو می شوند. بطور معمول در پاسخ پینگی که تایپ می کنید باید چهار Reply دریافت کنید که در انتهای آن کلمه TTL نوشته شده است. در اینجا اندازه Time مهم است که هر چه عدد کمتری باشد مناسبتر است.

دستورات زیادی را می توانید با استفاده از پینگ مورد استفاده قرار دهید. اگر می خواهید فهرست کاملی از گزینه ها را مشاهده کنید، تنها کاری که باید انجام دهید این است که ping /help را در Command Prompt تایپ کنید و Enter را فشار دهید. کل فهرست و بعلاوه نحوه استفاده از آن ها را مشاهده خواهید کرد. در فهرست زیر چند سوییچ دستوری متداول را آنالیز می کنیم.

1- سوییچ t/: با استفاده از سوییچ t/ پس از تایپ پینگ مقصد مورد نظر می توانید یک مقصد را به طور مداوم برای مدت زمانی که می خواهید پینگ کنید. برای توقف این فرآیند Ctrl + C را فشار دهید.

2- سوییج a/: در صورتی که یک آدرس آیپی را دارید و می خواهید آدرس وب سرور متناظر با آن را بدانید این دستور برای شما مفید خواهد بود.

3- سوییج n X/: در صورتی که می خواهید بعنوان مثال 100 پینگ بگیرید عدد 100 را جایگزین X کنید.

4- سوییج w X/: تعداد میلی ثانیه هایی را که می خواهید قبل از اعلام بازه زمانی منتظر بمانید، جایگزین کنید. به طور پیش فرض، این اندازه 4000 میلی ثانیه است. اگر فکر می کنید که یک اتصال ممکن است کار کند، اما پینگ به اندازه کافی منتظر پاسخ نمی ماند، می توانید X را افزایش دهید تا ببینید درست می گوید یا خیر.

5- سوییج l X/: برای افزایش اندازه هر پینگ، اندازه X را با بایت جایگزین کنید. به طور پیش فرض این اندازه 32 است، اما می توانید آن را به 65527 افزایش دهید. این برای آنالیز اینکه آیا اندازه بسته ها باعث ایجاد مشکل در شبکه شما می شوند مفید است. یک پینگ 32 بایتی با تنظیمات پیش فرض کار می نماید، اما بسته بزرگتر باعث از دست رفتن بسته ها خواهد شد.

نحوه استفاده از پینگ در macOS

در سیستم عامل مک، شما باید به Terminal کاربر بروید. نسخه های قبلی macOS شامل یک ابزار گرافیکی بنام Network Utility بود که می توانستید برای اجرای دستورات شبکه از آن بهره ببرید. در آخرین نسخه مک این ابزار وجود ندارد و با استفاده از ترمینال باید پینگ انجام گردد:

1- ابتدا Spotlight را باز کنید. (با نگه داشتن همزمان Command + Spacebar) و terminal را تایپ کنید.

2- برای آغاز یک پینگ، ابتدا ping و سپس آدرس آیپی و یا URL وب سایت وب سایت موردنظر را تایپ کنید. بعنوان مثال ping google.com.

تفاوت اصلی بین استفاده از پینگ در ویندوز و مک این است که در macOS تا زمانی که به صورت دستی آن را متوقف نکنید به کار خود ادامه می دهد. برای متوقف کردن پینگ Ctrl + C را فشار دهید.به گزارش خبرنگاران، این کار شما را به اعلان اصلی باز می گرداند. برای مشاهده فهرستی از تمام پارامتر هایی که می توانید برای پینگ در macOS بهره ببرید، می توانید man ping را تایپ کنید. در صفحه راهنما سوییچ های زیادی وجود دارد که می توانید از آن ها بهره ببرید.

منبع: helpdeskgeek

منبع: فرارو
انتشار: 5 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 5 اردیبهشت 1401 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 2069

به "چگونه از دستور پینگ برای عیب یابی اینترنت استفاده کنیم؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چگونه از دستور پینگ برای عیب یابی اینترنت استفاده کنیم؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید