چشمه صلوات امید الوندنشینان

به گزارش مجله هدیه، چشمه صلوات به عنوان یکی از پرآب ترین چشمه سار های رشته کوه الوند در روز های تلخ کم آبی ، کام مردم این دیار را شیرین نموده است.

چشمه صلوات امید الوندنشینان

خبرنگاران: در مسیر جاده همدان به تویسرکان، چشمه های بیشماری وجود دارد که بسیاری از آنان در سال های گذشته با نصب مخازن بسته شده اند. اما چشمه پونه که حالا نامش را به چشمه صلوات تغییر داده اند هنوز با لوله هایی که از مخزن خارج می گردد آب روان دارد.

در مسیر جاده همدان به تویسرکان، چشمه های بیشماری وجود دارد که بسیاری از آنان در سال های گذشته با نصب مخازن بسته شده اند. اما چشمه پونه که حالا نامش را به چشمه صلوات تغییر داده اند هنوز با لوله هایی که از مخزن خارج می گردد آب روان دارد.

چشمه صلوات انشعابی از چشمه پونه در مسیر تاریک دره محسوب می گردد که 10 سال است عده ای خیر با لوله کشی به طول 300 متر آن را کنار محور گنجنامه ایجاد نموده اند.

چشمه صلوات سال 91 به وسیله عده ای خیر زیست محیطی ایجاد شد و هم اکنون با نصب هفت شیر زمینه مناسب برای استفاده عموم شهروندان از این آب گوارا فراهم شده، امکانی که همیشه در شرایط عادی نیز شاهد حضور مردم برای استفاده از این آب برای شرب و مصرف در منازل است.

نمونه برداری های صورت گرفته نشان می دهد که تنها آب 2 چشمه در جاده گردشگری همدان به تویسرکان حد فاصل گنجنامه تا پیست تاریک دره قابل آشامیدن است که یکی از آن ها چشمه صلوات است و مسوولان مرکز بهداشت استان همدان نیز آنرا تایید نموده اند.

کوهستان الوند رشته کوهی منفرد در غرب کشور و با 70 کیلومتر خط الراس به موازات زاگرس میانی در همدان واقع شده که به کوه هزار چشمه معروف است.

در تاریخ کوهستان الوند به این نکته اشاره شده که بیش از 24 هزار چشمه را داراست و اگر الوند نبود هیچ وقت دیار هگمتانه شکل نمی گرفت.

الوند نمونه کامل ژرف سنگ ها (باتولیت ها) با نفوذ در پوسته سنگ های اطراف، خود را دگرگون نموده که به آن هاله دگرگونی گفته می گردد و این دگرگونی سنگ ها در اطراف ژرف سنگ الوند به شعاع هفت کیلومتر وجود دارد و براین اساس اجازه نفوذ آب به عمق را نمی دهند و این آب ها در سطح جاری می گردد.

حتی در بلندترین نقطه الوند مثل یخچال، دائم برف، قزل ارسلان و خیلی نقاط پوشش گیاهی داریم و در 150 متری قله هم حتی چشمه ای به نام بهشت آب وجود دارد که نشان از ویژگی منحصر به فرد ارتفاعات کوهستانی الوند است.

حتی در بلندترین نقطه الوند مثل یخچال، دائم برف، قزل ارسلان و خیلی نقاط پوشش گیاهی داریم و در 150 متری قله هم حتی چشمه ای به نام بهشت آب وجود دارد که نشان از ویژگی منحصر به فرد ارتفاعات کوهستان الوند است.

چشمه صلوات از چشمه پونه در منطقه تاریک دره در ابتدای دهه 90 به وسیله عده ای که نیت خیرخواهانه داشتند، ایجاد شد هر چند در آن زمان مخالفت هایی وجود داشت چراکه بعضی اقدام به شستشوی خودرو با مواد شوینده دراین محل می کردند.

این چشمه مانند سایر چشمه ها در روزهایی که همدان با مشکل کم آبی روبرو شده، نقش خود را برای تامین آب مردم بیش از گذشته نشان می دهد.

همدان در دهه اخیر با خشکسالی روبرو شده که در نتیجه آن طبیعت نیز دستکاری شد، به عنوان مثال دهه 90 در محدوده چشمه ملک به وسیله اهالی دیوین با بیل مکانیکی کانال هایی ایجاد شد تا به جای اینکه آب وارد دره گوساله شده و پوشش گیاهی منطقه را سیراب کند، آب به دره راهنمایی گردد.

در سایر فصول سال که آب به مقدار کافی در سطح شهر وجود دارد، بعضی باز هم به این چشمه آمده و آب چشمه را با استفاده از ظرف برای شرب می برند.

الوند سرشار از پوشش گیاهی و چشمه زلال است و انتظار می رود مسوولان اجرایی توجه جدی به حفظ و نگهداری این طبیعت بکر داشته باشند.

الوند سرشار از پوشش گیاهی و چشمه آب های زلال است و انتظار می رود مسوولان اجرایی توجه جدی به حفظ و نگهداری این طبیعت بکر داشته باشند.

ساخت و سازها در منطقه گنجنامه باعث می گردد تا چشمه ها از بین برود یا مسیر آن انحصاری گردد و همین مساله منجر به این می گردد که آب به باغات فخرآباد نرسد و پوشش گیاهی از بین برود و جانوران منطقه را ترک نمایند.

چشمه آب صلوات در حاشیه مسیر کوهستانی گنجنامه همدان به تویسرکان واقع شده است، مسیری گردشگری و زیبا که در زمستان ها به واسطه بارش سنگین برف، مسدود می گردد و تردد در این محور(از محدوده پیست اسکی و ابتدای گردنه) تنها در فصول بهار، تابستان و نیمه اول پاییز انجام می گردد.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 20 آذر 1402 بروزرسانی: 20 آذر 1402 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 2348

به "چشمه صلوات امید الوندنشینان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "چشمه صلوات امید الوندنشینان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید