نیجریه؛ آزادی 300 دختر دانش آموز از چنگ گروگان گیرها، پول و ماشین پاداش کودک ربایان

به گزارش مجله هدیه، طراح ربودن 300 دانش آموز در ایالت کاتسینا اخیرا توبه کرد و پس از تحویل اسلحه خود به مقامات مورد بخشش نهاده شد.

نیجریه؛ آزادی 300 دختر دانش آموز از چنگ گروگان گیرها، پول و ماشین پاداش کودک ربایان

در سه ماه گذشته بیش از 600 دانش آموز از مدارس شمال غربی نیجریه ربوده شدند که حکایت از توسعه نگران نماینده بحران باج خواهی در این کشور دارد.

به گزارش خبرنگاران، 5 روز پیش 317 دانش آموز از یک مدرسه دولتی دخترانه در جانگبه (Jangebe) استان زامفارا (Zamfara) نیجیریه دزدیده شدند. 10 روز پیش از این اتفاق نیز 27 پسربچه به همراه معلمشان در کاگارای ایالت نایجر ربوده شدند. دانش آموزان پسر ربوده شده، شنبه گذشته آزاد شدند. مقامات استان زامفارا نیز در اوایل روز سه شنبه (19 بهمن) در پیامی توییتری خبر از آزادی 279 دختر محجبه دادند.

فرماندار ایالت زامفارا، روز سه شنبه به خبرگزاری فرانسه گفت که افراد ربوده شده آزاد شده و هم اکنون در ساختمان فرمانداری نگه داری می شوند.

این مقام ارشد محلی در ایالت زامفارا شمار دانش آموزان ربوده شده را 279 نفر اعلام نمود و یادآور شد که بعضی از دختران خوابگاه هنگام حمله مسلحانه فرار نموده و بین بوته های اطراف مخفی شده بودند. او اضافه کرد: کلیه افراد آزاد شده در سلامتی کامل به سر می برند.

دو دختر حمیرا مصطفی در حمله افراد مسلح به یک مدرسه دخترانه در ایالت زامفارا (Zamfara) دزدیده شدند/ عکس: GETTY IMAGES

بی بی سی در این باره نوشت: مقامات نیجریه راهزنان را عامل حملات اخیر به مدارس شمال غرب نیجریه معرفی کردند. این اصطلاح معمولا برای کودک ربایان، سارقین مسلح، سارقان گله های گاو، گاوداران قبیله فولانی و سایر گروه های مسلحی به کار می رود که با انگیزه پول در منطقه فعال هستند.

گاوداران قبیله فولانی یکی از بزرگترین اقوام نیمه عشایر در سنگال و شمال نیجریه محسوب می شوند که با تجارت گاو و دامداری به زندگی خود ادامه می دهد.

بسیاری از مردم نیجریه بر این باورند که زیرساخت های امنیتی ضعیف، کنترل کم فرمانداران و نظامیان بر ایالت ها و پرداخت پول برای آزادی، آدم ربایی هایی دسته جمعی را به یک منبع درآمدزا در مناطقی از نیجریه تبدیل نموده است.

این اتهامی است که مقامات محلی نیجریه آن را انکار می نمایند. بلو ماتاواله فرماندار زامفارا که در گذشته به راهزنان توبه کار وعده خانه، پول و خودرو داده بود، در این باره گفت: مردم با روش صلح آمیز او موافق نیستند و کوشش های او برای انتها دادن به بحران را خراب می نمایند.

دانش آموز ربایی های گسترده در نیجریه

  • از سال 2014 تا کنون 1030 دانش آموز از مدارس شمال غرب نیجریه دزدیده شدند
  • 276 دختر در 14 آوریل 2014 از سوی گروه بوکو حرام در شهرک چیبوک در ایالت بورنو نیجریه ربوده شدند. بیشتر آنها تا کنون آزاد شدند.
  • بوکو حرام در 18 فوریه سال 2018 حدود 110 دختر را در شهر داپچی نیجریه دزدید. یکی از آنها هنوز در اسارت نهاده شده است.
  • راهزنان 300 پسر دانش آموز را در 11 دسامبر سال 2020 میلادی در منطقه کانکارا نیجریه دزدیدند. همگی آنها آزاد شده اند.
  • 27 پسر دانش آموز در 17 فوریه سال 2020 در کاگارا از سوی راهزنان دزدیده شدند. همگی آنها آزاد شدند.
  • براساس گزارش های اولیه 317 دختر در 26 فوریه سال 2020 در جانگبه نیجریه آزاد شدند.منبع: بی بی سی

تا پیش از این، بیشتر قربانیان آدم ربایی در نیجریه مسافران جاده ای در شمال غربی این کشور بودند که برای آزادی خود مبلغی حدود 20 تا 200 هزار دلار پرداخت می کردند اما در سال 2014 و پس از آنکه گروه بوکوحرام 276 دختر دانش آموز را از مدرسه منطقه چیبوک ایالت بورونو دزدید، گروه های مسلح بیشتری به دانش آموزربایی روی آوردند.

پاداش به کودک ربایان

ربودن صدها دانش آموز به جای مسافران جاده ای به دلیل حواشی رسانه ای و حساسیت موضوع، پای دولت را به حل و فصل موضوع باز نموده و می تواند به معنای پرداخت میلیون ها دلار باج باشد.

کمی اوکنیودو کارشناس امنیت معتقد است که حضور و دخالت مقامات در پرونده های دانش آموز ربایی، این اقدام را برای باندهای مختلف سودآور نموده است.

دانش آموزان آزاد شده در نیجریه، در مزکر دولتی ایالت زامفارا نگهداری می شوند/ عکس: رویترز

او گفت: تصمیم در خصوص پرداخت باج باید مورد بازنگری قرار گیرد. بهترین تصمیم برای جلوگیری از باج خواهی مجرمان چیست و چگونه باید آن را مهار کنیم؟

محمدو بوهاری رئیس جمهور نیجریه نیز پیشتر با اشاره به این موضوع گفت که مقامات و فرمانداران محلی به بحران باج خواهی و ادم ربایی در این کشور دامن می زنند.

وی اضافه کرد: مقامات ایالتی باید سیاست پاداش پولی و خودرویی به راهزنان را بازبینی نمایند. این روش ها می تواند نتایج معکوسی داشته باشد.

طراح ربودن 300 دانش آموز در ایالت کاتسینا اخیرا توبه کرد و پس از تحویل اسلحه خود به مقامات مورد بخشش نهاده شد.

ماتاواله فرماندار زامفارا به اووالو داوداوا طراح دزدی 300 کودک در شمال نیجریه و تیمش قول خانه در شهر داده است. او همچنین تعهد نموده به بهبود زندگی آدم ربایان یاری کند.

فرماندار زامفارا همچنین در تیرماه گذشته به راهزنان تعهد داد که در ازای هر اسلحه AK-47 دو گاو به آنها خواهد داد.

اووالو داوداوا (فرد دارای میکروفن) طراح آدم ربایی 300 دانش آموز پسر در کانکارا و اعضای تیمش در ساختمان دولتی زامفارا مورد استقبال نهاده شدند/ عکس: GOVERNMENT OF ZAMFARA STATE

محمدو بوهاری رئیس جمهور نیجریه به دلیل مذاکره سریع با آدم ربایان و آزادی سریع دختران دزدیده شده در چیبوک مانند رئیس جمهور پبشین مورد نقدها شدید مردم قرار نگرفت.

هواداران او می گویند دولت بوهاری برای تامین امنیت و آزادی دانش آموزان ربوده شده واکنش مناسب نشان داده است اگرچه هنوز ده ها نفر مانند لیا شاریبو مسیحی پس از حمله سال 2018 بوکو حرام به مدرسه منطقه داپچی در اسارات باقی مانده اند.

با این وجود امنیت در نیجریه پس از روی کار آمدن بوهاری بدتر شده است. تا کنون 4 مورد دانش آموز ربایی در شمال غربی نیجریه در دوران او گزارش شده که حکایت از وخامت ناامنی در این بخش از این کشور آفریقایی دارد.

بعضی از دختران نیمه های شب از خوابگاهی در ایالت زامفارا دزدیده شدند/ عکس: GETTY IMAGES

برای امنیت مدارس چه می نمایند؟

راهکار ابتکاری مدرسه ایمن پس از ربوده شدن دختران مدرسه چیبوک در شمال شرق نیجریه با حصار کشی در اطراف مدارس شروع شد.

مقامات متعهد شدند بیش از 20 میلیون دلار به ایمن سازی مدارس اختصاص دهند. گوردون براون نماینده ویژه سازمان ملل متحد در امور آموزش جهانی و نخست وزیر سابق بریتانیا از این طرح حمایت کرد.

تعداد زیادی مدارس کانتینری به عنوان فضاهای یادگیری موقت در این طرح ساخته شدند. اما جزئیات زیادی در خصوص ساخت حصارها در جوامع آسیب دیده در دسترس نیست.

ارتش نیجریه در سال های اخیر پایگاه های کوچک نگهبانی در نزدیکی بعضی از مدارس ساخته است اما تعداد مدارس در شمال این کشور نشان می دهد که شمار زیادی از آنها بدون حفاظت مانده اند.

بعضی از مدارس نیز از نیرو و سلاح های محلی برای حفاظت از خود استفاده نموده اند اما قدرت آنها در برابر راهزنان تا دندان مسلح چندان تاثیری ندارد.

منبع: عصر ایران
انتشار: 29 فروردین 1400 بروزرسانی: 29 فروردین 1400 گردآورنده: hadiee.ir شناسه مطلب: 1613

به "نیجریه؛ آزادی 300 دختر دانش آموز از چنگ گروگان گیرها، پول و ماشین پاداش کودک ربایان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیجریه؛ آزادی 300 دختر دانش آموز از چنگ گروگان گیرها، پول و ماشین پاداش کودک ربایان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید