ورود به تپه تاریخی سیلک بعد از 90 سال با جهت اصلی گردشگری کاشان

به گزارش مجله هدیه، جواد حسین زاده، عضو هیات علمی گروه باستان شناسی دانشگاه کاشان و مدیر پایگاه میراث فرهنگی محوطه باستانی سیلک کاشان با اشاره به آن که شرایط و شرایط حفاظتی این محوطه پایدار است، گفت: به یاری نهادهای نظارتی و اجرایی از جمله دادستانی و دادگستری شهرستان، شهرداری، فرمانداری توانستیم تا میزان ای ساخت وسازها را کنترل کنیم. گرچه هنوز این ساخت وسازها متوقف نشده و هیچگاه متوقف نمی گردد اما به شدت با آن ها برخورد می گردد و کوشش برآن است که جلوی ساخت وسازهای تازه که در حریم درجه یک و عرصه سیلک انجام می گردد، گرفته گردد.

ورود به تپه تاریخی سیلک بعد از 90 سال با جهت اصلی گردشگری کاشان

به گفته او، طی دو سال گذشته اجرای 18 مورد حکم را شاهد بودیم. این امر برای جلوگیری از ساخت وسازهای نو بسیار تاثیرگذار بود. به وسیله شبکه های اجتماعی و رسانه ها هم سعی کردیم درباره اهمیت تپه سیلک و این محوطه آگاهی بخشی کنیم.

حسین زاده یادآور شد: بعضی مراسم ها از جمله کارگاه های عکاسی و رونمایی از کتاب در سیلک برگزار گردید. حتی از بعضی انجمن های مردم نهاد دعوت شد تا در این محوطه تاریخی حاضر شوند.

مدیر پایگاه میراث فرهنگی محوطه باستانی سیلک کاشان اذعان کرد: یکی از برنامه هایی که برای سال 1400 داریم، خرید و تملک زمین ها جهت ایجاد جهت دسترسی نو از محور اصلی امیرکبیر به سیلک است که تا به امروز یک پلاک از 3 پلاک خریداری شده و درحال آماده سازی و تهیه طرح ورودی هستیم که طی دو هفته آینده محقق خواهد شد. دو ملک دیگر در حال کارشناسی هستند و طی دو ماه آینده خریداری خواهند شد و سیلک بعد از 90 سال از جهت اصلی جهانگردی کاشان که همان خیابان امیرکبیر است، در دسترس خواهد بود. درواقع جهانگردان از این پس می توانند سیلک را از جهت اصلی کاشان در دسترس خود داشته باشند.

او بعلاوه از آماده سازی پروانه ثبت جهانی سیلک اطلاع داد و گفت: بیش از 25 سال از ثبت سیلک در لیست موقف یونسکو می گذر اما فعالیت خاصی برای ثبت آن انجام نشده. سعی ما برآن است تا بتوانیم طی سال آینده پرونده ثبت جهانی سیلک را ارائه دهیم.

ایلنا نوشت، حسین زاده درخصوص شرایط بازدیدهای تپه سیلک گفت: در نوروز امسال با توجه به امکان بازدید، سیلک روزانه میزبان حدود 300 جهانگرد بود. این مقدار بازدید در مقایسه با سال های گذشته با 90 درصد کاهش در تعداد بازدیدکنندگان همراه بود چراکه در نوروز 98 روزانه درحدود 2 هزار تا 3 هزار بلیت می فروختیم. البته در ادامه با بروز پیک چهارم شیوع کرونا، محوطه تعطیل شد و در خردادماه زمانی که محوطه باز شد، روزانه در حدود 50 نفر بازدیدکننده داشتیم که بازهم نسبت به سال های گذشته با 80 تا 90 درصد کاهش روبه رو بود. اکنون هم محوطه تعطیل است.

منبع: گردشبان
انتشار: 13 مرداد 1400 بروزرسانی: 13 مرداد 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1792

به "ورود به تپه تاریخی سیلک بعد از 90 سال با جهت اصلی گردشگری کاشان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ورود به تپه تاریخی سیلک بعد از 90 سال با جهت اصلی گردشگری کاشان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید