امامزاده سید ابراهیم یکی از جاذبه های مذهبی استان زنجان است

به گزارش مجله هدیه، سیری در ایران/ براساس آخرین خبرهای بدست رسیده، امامزاده سید ابراهیم یکی از جاذبه های مذهبی استان زنجان است.

امامزاده سید ابراهیم یکی از جاذبه های مذهبی استان زنجان است

امامزاده سید ابراهیم یکی از بقعه های معتبر شهر زنجان است که در داخل شهر زنجان و در قبرستان متروکه واقع در منتهی الیه سمت شرقی شهر قدیم مشرف به دیوار حصار شهر واقع شده است. بنای امامزاده در ابتدا به سبک چهار طاقی بوده و گنبد زیبایی آن را پوشش میداده است. گنبد این بنا از نوع تک پوششی بوده که با واسطه چهار گوشواره بر جرزها راسخ گشته و حد فاصل گوشواره ها و گنبد، هشت نورگیر تعبیه شده است. تزئینات گنبد از داخل مقرنس و گره سازی بوده و سوره آدینه به خط ثلث به قلم استاد جواد میرمحمد رضایی زنجانی و گچ بری استاد شعبان آزادی زنجانی چشم بینندگان را نوازش می دهد.

در نمای بیرونی سوره اسماء ذات البروج به خط ثلث زنجیری نوشته شده است. ضریح حرم در اصفهان ساخته شده و در سال 1358 در این مکان نصب شده است. قدیمی ترین قسمت این بقعه، سردر ورودی سمت شمالی و مناره های واقع در طرفین آن می باشد. این قسمت در سال 1341 خورشیدی به وسیله معمار ابراهیم سلطانی ساخته شده و بالای مناره ها آیه 55 سوره احزاب به خط ثلث نوشته شده است. تجدید بنای این بقعه مرهون خدمات ارزنده استاد منصور محاوری می باشد. ایشان از سال 1340 با همکاری دیگر شهروندان زنجانی به تجدید بنای امامزاده همت گماشت. مرحوم محاوری در اسفند 1354 از دنیا رفت و در رواق ورودی حرم دفن شد. امروزه، قسمتی از قبرستان مزبور به دبستان، دبیرستان و قسمتی دیگر به خیابان صدر دنیا تبدیل شده است.

منبع: همگردی
انتشار: 22 مرداد 1401 بروزرسانی: 22 مرداد 1401 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 2166

به "امامزاده سید ابراهیم یکی از جاذبه های مذهبی استان زنجان است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "امامزاده سید ابراهیم یکی از جاذبه های مذهبی استان زنجان است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید